• Mammamaria03

    I dag fick jag avslag, nu tar jag livet av mig!!!

    Jag är nu både arg ledsen och förbannad!

    Vad lever vi i för värld?
    Nu ska ni få vår historia med FK:
    Det hela började med att jag blev gravid i december förra året. 
    Jag har något som heter hyperemesis gravidarum + att jag fick order
    av min läkare till strikt sängläge pga risk för att föda förtidigt.
    Jag hade hemsjukvård som kom 2 gånger per dygn och kopplade
    mig till näringsdropp.
    Självklart blev jag sjukskriven 100% och skickade in alla papper till
    FK och trodde att detta kan ju inte bli några problem.
    Haha, så fel jag kunde ha.
    Deras läkare tyckte visst att jag kunde jobb 25%!
    Jag överklagade men mitt i allt detta så förlorade vi vår son som då föddes
    alldeles förtidigt.
    Detta var i Maj! Alla som har förlorat ett barn vet vilket tumult det blir både
    praktiskt och känslomässigt så överklagan kom i skuggan av allt annat.
    Men nu blev jag ju iaf sjukskriven pga att vi hade förlorat pojken.
    Jag sjönk ner i en depression och orkade varken ta hand om min andra 
    barn eller mig själv. 
    Och helt plötsligt en dag så skulle jag tillbaka till jobbet. 

    Nu var det augusti.
    Jag hade då hittat knölarna i armhålan för en månad sedan
    men tryckt bort det med att "men det är säkert inget".
    Till slut så "tvingar" min man mig till läkaren och 2 veckor senare den 20 
    september får vi beskedet att jag har en elakartad lymfkörtel cancer.
    Jag sattes direkt på cellgifts behandling och har fått 8 intensiv behandlingar
    och nu vilat i 1 1/2 månad utan några som helst
    resultat.
    Varje gång jag kommer till läkaren så får jag besked om att fler lymfkörtlar
    är att attackerade!

    Och ännu en gång så skickar jag in alla papper till FK och tror ju att denna
    gång så kan det ju inte bli några problem!
    Men återigen nu i dag får jag besked om att jag ska jobba till 50%
    Jag har inte ens så många % chans att överleva. Men jobba ska jag!
    Vad händer?
    Jag som inte ens orkar gå på toaletten dagarna efter behandlingen.
    Ni som vet hur det är att få cellgifts behandling - Ni vet också att man
    har fruktansvärt ont och mår "apa". HUr ska jag kunna jobba?


    Men jag orkar inte ha det så här något mer.
    Just nu känns det som att det är lika bra att jag "hoppar av pinn" redan
    nu - för igen verkar ta mig och min sjukdom på allvar.

    Oj nu blev det långt!
    Hoppas att någon orkade läsa igenom.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-05 23:11
    Har suttit i telefon hela dagen och är nu helt slut!
    Jag har alltså fått beslutet från FK.
    Ett press meddelande kommer att gå ut i natt eller i morgon (beror på när min chef är klar).
    Vi kommer självklart att överklaga!
    Ang intyget från läkaren så är det ett väldigt utförligt beskrivet om hur min situation ser ut.
    Så intyget beskriver väldigt bra hur min vardag ser ut och hur fort allt framskrider.

    Min onkolog (cancer läkare) ska försöka ta kontakt med min handläggare i veckan och försöka få fram vad hon inte har "fattat".
    Hon skulle försöka få till ett möte med FK den dagen jag får min behandling! Men hon sa att det är ganska svårt att få dem att göra "hembesök"

    Jag orkar inte skriva mycket mer nu, är helt slut!

    Men tack så hemskt mycket för era fina ord!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-17 19:49
    Hejsan!
    Jag har varken orkat eller haft tid att vara inne här.
    Men herregud vad ni har skrivit!
    Jag passar också på att tacka alla som har
    skrivit i min gästbok.

    Jag träffade min Onokolog förra veckan och fick inte ett sådant trevligt besked efter siktröntgen! De hittade 2 st golfgolls stora tumörer i hjärnan på mig. Jag vet ännu inte om de är godartade eller "elaka" - ska göra biopsi i morgon!
    Men vet ni vad det första jag tänkte var?
    Nu måste jag iaf få bli sjukskriven! Överklagan går in i morgon och 2 läkare (helt oberoende av varandra) har skrivit ett 2 A4 VAR om mig och min sjukdom. Att jag INTE klarar av ett arbete alls och verkligen förklarat så att ett 3 åring förstår att jag absolut INTE kan arbeta!

    Detta press meddelandet gick ut till alla politiker om en massa journalister förra veckan och här kan ni läsa om vår historia!

    klicka på länken och läs mina svar till dem: www.newsmill.se/artikel/2010/01/11/ber-ttelsen-om-maria-och-arbetsmarknadspolitiken

    Nu ska jag sätta mig ner och läsa alla era svar!
    Tack, ni är underbara!
  • Svar på tråden I dag fick jag avslag, nu tar jag livet av mig!!!
  • LAV0LINA

    Hoppas verkligen det blir stora rubiker om det här nu! Jättstrongt av er att ni orkar fajtas och dra in media!!
    Och ang att det är mängder med liknande rubriker kan ju inte direkt vara nån nackdel.
    FK har väl aldrig tidigare haft så många klagomål/anmälningar och överklaganden tidigare såvitt jag kunnat läsa mig till.
    När det blivit tillräckligt många stora rubriker och nyhetsinslag så MÅSTE FK se över sina regler och rutiner helt enkelt!!

  • Kakgumman

    Detta är så sjukt så jag kan inte ens skriva nåt!!!

    Mina varmaste omtankar till er i er svåra stund!
    Och beklagar verkligen att ni inte fick behålla er ängla-gosse!

