• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Amulett
    EL I skrev 2010-01-08 18:52:40 följande:
    ja jag hade ägg, vetemjöl, havremjölk o bacon i maten i går. hallonsylt till.i dag i biffarna hade jag köttfärs, (1) ägg, lök, havremjölk, salt och vitpeppar...inget ströbröd eller havregryn i. Åt makaroner och kokta morötter till.Både i går och i dag så åt han en macka till frukost och det är vetemjöl i det brödet. I övrigt har han inte ätit någon vete i dag. Jo föresten, gör ju välling av 7 mått nutra och 3 msk enago grötpulvet o det är ju vete i...det får han 1 gång per dag, på kvällen, någon gång kan han få en flaska på tidig morgon men varken i går morse eller i morse har han fått det...så skillnaden mellan i går och i dag är ju vetemjölen i pannkakorna och mängden ägg i maten.
    Makaronerna lär väl vara gjorda på vetemjöl, så där fick han i sig en del idag också.
  • EL I
    Amulett skrev 2010-01-08 19:18:51 följande:
    Makaronerna lär väl vara gjorda på vetemjöl, så där fick han i sig en del idag också.
    just det, jag är ju helt ny på det där, så det tänkte jag inte ens på!
    Hmm är det mer troligt att det är vete än ägg tror ni??
  • Kavat
    EL I skrev 2010-01-08 18:52:40 följande:
    ja jag hade ägg, vetemjöl, havremjölk o bacon i maten i går. hallonsylt till. i dag i biffarna hade jag köttfärs, (1) ägg, lök, havremjölk, salt och vitpeppar...inget ströbröd eller havregryn i. Åt makaroner och kokta morötter till. Både i går och i dag så åt han en macka till frukost och det är vetemjöl i det brödet. I övrigt har han inte ätit någon vete i dag. Jo föresten, gör ju välling av 7 mått nutra och 3 msk enago grötpulvet o det är ju vete i...det får han 1 gång per dag, på kvällen, någon gång kan han få en flaska på tidig morgon men varken i går morse eller i morse har han fått det... så skillnaden mellan i går och i dag är ju vetemjölen i pannkakorna och mängden ägg i maten.
    Pasta är ju vete, så då stämmer inte det riktigt heller att han åt mycket mer vete igår. Men dock mycket mer havre. Och då ägg.

    Ja, du får väl se hur det går när ni äter äggfritt om det försvinner. Dock lite lurigt då de kan reagera luftburet på ägg. Alltså att det räcker om du knäcker ett ägg i huset och han befinner sig i flera rum bort med stängd dörr. Men då får man vara jätte känslig.
    Vete och havre reagerar ju min son på luftburet, så det går ju tyvärr det med.

    Skriv gärna upp exakt vad du ätit, tider, när han blir röd och inte osv. Vilka dagar/nätter han är gnälligare. Hur bajset är och när, ja du fattar. Så är det så mycket lättare att kunna klura ut när de uppstår och sedan räkna ut vad det kan vara.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-01-08 19:43:45 följande:
    Jag har roat mig med att bla göra glassstrutar som är utan allt idag: utanallt.blogspot.com/2010/01/glassstrutar-oc... (i butik har jag bara hittat med minst något av följande i: vetestärkelse, guar, mjölk, ägg, sojalecitin och vanligt vetemjöl i olika varianter)
    Attans att vi inte bor grannar!
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-01-08 19:59:06 följande:
    Attans att vi inte bor grannar!
    Ja, det hade varit trevligt. {#lang_emotions_smile}

    Men du får göra själv så länge tills vi hittar nån lösning på det där 30-mila-problemet eller vad det nu är emellan i dagsläget. {#lang_emotions_wink}

    Det kan ta ett par försök med strutrullningen innan man får in snitsen så att de håller tätt i botten kan kanske vara en sak att tillägga.
  • JPL

    perfekt, glasstrutar ska testas! har tyckt synd om grabbarna som alltid blir utan. tack!

  • Helle76

    Någon som vet ett bra sätt att göra enagovällingen mer mättsam? Dottern som är 1 år vaknar 2 gånger per natt och är hungrig och jag funderar om det är för att vällingen inte är så mättande. På dagen om hon får välling så är hon bara mätt i 2 timmar sen ska hon ha mer mat.

  • Kavat
    Helle76 skrev 2010-01-08 21:27:37 följande:
    Någon som vet ett bra sätt att göra enagovällingen mer mättsam? Dottern som är 1 år vaknar 2 gånger per natt och är hungrig och jag funderar om det är för att vällingen inte är så mättande. På dagen om hon får välling så är hon bara mätt i 2 timmar sen ska hon ha mer mat.
    Rapsolja 1 tsk-1 msk per dl.
    Man ska alltid ha i olja/fett i all barnmat. Jätte viktigt för jämnare blodsocker, mättnad mm.
Svar på tråden Allergitråden