• babba74

    Samlingsplats för Urban Jungle ägare v 4.0

    Samlingsplats för Urban Jungle ägare v 4.0


    Välkomna alla Mountain Buggy / Urban Jungle-fans!

    Är du intresserad av Urban Jungle/Mountain Terrain/Swift eller Rollerbug vagnarna?

    Läs trådstarten för bra grundinformation om storlek, priser mm. Hittar du inte ditt svar fråga gärna i tråden! Om ingen svarar första gången så ställ frågan igen, det går undan i denna tråd och det är lätt att missa inlägg.

    FAQ's:

    URBAN JUNGLE
    (Ihopfälld: Höjd: 37 cm Längd: 104 cm)

    Höjd: 98 cm Bredd: 68,5 cm Längd: 104 cm Vikt 9,5 MOUNTAIN TERRAIN
    (Ihopfälld: Höjd: 35 cm Längd: 110 cm)
    Höjd:99 cm Bredd: 62,5 cm Längd: 110 cm Vikt 9 kg
    LIGGINSATS

    Höjd: 19 cm Bredd: 36,5 cm Längd: 75 cm Vikt 4,3 kg
    SWIFT
    (Längd ihopfälld: 96.5cm)

    Bredd: 64cm Ryggstödet: 52cm högt Vikt: 9.5kg
    SYSKONVAGNAR - VID FLERA BARN
    Både Urban Jungle och Mountain Terrain finns som syskonvagnar till tvillingar eller täta syskon. Ligginsatsen/erna byts ut mot sittdelar när bebisarna kan sitta själva. Som syskonvagn kan du ha en ligginsats medan det större barnet sitter i en sittdel, tills ligginsatsen byts ut och ni har två sittdelar. Handtaget höjdjusteras med ett förlängningshandtag. Finns även tvillinginsats.

    Urban Jungle

    Höjd: 36 cm Bredd: 73 cm Längd: 105 cm Vikt: 14 kg
    Mountain Terrain

    Höjd: 99,5 cm Bredd: 74,5 cm Längd: 110 cm Vikt: 13 kg
    Ang KLÄDSEL TILL UJ / Mountain Buggys 2007
    Klädsel 2007 passar på 2005-2006, dock ej exakt med tryckknapparna, då en i ramen blir utan på varje sida. Det kommer att gå att beställa extra klädslar igen, pris 1995 för standardfärger, och 2195 för de mönstrade. Två undantag finns: Limited edition, dvs Matrouschka grön samt ”Fifties” brun, de finns bara i en begränsad upplaga.

    ÅKPÅSAR
    Åkpåsar som passar bra i en UJ är tex Simple world, Elodies details eller Bugaboos. De allra flesta gillar simple worlds då man kan öppna dem nertill och låta skor sticka ut eller ta av hela locket.

    HEMSIDAN
    www.mountainbuggy.com/

    STÅBRÄDA
    Den som funkar bäst är Kiddy Board från Lascal
    www.lascal.se/web/products_start_se.aspx

    EXTRA KLÄDSLAR
    Kan man beställa via
    Bonti www.bonti.se/
    Simple world shop.simpleworld.com/

    Eller så skickar man efter från Holland

    Bildtrådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26254608.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m30710751.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m35800644.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m39493159.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m42750762.html

    Gamla trådar
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m45249262.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m47914943.html

    Dom nya priserna är:
    (cirkapriser)

    UJ singel
    Sittvagn 6795:-
    med liggdel 8790:-

    Uj duo
    Vagn med 2 sittdelar: 9625:-
    Pris vagn + 1 liggdel: 11620:-
    Pris vagn + 2 liggdel: 13615:-
    Pris vagn + 1 tvillinglift: 12520:-

    Swift
    Sittvagn 5395 kr
  • Svar på tråden Samlingsplats för Urban Jungle ägare v 4.0
  • annat82
    Fam Vollmer skrev 2010-06-03 09:32:36 följande:
    puffar lite för min fråga ang swiften vill gärna veta mer. Har jag förstått det rätt att liggdelarna för syskonvagn passar på denna modell?
    Passar den bäst som sulky el är den så pass så att man kan ha den redan som fösta vagn till nyfödd?

