• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Mika1980

Leana: var det så att du skulle till sjukhuset på måndag och att man då ska bestämma vad man ska göra? Är det ett konstaterat utomkveds? Har man under 1000 i hcg kan det vara svårt att se ngt genom ultraljud, och du hade 400 om jag inte har fel? Men eftersom ditt hcg ökar efter "missfallet" tyder det ju tyvärr på utomkveds, om det inte fördubblas varannan dag för så kan det ju faktiskt vara en normal graviditet trots blödning.
    Jag gissar att de kommer ta hcg-värde på dig på måndag och göra ett nytt vul..för att se om de kan se något utomkveds alt. normal graviditet i livmodern. Jag var inne ett par vändor och gjorde ett antal vul och lämnade hcg-prov innan det blev konstaterat. Först fick jag precis som acinna höra att det var ett pågående missfall.. Och precis sim hon sa jag hela tiden att den satt på vänster sida eftersom det hade stramat där sedan v.5, mkt riktigt hittade de fostret på 2x2 cm i vänster äggledare sen. Men då hade jag kommit upp i ganska hög hcg-nivå, när jag låg runt 600 kunde de inte se någonting.

Om du får medicinsk behandling får du injektionen intramuskulärt (i skinkmuskeln) på sjukhuset, sedan får du stanna för observation..hur länge beror på, jag blev hemskickad efter en halvtimme bara, men fick remisser för att lämna blodprov så att de kunde följa utvecklingen. Mina värden sjönk som sagt inte, men eftersom du har så låga nivåer kan nog metrotrexatet hjälpa dig.

• Mika1980

leana: Jo man kan få missfall och utomkveds samtidigt men det är som sagt ovanligt, det är i de fall det skulle ha blivit tvillingar. Jag har anlag för att få tvillingar så jag misstänker att det kan ha varit så i mitt fall eftersom jag blödde ut en stor "säck"..

Av metrotrexat kan man bli trött och lite illamående, men jag märkte inte av det särskilt mkt.
    Lycka till på måndag!

• Sunflower Sthlm

Acinna:

Helt galet att du inte får någon spolning. Man tycker ju att de borde vilja göra allt för att slippa få tillbaka nån av oss med ett nytt X. Verkar som jag har haft tur eftersom varken du eller Mika får någon. Men å andra sidan har vi inte sett att jag verkligen får en heller. Glad

Leana:

Sprutan får man på sjukhuset och efter det ville de att jag stannade minst 30 min innan jag fick åka hem. Jag mådde bara lite illa av sprutan men blev fruktansvärt trött. Fick sprutan på onsdagen och var konstig hela helgen efter. Men sedan släppte det och jag blev precis som vanligt igen, förutom att jag hade galet ont i magen. Tydligen får man det när kroppen stöter ut x:et. Jag hade dessutom en blödning i buken vilket gjorde att jag var väldigt öm. Totalt tog det nästan 4 veckor innan mitt hcg hade gått ner helt och när läkaren sa hur långt tid det skulle ta blev jag lite knäckt, men tiden går snabbare än man tror.

RaraS:

Välkommen till oss! Hoppas du känner dig bättre snart!

Mika:

Håller tummarna för att det ska gå bra den här gången!

• acinna

Sunflower: Ja, det är konstigt att de inte vill spola och se om äggledaren är fri, eftersom det borde vara billigare för dem att göra det än att få mig på en operation till... Men, det är deras val. Fast jag har inte gett mig än!

Mika: Ibland är det tur att man känner sin egen kropp, och för min del så gav jag mig inte. Är dessutom tacksam att ha en sambo som är utbildad undersköterska (han jobbar inte som det nu) och att han inte heller ger sig. Så när jag blev trött och ledsen på deras: Vänta, vänta, vänta... Så tog det hus i helvete för honom, och han fick in mig på KK redan samma kväll! Men, det tog ändå 2 veckor innan de hittade fostret. Jag satte myror i huvudet i många läkare och sköterskor eftersom jag ansågs för frisk och pigg för att ha X med ett så högt hcg-värde som jag hade...

RaraS: Jag är förvånad att de inte mätt hcg-värdet, eller gett dig remiss på att testa det tills det är under 5. Mig har de följt stenhårt och idag kom sista brevet från dem, så nu släpper de mig! Och genom detta meddelar också att det är helt ok att försöka igen direkt efter mens.
    Har känt mig så bra i veckan, men idag vaknade jag med huvudvärk och stel nacke, och efter en hel dag i klass på jobbet och 20 minuters lunchrast så hade jag riktigt ont i min vänstra äggledare när jag körde från jobbet och sedan när jag kom hem. Får ta det lugnt i helgen känner jag...
    Kommer också att få VUL, så fort jag är gravid igen. De skrev det i min journal, men jag litar inte på det eftersom jag tillhör ett annat lasarett egentligen, men opererades på det andra i vårt landsting. Men, vi kommer inte att ge oss, och jag kommer kräva att de ska ta hcg-värden så att de kan så att jag följer kurvan redan från början. De ser inte fostret med ett värde under 1000, och de hittade inte mitt med två olika UL-apparater trots värde på nära 1600...

• LYCKA82
    RaraS skrev 2010-10-08 13:31:02 följande:
    Hej!

Jag fick konstaterat utomkvedshavanadeskap i måndags eftermiddag (var i vecka 6+4) och tyvärr satt det så illa till att de fick plocka bort vänster äggledare och foster med titthålsoperation på måndagskvällen. Det hade gjort ont i magen sedan i onsdags förra veckan och jag trodde (det var min första graviditet) att det var normalt och att det skulle göra ont i magen när livmodern växte, men tydligen inte så ont fick jag höra när jag ringde och frågade om det på måndagen.

