• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Frankofilen
    Boomie skrev 2011-04-20 15:22:51 följande:
    Gtr - stort grattis till sonen! Hoppas att amningen kommer igång nu och att ni får åka hem snart.

    Angående duttning så är jag också en duttare (om det behövs) och det verkar vara helt olika från läkare till läkare om de har synpunkter på det hela.En av de två jag brukar träffa på spec-mvc tycker att duttarna ska bakas in i måltidsdoser alternativt långtidsverkande. Medans den andra tycker att jag själv klarar bäst av att bestämma hur jag tar mitt insilin. Jag har fått för mig att den första helt enkelt bara vill ha koll på exakt hur mycket insulin jag tar och eftersom jag aldrig skriver ner mina duttar kan jag inte ge henne besked om mina exakta doser.

    En vecka kvar för min del nu! Var på sista besöket på mvc igår och fick ok att lämna stan över påsken Mitt bt håller sig på en rimlig nivå. +1 äggvita i urinet de två senaste gångerna men blodprover som jag lämnade förra veckan var prima och visade inte på begynnande havandeskapsförgiftning. Så i morgon åker vi till svärpäronen och jag ska bara sitta i en solstol med mina stockar till ben och prinskorvstår i högläge. Ska se till att bli uppassad och lämna ansvaret för dottern till övriga familjen - det ska bli riktigt lyxigt

    Trevlig påsk allihopa!
    LÅter underbart! Ha det så skönt!
  • Frankofilen
    ELLEN0101 skrev 2011-04-20 15:30:04 följande:
    Jag fick min idag detta du berättar fick jag uppleva idag också men jag tror nog att den på nåt vis inte hinner med verkar det som :) Jag ställde in det låga också på 4 Detta är något också som jag kunde tänka mig att bekosta själv om jag märker att det är bra grej liksom .Vet du vad sånna kostar ?Har du frågat ? Jag har fått en "Guardian  real-time "
    Ska du ha den varje dag hela månaden får du räkna med 4000 kronor i månaden + att du måste köpa in mätaren. Seven Plus kostade 8000 i inköp och var den BILLIGASTE på marknadennär det kommer till användning.

    Truly expensive! Jag köper när jag vet att funktionen är optimal. Än så länge kan jag inte säga att den är det.
     
  • Lillkyssen

    Hej alla

    Jag är gravid i vecka 24 och har nu fått en s.k sensor som ska hjälpa mig hålla koll på mitt socker. Fick denna igår. Men jag blir redan tokig på den. Den verkar inte stämma. Den visar att jag har högt blodsocker, idag visade den 22.2 vilket jag typ aldrig haft och när jag testar på min vanliga mätare så var det "bara" 11.2. Ska nu ha denna sensor i 3 veckor men jag kommer nog inte palla det. Inatt väckte den mig var 20 minut med att varna att jag var låg men jag låg runt 6 varenda gång jag kolla sockret.

    Är detta ett vanligt problem eller är det min vanliga mätare det kan vara fel på? Någon som haft liknande problem?

  • Eeska

    Lillkyssen: jag har inga problem med min kontinuerliga glukosmätare. Har fått ändra om inställningarna i olika omgångar under graviditeten men det beror ju på att min kropp förändrar sig. Finns dock en del diskussion om det här i tråden.

  • challis777
    fridanilsson skrev 2011-04-20 11:48:23 följande:
    Bim om en vecka ca, blodsockret ovanligt ofta lågt,  magen har svullnat upp, öm i nedre delen av magen (molvärk), ofta huvudvärk, kissar 3-4 gånger per natt, varma bröst, ser ingen annan anledning till varför de här symptomen skulle komma annars, om det inte var bebis???
    det var exakt samma tidiga symptom oxå som senast jag blev gravid..
    Men kan du inte testa nu då, testlagrets stickor verkar ju vara känsliga?

    Låter ju onekligen som fina gravidsymptom
  • ELLEN0101
    Frankofilen skrev 2011-04-20 17:25:55 följande:
    Ska du ha den varje dag hela månaden får du räkna med 4000 kronor i månaden + att du måste köpa in mätaren. Seven Plus kostade 8000 i inköp och var den BILLIGASTE på marknadennär det kommer till användning.

    Truly expensive! Jag köper när jag vet att funktionen är optimal. Än så länge kan jag inte säga att den är det.
     
    Vad räknar du in som kostnad om du köper en mätare kan man inte få resten som hjälpmedel då ?Det låter himla dyrt faktiskt :)
  • ELLEN0101
    Lillkyssen skrev 2011-04-21 20:25:40 följande:
    Hej alla

    Jag är gravid i vecka 24 och har nu fått en s.k sensor som ska hjälpa mig hålla koll på mitt socker. Fick denna igår. Men jag blir redan tokig på den. Den verkar inte stämma. Den visar att jag har högt blodsocker, idag visade den 22.2 vilket jag typ aldrig haft och när jag testar på min vanliga mätare så var det "bara" 11.2. Ska nu ha denna sensor i 3 veckor men jag kommer nog inte palla det. Inatt väckte den mig var 20 minut med att varna att jag var låg men jag låg runt 6 varenda gång jag kolla sockret.