  • Mammamaria03

    Så fort hon skickar press meddelandet till min mail så ska jag


    lägga ut det här!
    Men detta press meddelande handlar om hur samhället har behandlat mig och min familj under ett års tid!
  • qwerty66
    tebax skrev 2010-01-05 16:09:28 följande:
    Fk suger! Deras jävla regler och bestämmelser alltså! Jag förstår inte varför deras läkare ska ha rätt i saken som inte ens träffat dig. Medans den som har det säger att du inte ska arbeta. Jävla system alltså!
    Alltså... FK hittar inte på saker själva, det är regering och riksdag som sätter upp mål och lagar osv. Sedan jobbar FK efter detta, ingenting annat.

    Ang arbetsförmåga som FK bedömmer, FK bedömmer inte sjukdomen, så är det noga att läkaren beskriver så nogrant som möjligt symptomen och motiverar.

    En människa som bryter benet kan ha 100% arbetsförmåga, eller 0% beroende på yrke, tex kontorist jämfört med brevbärare.

    Sen är det förjävligt det som hänt TS, hoppas det löser sig med både FK men framförallt cancern.
  • LAV0LINA
    qwerty66 skrev 2010-01-05 16:23:35 följande:
    Alltså... FK hittar inte på saker själva, det är regering och riksdag som sätter upp mål och lagar osv. Sedan jobbar FK efter detta, ingenting annat. Ang arbetsförmåga som FK bedömmer, FK bedömmer inte sjukdomen, så är det noga att läkaren beskriver så nogrant som möjligt symptomen och motiverar. En människa som bryter benet kan ha 100% arbetsförmåga, eller 0% beroende på yrke, tex kontorist jämfört med brevbärare. Sen är det förjävligt det som hänt TS, hoppas det löser sig med både FK men framförallt cancern.
    Jag bara älskar det där argumentet som FK själva kör med "vi ser inte till sjukdomen utan arbetsförmågan" Haha! Och så nekar de gravida kvinnor som har stora problem/komplikationer med sin graviditet sjukpenning med motiveringen att "graviditet är ingen sjukdom"
    Snacka om att skjuta sig själv i foten.
  • Ninni76

    Det är för jävligt. Det kanske inte var mycket bättre med den förra regeringen (jag är varken röd eller blå). Men denna har då gjort ett helvete för många människor...arbetslösa som sjukskrivna...det är svårt att förstå för dem de som inte har behövt vara i den sitsen. Man kommer inte åt fler fuskare genom detta system...de som fuskar gör det ialla fall.....

    Ts...Hoppas verkligen att det kommer att ordna sig för dig....Du är ju inte den förste (definitivt inte den sista heller) som kommer att råka ut för detta....sjukt är vad det är...
    Lycka Till

  • qwerty66
    LAV0LINA skrev 2010-01-05 16:28:51 följande:
    Jag bara älskar det där argumentet som FK själva kör med "vi ser inte till sjukdomen utan arbetsförmågan" Haha! Och så nekar de gravida kvinnor som har stora problem/komplikationer med sin graviditet sjukpenning med motiveringen att "graviditet är ingen sjukdom" Snacka om att skjuta sig själv i foten.
    det är ju sant. om läkaren bara har motiverat sjukskrivningen med "graviditet" det är ingen sjukdom.

    Om läkaren istället har beskrivit komplikationerna och hur dessa yttrycker sig så är det helt plötsligt inte graviditeten som är orsaken till sjukskrivningen eller hur? Det är ju upp till den som besöker läkaren att läsa intyget också... och se om läkaren fått med allt...

    Jag bara älskar oinsatta som klagar utan att ha satt sig in i problematiken och vad som verkligen gäller :)
  • LAV0LINA
    qwerty66 skrev 2010-01-05 16:32:50 följande:
    det är ju sant. om läkaren bara har motiverat sjukskrivningen med "graviditet" det är ingen sjukdom. Om läkaren istället har beskrivit komplikationerna och hur dessa yttrycker sig så är det helt plötsligt inte graviditeten som är orsaken till sjukskrivningen eller hur? Det är ju upp till den som besöker läkaren att läsa intyget också... och se om läkaren fått med allt... Jag bara älskar oinsatta som klagar utan att ha satt sig in i problematiken och vad som verkligen gäller :)
    Hmm, ingen av de jag känner som fått avslag på sin ansökan har haft ett läkarintyg där det stått "graviditet" som orsak. Besvären har mkt riktigt utförligt beskrivits i intyget men avslag blev det ändå eftersom graviditet inte är någon sjukdom tyckte FK.
  • Mammamaria03
    qwerty66 skrev 2010-01-05 16:32:50 följande:
    det är ju sant. om läkaren bara har motiverat sjukskrivningen med "graviditet" det är ingen sjukdom. Om läkaren istället har beskrivit komplikationerna och hur dessa yttrycker sig så är det helt plötsligt inte graviditeten som är orsaken till sjukskrivningen eller hur? Det är ju upp till den som besöker läkaren att läsa intyget också... och se om läkaren fått med allt... Jag bara älskar oinsatta som klagar utan att ha satt sig in i problematiken och vad som verkligen gäller :)
    Jag ska leta reda på hur läkaren formulerade min första sjukskrivning.
    När jag absolut inte fick gå från sängen mer än att gå på toaletten + att jag gick runt med dropp 18 timmar per dygn!
    Jag skulle ändå jobba 25%
    Nu ska jag jobba 50%!
    Jag får min cellgifter på tisdagar och sedan är jag halvt död till på torsdag/fredag.
    Med kraftiga smärtor och kräkningar + att jag tappar balansen hela tiden.
    Hur ska jag kunna jobba?
Svar på tråden I dag fick jag avslag, nu tar jag livet av mig!!!