• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • saffe
    Blå Flygare skrev 2010-01-07 21:03:50 följande:
    Jag hade inte brytt mig om att testa den, mycket lidande för vad om det inte funkar. Känns som rätt liten chans att det ska funka.
    Jag väntar till nästa vecka när jag ska till barnmottagningen och frågar dom.. Men är lite orolig att jag får kämpa lika mycket med lilltjejen som jag gjorde med J. Ingen trodde mig ju eftersom det inte visade nåt på pricktest eller RAST. Jag hoppas att dom ska ha "lärt sig en läxa" med tanke på att det visade på många allergier på lapp-testet, men man vet ju aldrig.. Minnet är kort hos en del...
  • Blå Flygare
    EL I skrev 2010-01-07 21:07:49 följande:
    Glömde fråga en sak. OM det är nåt han inte tål så borde man alltså kunna testa det lite så...att om  eksemen kommer tillbaka när man kört denna kur så borde det vara nåt han äter som han inte tål? Men kommer det INTE tillbaka så är det bara nåt "vanligt" eksem?! eller har jag fattat helt fel?
    Njae, om det kommer tillbaka kan det även vara vanligt eksem som beror på höst-vinter-väder. Men kommer det inte tillbaka så vet man att det inte är kosten iaf.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-01-07 21:03:50 följande:
    Jag hade inte brytt mig om att testa den, mycket lidande för vad om det inte funkar. Känns som rätt liten chans att det ska funka.
    Nej, ska man testa så ska man ju till att börja med se till att jämföra innehållsförteckningar noga för att se om det är någon skillnad i de ingående vassleproteinerna och först om det varit helt olika vassleproteiner så kan det vara idé att testa. Annars är det bäst att satsa på Neocate direkt.
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-01-07 21:31:27 följande:
    Nej, ska man testa så ska man ju till att börja med se till att jämföra innehållsförteckningar noga för att se om det är någon skillnad i de ingående vassleproteinerna och först om det varit helt olika vassleproteiner så kan det vara idé att testa. Annars är det bäst att satsa på Neocate direkt.
    Jag tror inte att det står exakt vad det är för vassle-protein...På Profylacen står det extensivt hydrolyserat vassle-protein. Altheran vet jag inte.
  • Kavat
    saffe skrev 2010-01-07 21:08:42 följande:
    Jag väntar till nästa vecka när jag ska till barnmottagningen och frågar dom.. Men är lite orolig att jag får kämpa lika mycket med lilltjejen som jag gjorde med J. Ingen trodde mig ju eftersom det inte visade nåt på pricktest eller RAST. Jag hoppas att dom ska ha "lärt sig en läxa" med tanke på att det visade på många allergier på lapp-testet, men man vet ju aldrig.. Minnet är kort hos en del...
    Det är bara att påminna dem och stå på dig tjejen!
    Egentligen ska de ju tro på dig även om det vore första barnet, men nu har du ju levande "bevis".
  • Miralicia
    saffe skrev 2010-01-07 21:35:45 följande:
    Jag tror inte att det står exakt vad det är för vassle-protein...På Profylacen står det extensivt hydrolyserat vassle-protein. Altheran vet jag inte.
    Står det inte närmare specificerat så att man inte kan jämföra så är det ju ingen idé att försöka testa om det inte funkar med Profylac.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-01-07 21:07:49 följande:
    Glömde fråga en sak. OM det är nåt han inte tål så borde man alltså kunna testa det lite så...att om  eksemen kommer tillbaka när man kört denna kur så borde det vara nåt han äter som han inte tål? Men kommer det INTE tillbaka så är det bara nåt "vanligt" eksem?! eller har jag fattat helt fel?
    Testa och sel pavsett om ni samtidigt tar bort t.ex ägg så behöver troligtvis eksemen hjälp på traven med att försvinna.  Men grinighet, sömnsvårigheter mm beror inte på "vanligt" eksem.

    Sen om eksemen försvinner så drar man ner på smörjningarna, kommer de då tillbaks direkt så är det nog att han fortfarande får i sig/på sig något han inte tål. Men kommer det inte tillbaks så har ni troligtvis prickat rätt i er gissning och då kan man när man ser att han är eksemfri och förhoppningsvis en gladare liten kille provocera för att se om eksemen kommer tillbaks.

    Jag tycker dock att det låter som ni borde försöka få ett lapptest för att få lite mer hjälp på traven.  Vart bor ni?
  • saffe
    Kavat skrev 2010-01-07 21:37:55 följande:
    Det är bara att påminna dem och stå på dig tjejen! Egentligen ska de ju tro på dig även om det vore första barnet, men nu har du ju levande "bevis".
    Jag ska! Största problemet är nog egentligen att jag varit alldeles "för duktig" på att hålla J ifrån sånt som hon inte tål. Så det har aldrig synts på henne att hon är allergisk. Läkaren tycker att hon "har så fin hud"! Jo, men det finns ju en bra anledning till det! Lusläsande av innehållsförteckningar och överbeskyddande vid besök hos andra...
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-07 21:43:51 följande:
    Testa och sel pavsett om ni samtidigt tar bort t.ex ägg så behöver troligtvis eksemen hjälp på traven med att försvinna.  Men grinighet, sömnsvårigheter mm beror inte på "vanligt" eksem. Sen om eksemen försvinner så drar man ner på smörjningarna, kommer de då tillbaks direkt så är det nog att han fortfarande får i sig/på sig något han inte tål. Men kommer det inte tillbaks så har ni troligtvis prickat rätt i er gissning och då kan man när man ser att han är eksemfri och förhoppningsvis en gladare liten kille provocera för att se om eksemen kommer tillbaks. Jag tycker dock att det låter som ni borde försöka få ett lapptest för att få lite mer hjälp på traven.  Vart bor ni?
    vi bor i örebro.
    har bara gjort RAST och sen pricktest för mjölk, soja men det visade inget.
  • Snutten

    Blå myran: innovair är en ny kombinerad inhalationsmedicin, ungefär som seretid eller combivent eller så tror jag. Men partiklarna är mycket mindre och kommer därför längre ner i lungorna. Tyvärr är den inte godkänd på barn än men jag hoppas att det kommer. Enligt studier så får även de som tycker att de har en bra medicinering bättre upplevelse av hälsa med innovair.

Svar på tråden Allergitråden