    Är detta ett vanligt problem eller är det min vanliga mätare det kan vara fel på? Någon som haft liknande problem?
    Jag har fått lite felvärde ibland men troligtvis är din blodsockerapparat rätt så jag brukar ibland dubbelkolla :)Vad har du för märke på din ?Jag har haft min nu i två dagar och har märkt att min fastnar liksom när jag får LÅG-LARM  så han hinner inte med förändringar i blodet av dextrosollen så han blir liksom fast i det låga men det spelar ingen roll ,det är hypoglikemier jag skall häva med denna och jag har lyckats bra hittils så jag är glad .
    Du får testa och ringa levarentören av denna och fråga ska vi se vad de förklarar det med :)
  • challis777
    ELLEN0101 skrev 2011-04-21 23:44:06 följande:
    Vad räknar du in som kostnad om du köper en mätare kan man inte få resten som hjälpmedel då ?Det låter himla dyrt faktiskt :)
    Tydligen kan man bara få det utskrivwet som hjälpmedel i speciella fall, tex nån vecka om det varit stressigt, vid graviditet, osv. Så sa min sköterska. De som får det som hjälpmedel måste ha väldigt svårt, nästan omöjligt att ha koll på sitt socker.
    Men jag hoppas att det blir ändring på det snart.
    Jag har ju hängt i den här tråden i 3 omgångar nu, första gången, för 3 år sedan, hade ingen kontinuerlig mätare hela graviditeten,
    andra gången jag hängde här, för 1,5 år sedan så hade ingen heller kontinuerlig mätare hela graviditeten, men nu verkar det ju vara vanligt att man får ha det så det går ju framåt snabbt!

    För bara 1,5 år sedan hade de endast 3 mätare på Universitessjukhuset  i Umeå, de tre mätarna skulle lånas ut till de som behövde dem bäst i hela Umeå och alla kranskommuner. Så chansen var ju liten att man fick låna mer än kanske en vecka per månad...

    Nu har de betydligt fler att låna ut.
    Och eftersom efterfrågan blivit så mycket större hoppas man ju att de ska kunna sänka kostnaderna snart
  • challis777
    Lillkyssen skrev 2011-04-21 20:25:40 följande:
    Hej alla

    Jag är gravid i vecka 24 och har nu fått en s.k sensor som ska hjälpa mig hålla koll på mitt socker. Fick denna igår. Men jag blir redan tokig på den. Den verkar inte stämma. Den visar att jag har högt blodsocker, idag visade den 22.2 vilket jag typ aldrig haft och när jag testar på min vanliga mätare så var det "bara" 11.2. Ska nu ha denna sensor i 3 veckor men jag kommer nog inte palla det. Inatt väckte den mig var 20 minut med att varna att jag var låg men jag låg runt 6 varenda gång jag kolla sockret.

    Är detta ett vanligt problem eller är det min vanliga mätare det kan vara fel på? Någon som haft liknande problem?
    Min mätare börjar visa mer felvärden om jag kalibrerar den ofta har jag märkt... Så jag försöker att bara göra det morgon och kväll.
    Min funkar finfint de första 4 dagarna.
  • Frankofilen
    Lillkyssen skrev 2011-04-21 20:25:40 följande:
    Hej alla

    Jag är gravid i vecka 24 och har nu fått en s.k sensor som ska hjälpa mig hålla koll på mitt socker. Fick denna igår. Men jag blir redan tokig på den. Den verkar inte stämma. Den visar att jag har högt blodsocker, idag visade den 22.2 vilket jag typ aldrig haft och när jag testar på min vanliga mätare så var det "bara" 11.2. Ska nu ha denna sensor i 3 veckor men jag kommer nog inte palla det. Inatt väckte den mig var 20 minut med att varna att jag var låg men jag låg runt 6 varenda gång jag kolla sockret.

    Är detta ett vanligt problem eller är det min vanliga mätare det kan vara fel på? Någon som haft liknande problem?
    Jag har haft väldigt mycket problem också. De jag har pratat med säger att det kan bero på kroppstyp/kroppsfett. De fungerar mer eller mindre bra på olika personer.
    Jag har väldigt lite underhudsfett, ca 10-12 % och det kan ställa till det. Jag har haft den på min mjukaste kroppsdel som är skinkan.
    Jag har inte använt min på en vecka nu.
    Ska också berätta att om blodsockret svänger mycket så kan mätaren få problem. Tror tyvärr inte att det är mätaren det är fel på.
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare