• The Black Lady

    Försäkringspenagr vid diagnos? (Autism och ADHD)

    Min ena son (3,5 år) utreds för autism och min 16 åriga son utreds för ADHD.

    Om de får sina diagnoser, har de då rätt till försäkringspengar?

    De är båda fullt försäkrad hos Trygg-Hansa.

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Försäkringspenagr vid diagnos? (Autism och ADHD)
  • Aspie

    Jag vet inte vad jag hade för försäkring vid diagnossättningen, men jag fick omkring ut 100 000:-. Mina föräldrar hade turen att ha en nära vän som arbetade med försäkringar som kollade upp det här åt dem.

  • Mime

    Min son har i dagarna fått utbetalat från Folksam för sin autism. Men det beror på försäkrings villkoren, om du inte hittar det så ring och prata med en handläggare. Svårare än så är det faktiskt inte. Sedan ska de ha in en mängd papper också men de kan tala om för dig vad de behöver få in.

    Med vänlig hälsning

    Mime

  • Mime

    Jag hade medlemsbarn försäkringen via Facket. Ta och dubbelkolla med en handläggare är mitt råd, kostar ju bara ett samtal.

    Mime

  • Mormor 47

    Ja men om man har just samma som du, Mime, medkemsbarn via facket så är det väl samma villkor för alla som har den eller? Har du fått ett engångsbelopp eller ska det vara månatliga utbetalningar du får? Vilket belopp talar vi om? Vilket år tecknade du din försäkring och när fick du diagnosen? Om jag uppfattat rätt så är det dom som är tecknade efter 2008 som får engångsbelopp och dom andra något annat och vad /hur är då det? Naturligtvis ska man kontakta Folksam o fråga dom men innan dess är det väldigt bra att ha samlat in så mkt info som möjligt. Mycket handlar naturligtvis om hur man lägger fram det hela. Det kan ju vara att man missar att berätta en liten detalj som är av betydelse för deras bedömning av ersättning och det upplyser ju helt säkert inte dom om.

  • Mormor 47

    Till dig Aspie, eftersom du skriver om ett engångsbelopp så hade väl du tecknat försäkringen 2008 eller senare??

  • Mime

    Jag (eller sonen) har fått ett engångsbelopp som är 10% av totala summar för medicinsk invaliditet (i dagsläget 88 800) som kommer att förvaltas till honom av kommunens överförmyndare tills han blir 18. Jag tecknade den 2008 då han föddes 2008.

    Jag la inte upp samtalet på något speciellt sätt utan ringde endast in sa att min son har en autism diagnos och frågade om den täcktes av försäkringen. Då aktiverade de via telefon ett försäkringsärende och meddelade mig att de vill ha in papper på diagnosen (BUP eller vilka som nu har satt den officiella diagnosen) samt sonens samlade BVC journal. Jag inkluderade även papperna från Försäkringskassan och efter ca två veckors bedömning så fick jag hem papper de ska betala ut. Jag ska faktiskt till Folksam idag och diskutera placeringen med en ekonomisk rådgivare.

    Det kan ju vara så att olika fackförbund har olika avtal och det skulle ju kunna innebära att även medlemsbarn har olika villkor. Jag har Kommunal, hade tidigare Transport som Fackförbund.

    Lycka till

  • Mime

    Hela medicinsk invaliditeten är på 888 000, men 106 blir ju då 88 800.....för att inte förvirra.

  • surtanten

    Pratade med trygg-hansa och för att ersätta vid ADHD och liknande diagnoser måste det ha stått inskrivet i försäkringen och försäkringen tecknats före 6 månaders ålder, just pga att det räknas som en medfödd diagnog.

    Alltså spelar det ingen roll om man tecknat "trygga-barn plus" senare...

    Däremot kan man få vårdbidrag från försäkringskassan för ADHD, jag har fått beviljat på 1/4 del dvs ca 2000 kr i månaden minus skatt. Man måste inte ha en diagnos för att få vårdbidraget men man måste kunna berätta på vilket sätt vårdbehovet är större än hos en "vanligt" barn

  • Glass

    En väldigt gammal tråd, men jag undrar över försäkringsvilkoren då.

    Hade trygghansa som krav att man skulle få omvårdnadsbidrag för att få ut på försäkringen?

  • Glass
    Liah79 skrev 2010-01-04 10:08:45 följande:

    Min son är 8 år och har autismliknande tillstånd. Han är försäkrad med Trygga Hansa Barn plus, eller vad det heter. Han fick iaf nära 100.000:- utbetalt för sin diagnos.


    Hade ni vårbidrag eller något sånt då?
  • Glass
    surtanten skrev 2014-03-26 16:12:32 följande:

    Pratade med trygg-hansa och för att ersätta vid ADHD och liknande diagnoser måste det ha stått inskrivet i försäkringen och försäkringen tecknats före 6 månaders ålder, just pga att det räknas som en medfödd diagnog.

    Alltså spelar det ingen roll om man tecknat "trygga-barn plus" senare...

    Däremot kan man få vårdbidrag från försäkringskassan för ADHD, jag har fått beviljat på 1/4 del dvs ca 2000 kr i månaden minus skatt. Man måste inte ha en diagnos för att få vårdbidraget men man måste kunna berätta på vilket sätt vårdbehovet är större än hos en "vanligt" barn


    Kommer du ihåg om man skulle ha vårdbidrag för att få ut pengarna på försäkringen?
  • surtanten
    Glass skrev 2020-11-27 18:33:53 följande:
    Kommer du ihåg om man skulle ha vårdbidrag för att få ut pengarna på försäkringen?
    Jag tror det. Kontaktade försäkringskassan då och blev beviljad vårdbidrag på 25 % men fick inget från försäkringen då man inte fick ersättning på den tiden. 

    Men vårdbidraget var ju rätt skönt att få, nu är min son vuxen och klarar sig själv. Helt fantastiskt, han gick ur gymnasiet med godkända betyg och har nu jobb. 
Svar på tråden Försäkringspenagr vid diagnos? (Autism och ADHD)