• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • blehnda

    Luna: jag är bara 22 ( fyller 23 i juli) och jag verkar ha ett jätte stort barn på g, men både jag och min man är ganska långa. Våra släktingar likaså, så det brukar bli barn runt 4 kg i våra familjer, dock tror jag vi landar närmare 5 kg. Vad jag menade är att det spelar nog ingen roll om jag inte hade varit diabetiker, jag hade fått ett ganska stort barn ändå.
    Ang det där med ålder så tror jag nog inte att man får större barn ju äldre man blir, kanske snarare att man har haft diabetes längre då och har lite fler diabetesrelaterade problem redan innan, så som ögonen och händerna o annat. Fast jag har verkligen ingen aning...

    Idag snöar det!? Hoppas det är bort till em igen dock, knepiga vårväder...

  • Amelie av Paris

    Maddie72. Barnet börjar producera eget insulin för att kompensera mammans höga blodsocker ganska sent i graviditeten. Den väger som alla andra ganska länge och när den väl börjar bli rund har den inte jättemycket tid på sig att lägga på vikt innan man kan förlösa den. Det som är tråkigt är ju om den måste tas ut innnavecka 37 då den är klar eller före v.34 då den fortfarande är lite för mycket prematur. Att bebisens vikt accelererar kan ske även då man har ett ganska väl reglerat bs. De misstänker att det också är moderkakans funktion hos diabetiker typ 1 som fungerar annorlunda. Min bebis går upp ca 350gper vecka. Det betyder om senaste mätningen stämmer att hon kommer att väga lika mycket som min dotter vägde vid födseln i v 39+6 REDAN i v 33+?. De kommer givetvis ha superkoll på oss nu med regelbundna kontroller så att de kan ta ut barnet när utvecklingsbetingelserna är bättre utanför magen än vad de är inuti.

    Vem var det nu som hade sådana besvär med foglossning? Baby2? Jag kan inte sitta på en vanlig köksstol sedan igår, men än så länge kan jag halvsitta i sängen och fippla på med min uppsats som jag ska försöka bli klar med innan bebisen kommer. Jag har några tips på hur man kan göra för att kliva upp ur sängen på nätterna. Jag har det ganska bra ordnat eftersom jag har en greppvänlig stålsäng från Ikea. Jag kan gripa tag i huvudändan och dra mig upp en bit i sängen om jag halkar för långt ner. Sedan har jag ett klaffbord mellan sängen och väggen som står stadigt fast mot väggen. Om jag ligger med benen ihop på sidan och använder händerna till att skjuta överkroppen bakåt så åker benen automatiskt och smidigt framåt över sängkanten. Har funderat på att köpa glidlakan också så skulle det gå ännu smidigare. Har du ingen möjlighet att lösa det på det sättet skulle du kunna binda fast ett hopprep eller ett lakan med knutar nerifrån och upp i fotändan av sängen eller fästa på något annat sätt och använda som motstånd eller draghjälp när du ska ta dig upp. Man ska undvika att dra sig upp till sittande från ryggläge. Sidoläge och benen ihop är alltid bättre.

  • sosso08

    en undran, det är så att jag börjar få så on i mina fingrar, dom svullnar och domnar av och somnar titt som tätt, mkt obehagligt. Nån som vet vad det kan bero på?
     

  • Vilda Tiger
    sosso08 skrev 2010-04-16 10:16:13 följande:
    en undran, det är så att jag börjar få så on i mina fingrar, dom svullnar och domnar av och somnar titt som tätt, mkt obehagligt. Nån som vet vad det kan bero på? 
    Kapraltunnelsyndrom. Du samlar vatten och då kommer nerver i kläm i sin bana i handleden. Jag hade mkt såna besvär förra gravven coh fick skenor av sjukgymnasten. Det är bra att sova med dem på så att man håller handleden i rak position. Jag hade dem även på dagen så jag fick lite stöd.
  • sosso08
    Vilda Tiger skrev 2010-04-16 12:37:42 följande:
    Kapraltunnelsyndrom. Du samlar vatten och då kommer nerver i kläm i sin bana i handleden. Jag hade mkt såna besvär förra gravven coh fick skenor av sjukgymnasten. Det är bra att sova med dem på så att man håller handleden i rak position. Jag hade dem även på dagen så jag fick lite stöd.
     uh, det låter inge kul :/ men det går över efter graviditeten hoppas jag? Nu känns de iaf bättre men antar av avd jag läst om de att de är värst nattetid?!