    Sen frågade jag ang matrouschka liggdelen vilken är äldsta modellen på chassi där jag kan använda denna liggdel?
    Har bara använt  swiften med liggdel än så länge så kan inte svara för resten, men den är stabil och lätt att köra. Liggdelen är lika stor som den för syskonvagnen, men från i år så finns det liggdelar till swiften att köpa, kostar lika mycket som en till dubbel. Men man har då rätt fästen och allt från början.
    Tycker inte det känns som om sittdelen skulle vara liten, men det visar sig nog senare. Vill inte ha dottern framåtvänd än och hon vägrar liggdelen totalt, även att sitta i den. Hon är nu 6 månader och vi har en annan sittvagn sen hon var 4 månader.
    Mer än så kan jag nog inte säga än så länge, men ser fram emot att använda den som sittvagn om ytterligare att par månader
  • Fam Vollmer

    Tack för svaren.

    Men sen det kom liggdel til kan man då inte använda syskonliggdelen längre?
    Tycker swiften har så tråkiga färger O om man nu ff kan det är det mycket omständigt? Vad brhöver man göra/köpa för att kunna använda "fel" liggdel?


  • Aquavit
    Fam Vollmer skrev 2010-06-03 09:32:36 följande:
    puffar lite för min fråga ang swiften vill gärna veta mer. Har jag förstått det rätt att liggdelarna för syskonvagn passar på denna modell?
    Passar den bäst som sulky el är den så pass så att man kan ha den redan som fösta vagn till nyfödd?

    Sen frågade jag ang matrouschka liggdelen vilken är äldsta modellen på chassi där jag kan använda denna liggdel?
    Jag har en Swift, men använder den bara som sittvagn/sulky. Köpte den nyss när sonen var runt året. Jag personligen skulle inte vilja ha den som första sittvagn direkt när bebisen vill börja sitta upp. Den är så öppen och inte särskilt ombonad, och sufletten går ju inte att dra fram så långt. Tycker barnet sitter rätt oskyddat i den, som i de flesta sulkys. Själv skulle jag heller inte vilja vända barnet så tidigt, men det är ju igen min erfarenhet och uppfattning.

    Vi hade en stor Emmaljunga city cross som sittvagn vänd mot oss. Vid 5 månader började sonen vilja sitta upp och då var det så skönt att kunna ha den. Den har höga sidor, så vi behövde inte spänna fast honom och gott om utrymme så man kan bädda runt ordentligt. Nu vid 15 månaders ålder använder vi fortfarande den mycket. Han sover bättre i den och sufletten går att dra fram så det blir en liten koja där inne. Skyddar bra mot både sol och blåst och det blir lite varmare där inne också.

    Däremot är vi väldigt nöjda med den som sulky, den är så smidig och lättkörd. Får se hur länge han kan ha den, än så länge har han växmån i den, det visar sig
  • LisaT

    Hej. Jag har e liten fråga ang syskonvagnen.. Om det är någon som vet får ni gärna svara... Vi har tänkt att köpa en 2010 syskonvagn, men liggdelen är ju så himla dyr, fungerar det att köpa en begagnad t ex 08, 09:a, passar den? Någon som testat eller vet?

    tack på förhand!


    Grabbarna bus(-03, -04) och småtjejorna (-07,-10)
  • annat82
    Fam Vollmer skrev 2010-06-03 10:05:37 följande:
    Tack för svaren.

    Men sen det kom liggdel til kan man då inte använda syskonliggdelen längre?
    Tycker swiften har så tråkiga färger O om man nu ff kan det är det mycket omständigt? Vad brhöver man göra/köpa för att kunna använda "fel" liggdel?
    Jo, man kan ju använda syskondelen fortfarande, men den behöver fixas lite, vet inte exakt hur mycket, men de har väl oftast en glidskena på ena sidan och snäppfästen på andra. Vet inte heller om fästena sitter på "rätt" plats men de gör de kanske, men man behöver snäppfästen på båda sidor.
    Tyckte också det är lite tråkiga färger, men vi köpte en swift-liggdel ändå då vi behövde kunna använda den fort.
    Hoppas det kommer uppdatering på swiftens färger i allmänhet i framtiden. UJ finns i så fina mönster :)

