• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Wille 2008

    Hoppsan så kan det gå när man försöker multitaska...

    Vilda: Jag var där mellan 10 och 11 idag var du det också?

  • Vilda Tiger

    Wille
    Jag såg inte några nya kort på dig men du är ju blond, så mkt vet jag. Ja, jag gjorde CTG klockan 10, kan tänka mig att det var du som stod med bebis i vagnen vid receptionen då jag gick in i CTGrummet lite efter 10. Både jag och Marcus tittade ner i vagnen och loooog för sötnosen var så FIN!!! Jag hade svarta byxor och lila tunika på mig.

  • Wille 2008

    Vilda: Nope not me...jag var och tog prover inne på centralkliniken. Där de bygger om du vet.

    Och nej jag vet...jag kan ju inte lägga upp några bilder av nån märklig anledning.

    Men snart får vi ses på riktigt ju

  • Vilda Tiger
    Wille 2008 skrev 2010-06-01 21:19:54 följande:
    Vilda: Nope not me...jag var och tog prover inne på centralkliniken. Där de bygger om du vet.

    Och nej jag vet...jag kan ju inte lägga upp några bilder av nån märklig anledning.

    Men snart får vi ses på riktigt ju
    Nähänä... jaja, det kunde ha varit du.
  • kim86

    Villhabarnigår. Jo, fortfarande mycket låga värden.. 

    Alltså, lite egoinlägg, men var hos dr på KK idag, och är så jävla ledsen. Jag visste inte ens varför jag skulle på läkarbesök idag, för det har jag inte fått ngn info om. Det kommer ut en snäll BM och tar mitt bltr och ett urinprov och lyssnar på hjärtljuden (magiskt) sen får jag träffa dr.
    Jag hade verkligen förberätt mig mentalt för att ta upp att jag hade det väldigt jobbigt på jobbet just nu med lite personal, mycket spring och massa låga BS. (pratade med diab.läkare igår och han sa "hmm, sänk dina doser då", nähääää, det fattar man ju inte att det har ngt samband, jävla dumbom.) och att jag har mycket ont av fogarna och en inflammation i höften, och kanske skulle kunna tänka sig att sjukskriva mig på 25-50 % så att jag verkligen kan orka hålla bs så lågt som jag har det nu, hba1c 4,5. Han bara tittade på mig o sa nej. Du måste typ vara invalid för att jag ska sjukskriva dig. "lite småkrämpor har alla gravida, då skulle jag bli tvungen att sjukskriva alla, det hör till". Sen sa han, boka en tid till Bm på vägen ut om någon vecka. Det var hela läkarbesöket. Nej, förresten, han började mötet med att säga "du har allt gått upp lite mycket i vikt va?.

    Alltså, jag blir såå himla ledsen, lyssnar läkare inte på en alls?. Känner att det är heltidsjobb att bara hålla koll på bs nu, att smärtan sänker bs och att stressen sänker det också. Jag är verkligen inte arbetsskygg, och älskar mitt jobb, men det är för mycket nu. Fick inget gehör. Hur dåligt ska man behöva må innan man får gå hem nån extra timme på eftermiddagen? ska jag riskera dåligt bs bara för att jag SKA fortsätta jobba.
    Snälla , är det bara jag som är extremt gravid-känslig, eller har jag lite rätt?? 

  • sosso08

    kim86
    jag blev sjukskriven utan några problem pga att jag hade så lågt BS helatiden när jag jobbade plus att fogarna tog slut på en...

    Verkar vara väldig skillnad på läkare och läkare.
    Men är mycket tacksam över att jag fick gå hemma och hålla sockret i shack.

    Hoppas du får igenom de du vill, sockret är ju trotsallt väldigt viktigt för oss.

  • blehnda

    Hej hej!
    en hel evighet sedan jag skrev här sist! jag har dock läst allt och måste berömma er, bra kämpat alla brudar, fortsätt med det, det är såååå värt de!

