• Hjarte­sjalen
    Äldre 22 Jan 04:50
    409747 visningar
    1291 svar
    1291
    409747

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12


    Jag startar en ny trad nu efterom del 11 gar ut om bara nagra dagar.
    Har fortsatter vi & skriva om extraslag & andra konstigheter som hander inne i brostet & som kanns svart att forsta sig pa.
    Hoppas bade gammla & nya hanger pa & e med!
    Har e gammla traden del 11.

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48323521.html
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
  • Äldre 1 Mar 18:58

    Linda:
    Visst är det skönt att känna igen sig. Det blir en liten tröst i att veta att man inte är ensam. Jag har numera, sen jag började med betablockerare, i snitt kanske max 5 extraslag per dag. Och det är ju ingenting om jag jämför med hur det var tidigare. Jag har insett att helt fri verkar omöjligt att bli då detta är en del av mig, hur jag mår, min ventil som jag skrev tidigare. Och magens balans är av stor vikt, är jag inte i form där så retar det hjärtat och då kan det bli något hopp direkt. Känner du Linda igen detta med de korta rusningarna jag beskrev? Jag upplever det ofta som att ett extraslag triggar igång en sådan rusning, och det har också mycket med magen att göra eller allt det andra som stress, känsloskiftningar, sömnbrist o s v.

    Jag är ingen som tränar eller motionerar hårt, så där kan jag egentligen inte uttala mig. Förstår att betablockerare kanske inte är att rekommendera i första hand om du redan ligger lågt i puls.

  • Äldre 2 Mar 17:47

    Är det nån som känt att hjärtat slåt flera extraslag på raken ? Nyss när ja satt i soffan så kände jag hjärtat slog säkert 4 på raken.. eller ja vet väl inte riktigt om de är extraslag med de fladdrar som till i bröstet ... jävligt obehagligt :/ fick nästan panik ..

  • Äldre 2 Mar 19:22

    embia:
    Jag känner igen detta du beskriver. Det blir som en serie med extraslag, eller en kortare rusning. Känns precis som du beskriver, att det fladdrar till i bröstet. Och det känns riktigt obehagligt. Man blir så överrumplad. Du kan prova att häva detta genom att hosta eller krysta. Det är rådet jag har fått, och hjärtat brukar "hoppa i rätt läge" igen då.

  • Äldre 2 Mar 19:44

    Hitta denna tråden idag, o har inte läst alla inläggen. Är det någon som upplever sina dubbelslag i samband med ägglossning eller mens??

  • Äldre 3 Mar 18:23

    Embia Jag tror att jag räknade till tio eller tolv på raken en gång. Gissa om jag fick panik då?

  • Äldre 3 Mar 20:52

    Yogamama:
    När du fick dina tolv extraslag på raken, hur kändes det då? Kändes det som en snabb rusning som sedan återgick till normalt läge igen? Eller var det mer som tolv hopp? Kanske svårt att beskriva känslan. Men när jag får serier med extraslag så kan det kännas som jag har en sprattlande kanin i bröstet. Ibland känns det som hjärtat fladdrar. Och det går undan. Hemskt snabbt! För att sedan hoppa i rätt läge igen. Det känns verkligen som att det blir en tillfällig felkoppling. Men som flera hjärtläkare förklarat för mig så ska det inte vara något farligt. Bara väldigt obehagligt. Jo, det kan jag skriva under på!

  • Äldre 3 Mar 21:02
    Yogamama skrev 2014-03-03 18:23:34 följande:
    Embia Jag tror att jag räknade till tio eller tolv på raken en gång. Gissa om jag fick panik då?



    Få verkligen panik varje gång .. :p för mig slå inte hjärtat nå snabbt utan de hoppar fel på raken. Ja precis som känslan av att de är en sparkande kanin ;) men fy så otäckt ..
  • Äldre 6 Mar 21:07

    Nej, det slår inte snabbt (hjärtrusning) utan massa extraslag i en rad. Jag känner liksom "överhoppen" och det stora slaget som kommer efter pausen flera gånger utan något normalt slag emellan. Att hjärtat rusar har jag aldrig känner. Däremot har extraslagen nu övergått i att jag känner "obehag" i bröstet då och då. Som att det pirrar i bröstet och jag mår dåligt.

  • Äldre 7 Mar 11:38

    Varför kan hjärtat vara lugnt att man bara känner 2-3 extraslag per dag !? Och plötsligt 1 vecka senare mitt på dagen så börjar de slå konstant fel !? Bli så himla irriterad att de ska vara bra i massa dagar å sedan sätta igång igen :/ inte konstigt att man bli så rädd då de är lugnt och sedan så sätter de igång ... ha börja känt att ja kan få extraslag då jag är ute på promenad oxå. Eller ja tro de är de iaf! Känner en hårt slag i bröstkorgen. Men jag har träffat 4 olika doktorer och alla säger likadant. Att de har nog med att du åkte på ångest .. men dock ha ja svårt att tro de! (Hade riktig ångest depression som började 12/3-13 och höll sig till 16/8-13)

  • Äldre 7 Mar 12:28

    Jag tror det är svårt många gånger att veta om det är ångesten som ger alla dessa hjärtstörningar, eller om det är hjärtstörningarna som ger ångesten. Ibland tycker jag att läkare är lite väl snabba med att lägga all vikt på att det är ångesten som orsakar extraslag/rusningar. Så enkelt är det inte. I alla fall inte för mig. Jag träffade vid ett tillfälle en jättebra läkare som verkligen fattade hur jobbigt detta är. Och hon sa att man kan absolut inte bara "skylla" dessa besvär på att man har ångest. För hon menade att ångesten föds utav besvären, det är då man blir rädd och oroar sig att det ska hända igen o s v. Så det blir ju en ond cirkel. Jag har fått lära mig att acceptera att mitt hjärta är mer lättretat, det behövs inte mycket för att trigga igång extraslag/rusningar (även om det för mig blivit avsevärt mycket bättre sen jag började med Emconcor). Men som du skriver embia, helt plötsligt kommer man in i en sådan där period, utan att man kanske förstår varför. För mig har magen står påverkan på hjärtat, och givetvis stress och sånt. Jag funkar inte då.

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12