    Vi bytte också till city cross när dottern ville sitta, hade både en sån och swiften :) Hon trivdes inte så bra i liggdelen till city cross, den är ganska bred, men stormtrivdes i swiftens smala :) tills hon ville sitta. City crossen gick så där som sittvagn, hon verkade inte trivas så bra ändå. Sen fick hon testa en bugaboo och stormtrivdes så då bytte vi ut city crossen också. Gillade verkligen city crossen, men det funkar ändå bättre med buggan ;)
    Känns lite galet med så många vagnar på så kort tid, men nu funkar det riktigt bra i alla fall. Och swiften är den enda som är köpt ny
  • Fam Vollmer
    annat82 skrev 2010-06-03 14:02:03 följande:
    Jo, man kan ju använda syskondelen fortfarande, men den behöver fixas lite, vet inte exakt hur mycket, men de har väl oftast en glidskena på ena sidan och snäppfästen på andra. Vet inte heller om fästena sitter på "rätt" plats men de gör de kanske, men man behöver snäppfästen på båda sidor.
    Tyckte också det är lite tråkiga färger, men vi köpte en swift-liggdel ändå då vi behövde kunna använda den fort.
    Hoppas det kommer uppdatering på swiftens färger i allmänhet i framtiden. UJ finns i så fina mönster :)

    Vi bytte också till city cross när dottern ville sitta, hade både en sån och swiften :) Hon trivdes inte så bra i liggdelen till city cross, den är ganska bred, men stormtrivdes i swiftens smala :) tills hon ville sitta. City crossen gick så där som sittvagn, hon verkade inte trivas så bra ändå. Sen fick hon testa en bugaboo och stormtrivdes så då bytte vi ut city crossen också. Gillade verkligen city crossen, men det funkar ändå bättre med buggan ;)
    Känns lite galet med så många vagnar på så kort tid, men nu funkar det riktigt bra i alla fall. Och swiften är den enda som är köpt ny
    Tack för svaret funderar oxå på det här när dom inte vill ligga ner längre Hade en uj till son nr2 men den köpte vi inte förrens han var över året. O båda pojkarna har velat sitta upp strax innan halvåret o det känns tidigt med framåtvänt o ganska så öppet som det blir i en urban.
    Hmmm bytade vagn ganska många ggr under sönernas vagnperioder o när vi nu pratat om en trea säger maken direkt att det e en vagn som gäller
    Hur ska man klara det. Vill ju ha uj som liggvagn älskar matruschkan o sen vill jag ju ha den som sittvagn från ca 1 år o framåt men mellan 5-12mån vad göra då?!?
    Får kanske köpa någon gammal billig brio/emmaljunga. Det kanske han går med på speciellt som vagnarna jag kollar på denna gång e begagnade
  • annat82
    Fam Vollmer skrev 2010-06-03 15:37:31 följande:
    Tack för svaret funderar oxå på det här när dom inte vill ligga ner längre Hade en uj till son nr2 men den köpte vi inte förrens han var över året. O båda pojkarna har velat sitta upp strax innan halvåret o det känns tidigt med framåtvänt o ganska så öppet som det blir i en urban.
    Hmmm bytade vagn ganska många ggr under sönernas vagnperioder o när vi nu pratat om en trea säger maken direkt att det e en vagn som gäller
    Hur ska man klara det. Vill ju ha uj som liggvagn älskar matruschkan o sen vill jag ju ha den som sittvagn från ca 1 år o framåt men mellan 5-12mån vad göra då?!?
    Får kanske köpa någon gammal billig brio/emmaljunga. Det kanske han går med på speciellt som vagnarna jag kollar på denna gång e begagnade
    Man vet ju aldrig när de vill sitta upp. Och en del barn verkar tycka det är ok att sitta uppallade med kuddar i liggdelen också, men inte vår tjej. Testade det först, men det gick inte, endast sittdel som gäller.
    Jag verkar ha tur, som har en sambo som tycker det är nästan lika kul att prova olika vagnar som jag ;) Men har fått övertala lite iaf. Och just eftersom 2 har varit begagnade och faktiskt til helt ok pris, man borde tom kunna få igen det om man säljer, så har det varit ok. Undrar bara när jag kommer vilja prova en ny vagn igen ;) men får nog vänta tills/om det kommer fler barn, är ju bara första.
  • Polarnochpyret

    Hjälp snälla! 
    Var iväg idag för jag skulle köpa myggnät/uv-cover till vagnen och i och med att vi har modellen från 09 så finns de inte längra :(

    Men jag tänkte att jag ger mig inte än, är det någon som vet om det går att få tag på någonstans eller är det helt kört för oss? 

  • Denim

    Någon här som vet om Babyland i Malmö säljer UJ? Tack på förhand!

Svar på tråden Samlingsplats för Urban Jungle ägare v 4.0