• Äldre 2 Jan 20:02
    90104 visningar
    1316 svar
    1316
    90104

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Äldre 17 Jan 11:09
    Kavat skrev 2010-01-17 11:01:28 följande:
    Underarmen är känslig och tunn hud på så det är ett bra ställe. Se bara till så att han inte slickar i sig. Det var en tjej för ett tag sedan som satte mjölk i mungipan men barnet slicka det i sig, så det blev inte så bra resultat.
    ok bara äggvitan?!
  • Äldre 17 Jan 11:10
    EL I skrev 2010-01-17 11:09:07 följande:
    ok bara äggvitan?!
    De säger att det är äggvitan man inte brukar tåla.. Men spelar nog ingen roll om det är lite gula på.
  • EL I
    Äldre 17 Jan 11:13
    Kavat skrev 2010-01-17 11:10:49 följande:
    De säger att det är äggvitan man inte brukar tåla.. Men spelar nog ingen roll om det är lite gula på.
    hihi nä det är klart.

    bör jag hålla honom ifrån att t ex bada på 1-2 dygn nu eller hur länge kan man tänka sig att reaktionen tar? Kan man tvätta av det efter ett tag om edt blir lite "klet" o det ändå inte förstör testet eller hur funkar det?
    hmm konstiga frågor jag vet men jag har aldrig varit med om detta förut
  • Äldre 17 Jan 11:23
    EL I skrev 2010-01-17 11:13:22 följande:
    hihi nä det är klart. bör jag hålla honom ifrån att t ex bada på 1-2 dygn nu eller hur länge kan man tänka sig att reaktionen tar? Kan man tvätta av det efter ett tag om edt blir lite "klet" o det ändå inte förstör testet eller hur funkar det? hmm konstiga frågor jag vet men jag har aldrig varit med om detta förut
    Om jag var du så skulle jag gjort så här:

    1. Kokt ägg och knid lätt mot underarmen. Kolla ev reaktion inom 15 min. Tvätta bort så fort du ser en reaktion - rött, bubbel, eksem, knottror, flammigt. Reaktion? Ja, då fortsätter man inte med nedanstående utan ringer läkaren och ber om en riktig utredning. Håll koll efter sen reaktion. Man kan måla med bläckpenna en liten bit runt om man vill ha koll på stället.

    2. Rått ägg och knid mot underarmen. Kolla ev reaktion inom 15 min. Tvätta bort så fort du ser reaktion eller efter 15 min. Som ovan..

    3. Sen kan man göra ett eget pricktest. Två absolut rena nålar. En liten rispa med helt ren nål på underarmen och så tar du lite äggvita en liten bit ifrån och rispar med den andra rena nålen.(Alltså bara ägg i en rispa) Väntar 15 min och ser om det blir någon reaktion. Visar det på detta test så bör det visa på ett regelrätt pricktest. Tvätta bort!

    Sen kan man kolla efter någon timme om man ser något. Och ytterligare efter några timmar, upp till ett par dygn och se om det blir någon sk. sen reaktion. (motsvarar egentligen lapptest fast på en mer "ovetenskaplig nivå")

    4. Om det inte visar något på ovanstående så kan han ha långsamma reaktioner och då kan man göra lapptest. Mer om det står i min sädesslagsblogg.
  • Äldre 17 Jan 11:25

    Det vanligaste verkar vara snabba reaktioner på pricktest. Det brukar visa på pricktest/RAST oftare än ägg upplever jag det som.

    Min son reagerade främst med eksem och magont, men även hans allergi visade på RAST = snabb reaktion.

  • Äldre 17 Jan 11:26
    Kavat skrev 2010-01-17 11:25:27 följande:
    Det vanligaste verkar vara snabba reaktioner på pricktest. Det brukar visa på pricktest/RAST oftare än ägg upplever jag det som. Min son reagerade främst med eksem och magont, men även hans allergi visade på RAST = snabb reaktion.
    Det brukar visa oftare på ägg än på mjölk på rast/pricktest skulle det stå.
  • EL I
    Äldre 17 Jan 11:33
    Kavat skrev 2010-01-17 11:26:19 följande:
    Det brukar visa oftare på ägg än på mjölk på rast/pricktest skulle det stå.
    ja för min son visar inte nåt på varken rast eller pricktest på mjölk fast han är KLARA reaktioner när man provocerar.

    Ok nu har jag i alla fall gnuggat ett kokt ägg mot hans underarm så får vi se om det visar nåt.

    TACK så jjättemkt för all hjälp.
    Kanske ställer många o upprepade frågor men jag känner mig så förvirrad. jag känner på mig att det är nåt som inte stämmer med honom men det känns inte som om man får nåt gehör direkt t o m min man "misstror" mig, men det är NÅT som inte är som det ska när han har eksem som inte går bort samt att han är mer eller mindre missnöjd hemma o ska bli buren o "ha sig"...därför vill jag i alla fall utesluta att det inte är nån allergi...
  • trållm­or
    Äldre 17 Jan 12:55
    Kavat skrev 2010-01-16 09:36:12 följande:
    Låter väldigt exakt. Åt jag ägg på eftermiddagen så ammade lilleman vid 19 och sen började skriket runt 22 och höll på i några timmar - hysteriskt. Så här tog det runt 3 timmar tills han fick suuuuperont i magen och var helt otröstlig i några timmar. Tyvärr, men bättre att veta vad det är. Låter ju onekligen som det kan vara ägg. Kram!
    Det här låter nästan precis som det vi gick igenom nu sist {#lang_emotions_surprised} Ca 16,45-17 åt jag ägg och ammade henne strax innan 19. Eftersom Fredriks mamma var här (tyvärr) så la jag inte märke till när nässelutslagen kom, men hela kroppen var full ca kl 20. Kl 22 började hon gnälla missnöjt och kl 23 var gallskriket redan i full gång. Hela natten var hon otröstlig, hon sov ca 5 min i stöten. Även hela lördagen gick åt att bära omkring henne och hjälpa henne med hennes magonda Nu har hon några få prickar kvar i ansiktet, och en "eksemsörja" över kroppen, främst på bröstkorgen.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Äldre 17 Jan 12:58
    trållmor skrev 2010-01-17 12:55:30 följande:
    Det här låter nästan precis som det vi gick igenom nu sist  Ca 16,45-17 åt jag ägg och ammade henne strax innan 19. Eftersom Fredriks mamma var här (tyvärr) så la jag inte märke till när nässelutslagen kom, men hela kroppen var full ca kl 20. Kl 22 började hon gnälla missnöjt och kl 23 var gallskriket redan i full gång. Hela natten var hon otröstlig, hon sov ca 5 min i stöten. Även hela lördagen gick åt att bära omkring henne och hjälpa henne med hennes magonda Nu har hon några få prickar kvar i ansiktet, och en "eksemsörja" över kroppen, främst på bröstkorgen.
    Tycker det låter glasklart som ägg. Känner igen beskrivningen lite för väl.
    Kram!
  • trållm­or
    Äldre 17 Jan 13:05
    Kavat skrev 2010-01-17 12:58:37 följande:
    Tycker det låter glasklart som ägg. Känner igen beskrivningen lite för väl. Kram!
    Precis vad jag kände när jag läste det du beskrev, just med tider och allt *Kramar*

     Det var ju kokt ägg som jag åt den här gången, och gången innan var det stekt ägg (då upplevde jag att nässelutslagen kom snabbare {#lang_emotions_undecided}) men gallskriket senare. Är det samma sak med ägg som med mjölk, dvs totalt bort från menyn?

    Vilken ersättning gäller vid komjölksprotein- och äggallergi?
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden