• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-01-08 02:48:27 följande:
    Blå myran: innovair är en ny kombinerad inhalationsmedicin, ungefär som seretid eller combivent eller så tror jag. Men partiklarna är mycket mindre och kommer därför längre ner i lungorna. Tyvärr är den inte godkänd på barn än men jag hoppas att det kommer. Enligt studier så får även de som tycker att de har en bra medicinering bättre upplevelse av hälsa med innovair.
    Kollade fass och såg det med barn. Men vad fördelen mot andra var framkom inte, nu vet jag Själv har jag ingen kombo längre, men om det skulle behövas ska jag ha det i åtanke.
  • EL I

    Har pratat med sonens dietist nu och och hon var också osäker men tyckte vi skulle testa utan ägg i 2 veckor och se. Blir det bättre då så skulle vi  testa för ägg också för att kanske få en ännu säkrare diagnos. Annars trodde hon på kyla ändå trots allt o att han hade känslig hud...
    Så nu blir det utan ägg, tyvärr hra jag hunnit ge honom biffar gjorda på ett ägg i dag men vi får väl ta från och med i morgon då antar jag.

    Nåt speciellt man ska tänka på när man utesluter ägg. Han får ju bara "vår" mat men är det något som ägg finns i som man inte tänker på, typ margarin eller liknande?

  • Miralicia
    EL I skrev 2010-01-08 14:21:41 följande:
    Nåt speciellt man ska tänka på när man utesluter ägg. Han får ju bara "vår" mat men är det något som ägg finns i som man inte tänker på, typ margarin eller liknande?
    Det som väl kanske känns mest "udda" att det kan förekomma ägg i är väl kanske en del ost som innahåller lysozym (E1105), ett enzym som används som konserveringsmedel och som framställs ur ägg. Även Zendiums alla tandkrämer förutom deras barntandkrämer innehåller lysozym, dvs ägg + även små mängder mjölkprotein.

    Annars en del charkprodukter som köttbullar, hamburgare mm kan innehålla ägg.

    En del leverpastej kan innehålla ägg, men de flesta som innehåller ägg innehåller även mjölk så det löser sig ju rätt naturligt. Även risifrutti innehåller ägg, men samma där eftersom han ändå redan är mjölkfri.

    en del fyllnngar i chokladpraliner kan innehålla ägg.

    Paneringar kan vara med ägg, men nästan lika ofta utan när det handlar om div halvfabrikat.

    Men kort sagt så de flesta av äggfallgroparna löser sig rätt naturligt  om man redan är mjölkfri av det jag kommer på just nu eftersom de då också ofta innehåller mjölk.
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-01-08 14:38:25 följande:
    Det som väl kanske känns mest "udda" att det kan förekomma ägg i är väl kanske en del ost som innahåller lysozym (E1105), ett enzym som används som konserveringsmedel och som framställs ur ägg. Även Zendiums alla tandkrämer förutom deras barntandkrämer innehåller lysozym, dvs ägg + även små mängder mjölkprotein. Annars en del charkprodukter som köttbullar, hamburgare mm kan innehålla ägg. En del leverpastej kan innehålla ägg, men de flesta som innehåller ägg innehåller även mjölk så det löser sig ju rätt naturligt. Även risifrutti innehåller ägg, men samma där eftersom han ändå redan är mjölkfri. en del fyllnngar i chokladpraliner kan innehålla ägg. Paneringar kan vara med ägg, men nästan lika ofta utan när det handlar om div halvfabrikat. Men kort sagt så de flesta av äggfallgroparna löser sig rätt naturligt  om man redan är mjölkfri av det jag kommer på just nu eftersom de då också ofta innehåller mjölk.
    ok tack! ja det är väl så jag tänkte också. klart jag läser på allt, det gör jag ju redan. står det alltid ägg eller ovo eller kan det stå nåt annat?
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-01-08 15:07:25 följande:
    ok tack! ja det är väl så jag tänkte också. klart jag läser på allt, det gör jag ju redan. står det alltid ägg eller ovo eller kan det stå nåt annat?
    I princip är det väl lysozym utöver något med "ägg" eller "ov-/ovo-". Även begreppet torrvita har jag stött på i vissa bageriprodukter.
  • EL I

    Jag gjorde ett litet "test" i dag. Nästan "alla" tror att det är pga kylan men det är nåt som säger mig att det inte är det. MEd "alla" menar jag de runtomkring mig i min närhet.
    I går var han KNALLRÖD på kinderna 3-4 timmar efter att vi hade varit ute. Då var det - 10 grader och allt vi hade varit ute var att gå mellan bil och affär och bil och hem, det är ca 50 meter. Så allt som allt var han kanske ute 1-2 minuter åt gången.

