• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • acinna

    Mika1980: Jag tror de menade att om fostret hade utvecklats normalt så skulle äggledaren sprängts vi vecka 7 eftersom fostret skulle ha varit för stort. Mitt foster var underutvecklat, säkert mest på att det satt där det satt.
    Visste inte att de kunde se vilken äggstock som är på väg med ett ägg. De har inte nämnt något om det... 

  • angio101

    Mika1980: MIn äggledare sprack också i v8, och det blev hela baletten med akut stor bukoperation och bortplockad äggledare. Blödde in i buken, 1,5-2L, inte ut, så hade "bara" magont, vilket jag tolkade som magsjuka eftersom jag inte hade ont på bara en sida, vilket var min sinnesbild av ett X. Hade inga symptom innan "magsjukan", men var lite hängig.

    Allt detta hände 28 januari, i maj plussade jag igen, gick på tidigt vul i v6+1 och tigurr satt i livmodern som h*n skulle. Sitter nu med en krabat som rumsterar om hej vilt i magen, beräknad förlossning 23 januari-2011.

    Jag inser efter att ha läst trådarna här på fl att det gått otroligt lätt och bra för mig (gravid på 2a försöket efter X), men å andra sidan behöver ni få läsa att det kan gå bra också.

    Lycka till till alla er som fortfarande försöker.

  • Mika1980

    angio: Åh det känns härligt att höra att det gick så bra för dig, jag kanske vågar hoppas lite ändå?
    Känns bra att dela med sig lite här och inse att man inte är ensam om att ha varit med om det här hemska, även om det såklart är fruktansvärt att ni också har drabbats.. Det här är nog det värsta jag har varit med om i hela mitt liv, först var jag så lycklig som jag aldrig har varit och sedan rycktes det ifrån mig och jag höll på att dö. Dessutom är man "stympad" nu :/

    Men om jag har tur åker jag till köpenhamn om ca. 2 1/2 v., väntar på den förbannade mensen..

    acinna: Jo då, jag har alltid kollat med vaginalt ultraljud innan insemination och då vett veta om den största äggblåsan finns i höger eller vänster äggstock. Nu går jag hos en privat gynekolog, de kanske är mer generösa med sådana undersökningar. Tycker absolut att du ska kontakta gyn och säga som det är: att du har haft x och är rädd för ett nytt.

    Kram Mikaela

  • ewaulrica

    Mika1980: Hej och välkommen, och tack för att du delade med dig av din historia! Och vilken historia sen, puh!

    Jag trodde att det var precis som du förmodligen också känner, att jag är en sån som förmodligen alltid fått ägglossning från en och samma sida, dvs att en äggstock är dominant. Jag hade varje ägglossning ont på den sidan där de tagit bort äggledaren (läs gärna i min presentation) och de gånger jag åkte in akut p g a smärta så visade det sig att ägglossning skett precis där jag trott, på den sidan där äggledaren var borta.

    Men jag fick förklarat för mig att det påverkar fertiliteten ytterst lite. När du opererades så kollade förhoppningsvis och förmodligen läkaren som utförde ingreppet upp din andra äggledare, när de ändå var inne. Det fick jag förklarat att de gjorde på mig, och att det är standard iaf på SöS. (där jag också opererarades) Om nu äggledaren åtminstone ser frisk ut så kan man vänta och se.

    Det som gäller när man enbart har en äggledare kvar är att oavsett vilken äggstock du har ägglossning på, så "plockar" den kvarvarande äggledaren ägget från den sidan. (om den nu ser ok ut när de kollat) Det finns kvinnor som blivit gravida med enbart en äggledare på ena sidan och en äggstock på den andra. Det ska tydligen sätta ner fertiliteten väldigt lite, typ någon procent om jag inte minns fel. Tydligen så kämpar äggledarna (även när man har två friska) varje månad om vem som ska vinna, så rörliga är de tydligen.

    Hoppas att du får svar när du ska till SH, och att du kanske kan få en ordentlig kontroll av ägglossningsfunktionen och kanske en spolning av kvarvarande äggledare, så man kan se så att inga hinder finns.