    Nått man bör ta upp med BM kanske?
  • Vilda Tiger

    Det ska du klart ta upp med bm! Jag fick en inflammation efter graviditeten som följd av kapralen, så jag kom till handortopeden (fick vänta 8 månader, FY) och fick där en gjuten skena samt antiinflammatorisk medicin. Det hjälpte. Så för mig hängde det i nästan ett år, men det handlar ju om att det blev en komplikation av kapralen. Det ska annars bli bättre då alla ådror i kroppen återgår till normal tjocklek och man slutar ha så mkt samlad vätska.

  • Skrutt04

    Luna01:
    Jag var 32år när jag fick första och hon vägde 4.5kg
    Jag var 33år när jag fick andra och han vägde 5.3kg
    Jag var 36år när jag fick tredje och hon vägde 5.1kg

    Vet inte om det hjälpte men så är/var det i mitt fall.

  • BabyNo2

    Hej....
    Oh. vad de händer grejjer... undra hur mycket vi gått upp i vikt sammanlagt ;o) haha....

    Blendha.. vad SPÄNNANDE att åka till Etuna! DÄR ser de upp till Kicke:o) HOPPAS du får träffa Anki..en såå rar läkare :o) Men de är ju ett par stycken dära.. vem vet... du kanske får tid för snitt ist??
    Vi ligger på typ samma strl då... o jag hoppas du slipper UVI elle så nu.
    På onsdag ska jag träffa Göran o Kikki igen!
    Hade jag ej mått pyton hade jag bett dig svänga förbi hära efter vattengympan.. men är inget trevligt sällskap!!

    Aporpå snitt så har vi sagt att vi ej vill säga till fööör många om xakt datum... för med adrian var de 4 olika datum.. o så kom han den 8e o de var sååå JOBBIGT att behöva ringa eller smsa till folk o säga att de ej blivit nåt pga min jädra muff som inte ville öppna sig!!! det va ju LÄTT att få in bebben,snabbt gick de säkert oxå ;o) MEN så ska de ut med...................

    TurkiskPeppar; Grattis... <3

    Jag har vart HANDIKAPPAD delux sen i onsdag.. åkt på världens foglossn. OCH nåt muskelkramp aktig grejjs i skinkan... såå i onsdax kom jag ej upp ur sängen när jag nattat Jr.. o innan Micke hördemig.. PANIK. när han kom upp skrek jag bara ;jag kan ej rör mig, jag kommer inte upp!
    Han, stackaren fick väl oxå panik..uscha!!!!LÄSKIG känsla.. o aadrian vajnade och fick se mig panikslagen.. men han sade mamma essen, mamma åka kukhuset!!!(mamma ledsen, mamma åka till sjukuset)
    1 ½ timme o 2 alvedon senare så kom jag upp.. o som tur var hade jag kryckor för benen bar knappt...såååå vidrigt. Fick STÅ o kissa för jag vågade inte sätta mig. Va rädd att ej komma upp!!såå... ligger bara på höger sida o sover ... väldans obekvämt. Så från att kunna ha 4 ligglägen så är de nu bara 1!SKIT SKIT!

    Jaja.. gnäll gnäll...men de är bättre att Ni för höra(läsa´t) så slipper den närmsta omgivningen höra´t..haha
    krma kram

  • blehnda

    Babyno2: vilka invalidos vi har blivit på senare dar =) tur att vi får något fint för det i slutändan iaf. Fick ett samtal från förlossningen i e-tuna när jag var och lunchade med badgänget efter vattenplasket, jag hade tydligen en kraftig urinvägsinfektion som förmodligen är anledningen till mina smärtor i underlivet, så nu ska jag äta stark penecillin i en vecka. Trots att det suger att det var UVI så är jag nästan lättad, äntligen vet jag varför jag har haft så ont de senaste veckorna, plus att nu kanske jag kan gå som en normal upprätt människa snart igen. Lite orolig att vattengympan gjorde allt värre dock, men dom hade ju inte hört av sig så jag trodde ju inte att det var några problem liksom, ja ja inget att göra åt det nu.

    Om du mår lite bättre nästa vecka så kanske jag kan komma förbi med lite fika på måndagen eller fredagen. de andra dagarna har jag en massa läkarbesök...

    Nu ska jag krypa ner i saccosäcken och dricka citronvatten=) trevlig fredagskväll tjejer!

  • Maddie72

    Tack underbara ni för kloka svar på mina frågetecken och hmmm:ande. =) Vad skulle jag göra utan er? Stor kram till er alla fina runda mammor och blivande mammor denna soliga fredagskväll härifrån Kalmar.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare