• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Pemberly

Miny och Ingela0101: man kan ju tyvärr ha att bli gravid när man haft ett X. Men det finns hjälp att få från sjukvården. Själv hade jag ett X för två år sedan, men är nu gravid i vecka 34 med hjälp av ivf. Lycka till!

• styrkan

Hej... Har en dotter på 10 år samt två x i bagaget. Ett 08 o ett 09. Jag fick mitt första x med spiral o har använt p-ring efter det. De har funkat bra. Slutade sedan med den för att bli gravid igen men de blev då ett x till. Nu prövar vi igen och jag hade ÄL i söndags... Väntar med spänning på svaret o hoppas på ett "rätt" +

• Miny

ingela0101: Oj vad spännande, meddela mig gärna hur allt går, jag är jättespänd att få börja med pergotime, känns som att man får äntligen hjälp med något, lite hopp fram tills spolningen i januari! Sen håller jag tummarna för dig att det går vägen ;)

Trifolium: Grattis! Det är alltid skönt att veta att man har hjälp av vården, själv har jag inte funderat något på ivf. Inte ännu! Men krävs det skall jag kolla upp det. Det är väl efter ett år man har rätt att få ''hjälp'' ?

• Hjärtat78

Jag hade X och tog bort vänstra äggledaren i maj i år och har bara haft 1 riktig mens, fick gulkroppscysta i juli som hämmade mensen och fick ta en kur provera för att få en konstgjort men, kollade med test coh hade ÄL 14 augusti nä vi åkte till Mallorca och fick inte mensen efter två veckor och testade förra veckan men var negativt. Idag har jag sån mensvärk och nu början min andra mens sen X:et men 2 veckor sen. Känns skönt och hoppas gulkroppen är borta så barnverkstan kan komma igång igen, doktorn ville att man ska låta kroppen få vila efter X och gulkropp..

• Miny

ingela0101: Känner du av att du tar pergotime, tänkte om ÄL har blivit kraftigare, och har dom sett att du har några problem med att ägglossa när du fick tabletterna?

Min läkare tyckte att allt såg fint ut på mig men är osäker om jag ägglossar varje månad och om min vänstra äggledare plockar upp ägg från den högra äggstocken (höger äggledare borttagen efter x). Min vänstra äggstock har ännu inte börjat producera därför ska det få en push i rätt riktning.

Två äggblåsor låter lovande!

Håller mina tummar och tår för din skull och jag väntar bara på min mens som kommer om 2 veckor  så jag får börja på pergotime!

• ewaulrica
    Miny skrev 2010-09-07 10:57:30 följande:
    Nu har jag i över ett år försökt  bli gravid, började bebis verkstaden juli 2009 fick X Dec 2009 och inget har hänt sen dess. så min läkare ska sätta in pergotime med start nästa mens. Ska pröva 2 st kuren och händer inget är jag berättigad en spolning i januari. :)

Har någon av er med x någon erfarenhet av pergotime?
    Vill bara försöka att uppmuntra så gott jag kan... :) Jag slutade med p-piller efter en massa trassel med spiral, hormoncystor osv i juli förra året. (precis som du) I november opererades jag för ett X där min vänstra äggledare togs bort. Kändes som om jag hade svårt att bli gravid och hade begärt utredning för IVF nu i mitten på augusti. (hade redan tagit hormonblodprov samt att mannen lämnat spermieprov)

Till min förvåning så visade det sig dagarna innan vi skulle till Sophiahemmet att jag var gravid!! På helt egen hand! För mig tog det alltså också nästan precis ett år, så det FINNS hopp!

Hoppas att du snart får din mens så att du kan börja köra på med Pergotime! Lycka till! :)
  • ewaulrica
    Miny skrev 2010-09-09 09:10:17 följande:
    ingela0101: Oj vad spännande, meddela mig gärna hur allt går, jag är jättespänd att få börja med pergotime, känns som att man får äntligen hjälp med något, lite hopp fram tills spolningen i januari! Sen håller jag tummarna för dig att det går vägen ;)

Trifolium: Grattis! Det är alltid skönt att veta att man har hjälp av vården, själv har jag inte funderat något på ivf. Inte ännu! Men krävs det skall jag kolla upp det. Det är väl efter ett år man har rätt att få ''hjälp'' ?
    Ställ dig i kö redan nu, i vissa landsting kan kön vara riktigt lång, upp till 1,5 år!! Själv hade jag inte hunnit med ett IVF från landstinget utan jag hade bokat tid privat. Men efter ett år så har du rätt till "hjälp" och utredning.
  • Bubbibalubbi

Nu har min HCG gått upp i taket. Från att från början legat runt 100 och arbetat sig sakta uppåt, så är strecken på stickan superstarka. Så jag misstänker att jag blivit gravid igen. Men då kan det knappast vara ett X.

• LYCKA82
    ewaulrica skrev 2010-09-09 12:39:46 följande:
    Ställ dig i kö redan nu, i vissa landsting kan kön vara riktigt lång, upp till 1,5 år!! Själv hade jag inte hunnit med ett IVF från landstinget utan jag hade bokat tid privat. Men efter ett år så har du rätt till "hjälp" och utredning.
    Måste bara göra ett inlägg om detta då min läkare sa att det är vårdgaranti på IVF. 3 månader får det bara ta
  • ewaulrica
    LYCKA82 skrev 2010-09-09 12:45:32 följande:
    Måste bara göra ett inlägg om detta då min läkare sa att det är vårdgaranti på IVF. 3 månader får det bara ta
    Va?! Skojar du?! I Sthlm också? Undrar om det kan vara olika från län till län, för här är kön MINST ett halvår! Det bör man ju kolla upp, för min del handlade det ju om en förfärlig massa pengar för att hinna med, om det hade varit så!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3