    I mitt fall slutade det som sagt lyckligt, jag är nu gravid i v11 till sist.. :)

  • Mika1980

    Hej och tack ewaulrika, jo jag har också hört att den äggledaren man har kvar kan plocka upp ägg från motsatt äggstock, men det sker inte varje gång och då åker ägget ut i buhålan och absorberas istället. Då känns det lite som bortkastade pengar om man åker till Danmark och betalar 9-10 000 kr för en insemination. Så för att vara på den säkra sidan vill jag endast inseminera när jag har äl från höger äggstock. Min gynekolog sa att jag förmodligen har ca 70% chans att kunna bli med barn nu, men när jag räknar på hur sällan jag får äl på "rätt sida" får jag det till ca 30-40%, känns inte så upplyftande. Eller min förmåga att bli gravid är väl eg. inte förändrad men antal tillfällen jag kan försöka är få verkar det som. Om man vore heterosexuell och levde med en man så kunde man ju försöka varje månad och hoppas på det bästa, men så är inte fallet för mig..

    Jag ska bara göra ett vul på Sophiahemmet, eftersom min gynekolog vill vara säker på att han inte ser fel, han säger att han kan ha lite svårt att se vilken sida man har ägglossning på. Spolades gjorde jag innan förra inseminationen, jag hade då fri passage men fick utomkveds i alla fall. Nu vill inte min gyn skriva en remiss till eftersom man tittade på den äggledaren jag har kvar under operationen och den såg bra ut, men de kan ju aldrig bedöma hur den ser ut inuti.. Jag får helt enkelt hoppas på det bästa och lita på att det faktiskt kan bli en normal graviditet - som ni har fått. :)

    Vet du vilken äggstock du hade äl från när du blev gravid? Hur många försök blev det efter x:et?

  • acinna

    Grattis till er som blivit gravida efter era X!!! Det ger hopp till mig också, som är livrädd att det ska hända igen eftersom de lät min äggledare vara kvar efter mitt X.

    Är trött som tusan nu efter att igår haft konsert och spelat solo, sedan middag hos faster och idag har det varit 4,5 timme i bilen och ungefär lika länge på bokmässan i Göteborg. Vill ge en eloge till min sambo som står ut med mig och som fått bära nästan alla böcker vi köpte... Han är bra underbarast!!! 

  • saltflingan

    Mika: Usch vilken resa du haft! Jag har också en dominant sida, min vänstra och den fick jag bortopererad i april. Men jag blev gravid igen redan på andra försöket och dessutom med två (även om den ena hinnsäcken kollapsat redan i v 5). Så visst kan det gå bra även när den dominanta sidan påverkas!

  • ewaulrica

    Mika1980: jag förstår helt och hållet att du inte vill åka och "chansa" på en insemination när du inte vet vilken sida som ägget släpper ifrån, stackare....

    så det du får göra nu är alltså att gå och kolla varje månad så att det är "rätt sida" som ägglossar? Och sen ge dig av ner till Köpenhamn? Det borde man ju kunna få hjälp med?

    Precis som du skriver så är det ju lite enklare när man som sagt var är hetero. då kan man ju tuta och köra och hoppas på att det blir nåt till slut...

    Hoppas att det löser sig så att du kan få reda på när du ägglossar rätt!

  • acinna

    Har varit och tagit ett nytt hcg-prov idag. Är första sköterskan som lyckats ta provet utan att jag kände det! Nu hoppas jag att hcg-värdet ligger riktigt lågt nu!

  • Sunflower Sthlm

    Hej,

    Jag har läst en del här i tråden men inte orkat skriva nåt. Jag fick mitt utomkveds konstaterat för en månad sedan, trodde att det var missfall och gick för att kolla upp det men blev snabbt skickad till SÖS. Naiv som jag var så fattade jag inte riktigt vad det var och trodde att jag skulle få åka hem igen... hamnade i nåt chock-tillstånd när läkaren sa att jag förmodligen behövde opereras och att jag skulle läggas in för observation.

    Det hela slutade iaf med en spruta morgonen efter, eftersom mina värden var förhållandevis låga och att jag inte hade så ont. Då var jag nöjd med att slippa operation men nu är jag såklart orolig att det ska bli samma sak igen nästa gång jag blir gravid.

    Nu har det gått en månad sedan sprutan och mina värden är nere på 4, alltså ok. Jippi! :)

    Däremot så fick jag världens mensvärk imorse och nu även mens verkar det som. Är det normalt? Hur har det varit för er andra som fått sprutan?

    //S

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3