Mycket frågor har man ju efter en sådan händelse, men man har ju läst många här som har lyckats bli gravida igen efter ett x! Så det är ju himla skönt att läsa att det finns hopp!

Är det någon som har gjort titthålsoperation? Hur länge tog det innan ni kände er bra igen? 
    De gjorde tre öppningar på mig, ett på nedre vänster sida, ett i mitten långt ner, och ett vid naveln. Det såret i mitten nere gör fortfarande ont och är svullet. Jag ringde och frågade om det idag men de sa att det var normalt eftersom det bara var 4 dagar sedan....man blir ju lite nojig. Får väl åka in under helgen om det blir värre...

Och hur länge har ni väntat innan ni försöker bli gravida igen?
    Läkaren som opererade mig sa att man skulle vänta en mensperiod innan man försökte igen men här på nätet har jag läst att man ska vänta 2-3 perioder innan man ska försöka igen. Jag vill verkligen inte råka ut för detta igen så jag vill verkligen vara frisk innan jag blir gravid igen.

Tack på förhand!  
    Och tack och lov för sådana här trådar så behöver man inte känna sig ensam och tack och lov för alla underbara läkare och sjuksköterskor som vi har! Vet inte hur jag skulle fixat denna veckan annars!
    Jag hade ett x i juli som opererades bort på samma sätt som du...Jag blev rekommenderad att inte ha sex på 4 veckor.. pga infektionsrisken + att du inte får bada eller tvätta dig med tvål.. de sa till mig att det är en menstration som gäller, så länge man inte har smärtor och så.. jag ble4v återställd ca 5 veckor efter operationen... nu kör vi på igen men inget pluss än.... men snarrt hoppas vi. Jag har en äggledare kvar... har haft 2 x....
  • Mika1980

acinna: ja ibland måste man verkligen stå på sig. Första ggn jag åkte in till akuten för att jag trodde att jag hade utomkveds var de väldigt skeptiska. Jag  sa att jag hade känningar på vänster sida och visade var, och en ssk svarade att det var "för långt upp"..men det var det ju tydligen inte.
    Jag är också undersköterska i grunden och ställde min egen diagnos ett par veckor innan läkarna hade gjort det..

Det där med stel nacke och huvudvärk låter inte bra, förmodligen är det bara nackspärr som orsakar huvudvärk, men håll koll på att du inte får feber. Och ta det lugnt ett tag, det tar ett bra tag innan man är i samma form som innan X:et, för mig tog det 1 1/2 månad innan jag hade samma kondition och var smärtfri.

• acinna

Lycka82: Oj, 2 X. Blev du opererad för båda, eller hur tog de bort fostren? Har haft ett X, och opererades för 3 veckor sedan, då de lämnade äggledaren kvar efter att ha tömt den, och jag är rädd för att behöva genomgå en operation till efter nytt X.

Jag hoppas verkligen att ni får plus snart!!! Vi väntar på första mensen sedan operationen för att kunna börja om igen... 

• acinna

Mika: Jag ställde min diagnos själv, men eftersom han kan mer om sjukvården än jag så är det tacksamt när man inte orkar vara så påstridig. Har dessutom ett jobb som är svårt att sitta i telefonkö eller vänta på att de ska ringa upp. Han har lättare för det.

Inte första fredagen jag vaknar med stela muskler och huvudvärk. Av någon anledning är det oftast fredagar det visar sig... Men jag jobbade på och har inte behövt ta värktabletter. Är så rädd för att få migrän, vilket jag haft några gånger. Det är väldigt oskönt, och då är jag ljud- och ljuskänslig och mår oftast illa. Jag hatar dessutom att kräka vilket inte gör saken bättre...

Har varit smärtfri sedan i söndags, fram tills idag. Trodde det var på bättringsvägen sedan diagnosen "Överansträngning" förra måndagen.

Jag hoppas verkligen att du får ägglossning på rätt sida denna gången, och att du kommer iväg till Köpenhamn, även om du nu inte får samma "pappa"!!! Tänker på dig!!!

• LYCKA82
    acinna skrev 2010-10-08 22:18:48 följande:
    Lycka82: Oj, 2 X. Blev du opererad för båda, eller hur tog de bort fostren? Har haft ett X, och opererades för 3 veckor sedan, då de lämnade äggledaren kvar efter att ha tömt den, och jag är rädd för att behöva genomgå en operation till efter nytt X.

Jag hoppas verkligen att ni får plus snart!!! Vi väntar på första mensen sedan operationen för att kunna börja om igen... 
    Jag fick ett x 2005 efter en oplanerad gravidiet, och de tog bort hela vänstra äggledaren (trodde jag).
    Nu andra gången (planerad graviditet) så hade jag ägglossning på höger sida och ägget vandrade genom den högra äggledare och in i den 4cm stump av den vänstra äggledaren som de lämnat kvar.. riktigt slavigt av läkaren att göra så.... så då tog de bort hela den vänstra,,, så den högra ska fungera enligt dem.. de kollade under operationen om den var okej och det var den..
    Nu inväntar jag mensen som ska komma i helgen...sen ÄL.... vill ha en sommarbäbis 2010!
    Lycka till nu.,...
  • acinna

Lycka82: Jag vet inte vad jag ska säga... Trodde sådant inte kunde hända, och inte att det fick hända!

Min mens borde komma i nästa vecka, för jag fick för mig att jag hade ägglossning förra veckan, då mitt hcg på tisdagen var 6, och nu nere på under 5. Tror det är första gången jag ser fram emot att få mens... ;)

Lycka till ni också!!! 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3