    I dag satt han i vagnen i 45 minuter då det var -24 grader ute. Han var röd när vi kom in men det var ändå MINDRE rött än i går efter 3-4 timmar och efter 5 minuter var det bara liten röd rodnad.

    I går hade han ätit pannkakor 2 ggr och i dag inget med ägg i... eller han hade ätit EN biff som jag hade haft ägg i, men det var ju plus minus noll då jag hade ett ägg på ca 600 g färs med tanke på skillnaden mellan 2 portioner pannkakor o en liten biff.
    Vad tror ni om mitt icke vetenskapliga test haha

    Det verkar i alla fall inte vara kylan med andra ord.

  • Kavat
    EL I skrev 2010-01-08 17:08:25 följande:
    Jag gjorde ett litet "test" i dag. Nästan "alla" tror att det är pga kylan men det är nåt som säger mig att det inte är det. MEd "alla" menar jag de runtomkring mig i min närhet. I går var han KNALLRÖD på kinderna 3-4 timmar efter att vi hade varit ute. Då var det - 10 grader och allt vi hade varit ute var att gå mellan bil och affär och bil och hem, det är ca 50 meter. Så allt som allt var han kanske ute 1-2 minuter åt gången. I dag satt han i vagnen i 45 minuter då det var -24 grader ute. Han var röd när vi kom in men det var ändå MINDRE rött än i går efter 3-4 timmar och efter 5 minuter var det bara liten röd rodnad. I går hade han ätit pannkakor 2 ggr och i dag inget med ägg i... eller han hade ätit EN biff som jag hade haft ägg i, men det var ju plus minus noll då jag hade ett ägg på ca 600 g färs med tanke på skillnaden mellan 2 portioner pannkakor o en liten biff. Vad tror ni om mitt icke vetenskapliga test haha Det verkar i alla fall inte vara kylan med andra ord.
    Mmmm, kylan fanns ju inte för 3 månader sedan. I alla fall inte denna kylan som är nu.

    Om jag inte minns fel så har du även vetemjöl i pannkakorna i går. Hur mycket vete har han ätit idag? Har du ströbröd i biffarna? Vad åt ni till?

    Angående Örebro, så är det fel sida landet för mig. Men även däruppåt borde ju finnas något. Men om man kollar med Linköping/norrköping som gör lapptest, så kanske det vet . Eller om någon här har koll?
  • EL I
    Kavat skrev 2010-01-08 18:43:38 följande:
    Mmmm, kylan fanns ju inte för 3 månader sedan. I alla fall inte denna kylan som är nu. Om jag inte minns fel så har du även vetemjöl i pannkakorna i går. Hur mycket vete har han ätit idag? Har du ströbröd i biffarna? Vad åt ni till? Angående Örebro, så är det fel sida landet för mig. Men även däruppåt borde ju finnas något. Men om man kollar med Linköping/norrköping som gör lapptest, så kanske det vet . Eller om någon här har koll?
    ja jag hade ägg, vetemjöl, havremjölk o bacon i maten i går. hallonsylt till.

    i dag i biffarna hade jag köttfärs, (1) ägg, lök, havremjölk, salt och vitpeppar...inget ströbröd eller havregryn i. Åt makaroner och kokta morötter till.

    Både i går och i dag så åt han en macka till frukost och det är vetemjöl i det brödet. I övrigt har han inte ätit någon vete i dag.

    Jo föresten, gör ju välling av 7 mått nutra och 3 msk enago grötpulvet o det är ju vete i...det får han 1 gång per dag, på kvällen, någon gång kan han få en flaska på tidig morgon men varken i går morse eller i morse har han fått det...

    så skillnaden mellan i går och i dag är ju vetemjölen i pannkakorna och mängden ägg i maten.
  • EL I

    har föresten lagt in en bild i galleriet på honom en "bra" dag, som i dag.

Svar på tråden Allergitråden