    Idag är det tre veckor sedan wilmer föddes och jag kan inte tänka mig ett liv utan den lilla godingen!
    Idag är det även exakt 4 veclor sedan jag blev inlagd på förlossningen, och idag får vi åka hem=)=)=)=)=)=)=)!!!!

    Kan inte beskriva med ord vad skönt det ska bli att få komma hem, jag saknar min gård och mina djur så galet mycket nu. spännande att se hur det är att vara en familj utanför sjukhusväggarna också, lite läskigt men galet kul!

    Wilmer är nu helt återställd från sina andningsbesvär och vi är snart av med matsonden.
    ang. det här med ammning så förstår jag varför det är så många som inte orkar eller pallar med de, gud vilket obb den biten har varit. tog oss två och en haöv vecka innan det funkade någorlunda och då har vi slitit som djur med pumpmaskin, amningsnapp, många långa stunder av tålamod och träning och svajjiga bs. men nu funkar det riktigt bra och det var helt klart värt det! jag tycker det är super mysigt att amma och extremt behändigt att ha med sig färdig mat överallt så jag hoppas inte vi åker på några bakslag nu. kan verkligen tacka personalen för deras hjälp!

    trots att vi bott superlänge på sjukhus nu och varit extremt ledsna och trötta i perioder så är jag så grymt tacksam för all underbar och kompetent personal på sjukhusen här o i uppsala, världens bästa sjukvård!

    vilda: va kul med bebis i morgon! önskar dig all lycka till!!!!!!
    Ebyl: lycka till du med, nu är det inte långt kvar!

    Alla ni andra som ska ha framöver ska också ha en stor styrkekram, jag hade sååååå mycket hjälp av er alla under min graviditet, mycket mer vettig info härifrån än från de flesta läkare jag träffade under gravven.

    Vi hörs snart gen, nu ropar bebbo att han vill ha mat=)!

    Kramar på er!

  • Vilda Tiger

    Blehnda
    SÅ underbart att ni ska få komma hem och att Wilmer mår bra! All lycka tlll er nu.

    Kim
    Först måste jag säga att jag blev förvånad över att stress sänker sockret för dig. Stress utsöndrar ju adrenlin och det höjer sockret, men jag antar att det är olika för oss alla. Sedan måste jag säga FY för ett sådant läkarbemötande! Det där med vikten är så DUMT sagt och tjänar ingenting till, dock fick jag samma kommentar vid förra gravven av en plump läkare. Sedan måste jag råda dig att ta dte hela mer via din bm. Min bm talade med mig om sjukskrivning och sedan var det HON som rådde läkaren att titta på mig, för att HON tyckte det var bäst att sjukskriva mig. Det får liksom mer tyngt då. Jag vet inte hur nära kontakt du har med din bm men det var det som var övervägande för min del tror jag. Hoppas du får bättre hjälp, ge dig inte!

  • harvärldensunderbarastefamilj

    Behnda- härligt att få åka hem o att lilleman mår bra!! Kan ju inte vara bättre tid att få komma hem nu när det e soligt o varmt o underbart ute.

    Kim- fy sjutton vad förbenad jag blev av att läsa ditt inlägg. Vilken jubelidiot till läkare!! Byt!!! Har haft läkare under åren som varit lite åt det hållet o då genast bytt för e de inte intresserade av mig som patient o vill ge en bra vård så vill inte jag tillhöra dem. Har nu turen att hittat en fantastiskt bra läkare på sös som e helt fantastisk!! Hoppas du orkar med o får lite koll på de låga värdena!!

    lite ego- e hemma fr jobbet idag ont i halsen o sliten, så jag jobbar hemmifrån o skall göra så även imorgon. E guld värt att kunna göra det så man kan ta sovmorgon o ha koll på bs även på nätterna. Kommer att ha ca en semetserdag i veckan under juni o sen blir det till att jobba hela sommaren för att sedan åka iväg på bröllopsresa i oktober (om vi nu kan åka då =)  )

    kram på er !!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare