• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • acinna

    Sunflower: Visste inte ens att man kunde få en spruta för det...
    Jag hoppas faktiskt för din skull att det är mens på gång och att du har sjukvårdens tillstånd att försöka igen! 

  • Sunflower Sthlm

    Acinna: Det jag fick var Metotrexat (eller hur det stavas), ett slags cellgift som stöter ut X:et. Funkade bra på mig även om jag är orolig att få ett nytt X i samma äggledare. Men, men... det är tydligen skonsammare mot kroppen jämfört med operation så därför ger de gärna sprutan när det finns möjlighet för det.

    Tyvärr måste man dock vänta 3 måndader från man fick sprutan tills man får försöka igen, men jag ska prata med dem på SÖS eftersom många här verkar ha fått olika besked. Man vill ju inte riskera skador på ett ev. foster bara för att man börjar försöka för tidigt.

  • acinna

    Sunflower: Så sant. För mig pratade de om cellgifter och då var det upp till 6 månader innan man fick försöka igen.
    Fick genomgå titthålsoperation istället och de lämnade kvar min äggledare, men risken är att det kan fastna där igen om det blir ärrvävnad när den växer ihop igen. De lämnade den med hål i... Är orolig för att det ska fastna igen där. Vill inte genomgå den operationen igen! 

  • Rondellen

    Hej hej alla. Jag har varit inaktiv ett tag men ska ge mig in i tråden här igen.

    Jag opereradce bort mitt X med hela högra äggledaren i juli förra året. Fick cellgifter först och väntade de där tre månaderna. Jag blev snabbt gravid efter det men fick missfall bara några dagar efter BIM.

    Nu har vi varit på utredning och de har kommit fram till att jag dels har problem med sköldkörteln därav mina två missfall hittils. Därför har jag fått tabletter vilka har hjälpt i den bemärkelsen att blodprov visar att mina sköldkörtelhormonvärden nu är som de ska. Jag har fått göra en undersökning av med konstrastvätska av livmodern vilken var finfin. Det verkade även som om jag ahde passage i kvarvarande äggledare.

    Dock har vi en jobbig historia och min sambo har dessutom haft testikelcancer så vi har varit med om mkt. Därför erbjöd Sahlgrenska oss att få börja IVF vilket vi kommer göra inom två månader då vårdgarantin gäller och en månad har hunnit gå sedan alla prover var klara.

    Så efter en extremt jobbig period verkar det som att goda möjligheter finns att lyckas...

  • acinna

    Frikadellen: Så tråkigt att höra allt elände ni gått genom!
    Hoppas att allt går bra nu!! *styrkekramar* 

  • ingela0101
    Rondellen skrev 2010-09-29 20:52:53 följande:
    Hej hej alla. Jag har varit inaktiv ett tag men ska ge mig in i tråden här igen.

    Jag opereradce bort mitt X med hela högra äggledaren i juli förra året. Fick cellgifter först och väntade de där tre månaderna. Jag blev snabbt gravid efter det men fick missfall bara några dagar efter BIM.

    Nu har vi varit på utredning och de har kommit fram till att jag dels har problem med sköldkörteln därav mina två missfall hittils. Därför har jag fått tabletter vilka har hjälpt i den bemärkelsen att blodprov visar att mina sköldkörtelhormonvärden nu är som de ska. Jag har fått göra en undersökning av med konstrastvätska av livmodern vilken var finfin. Det verkade även som om jag ahde passage i kvarvarande äggledare.

    Dock har vi en jobbig historia och min sambo har dessutom haft testikelcancer så vi har varit med om mkt. Därför erbjöd Sahlgrenska oss att få börja IVF vilket vi kommer göra inom två månader då vårdgarantin gäller och en månad har hunnit gå sedan alla prover var klara.

    Så efter en extremt jobbig period verkar det som att goda möjligheter finns att lyckas...
    Vad skönt att ni är på väg iaf! Jag har funderat var du tog vägen.

    Jag är också på väg till ivf nu. Jag fick mitt utomkveds i februari (gjorde titthålsop) och vi hade försökt i 6 månader då. Inget har hänt efter detta och jag har spolat min äggledare och verkar ha passage. Men nu har vi också tack vare vårdgarantin fått ett inbokat besök om 2 veckor för ivf behandling. Så nu är det bara att hålla tummarna för oss!
  • Mika1980

    Hej igen alla, metrotrexat kan man få ända tills man har 10 000 i hcg enligt personalen på SöS, jag fick det som sagt - då hade jag 5000 i hcg, men inte hjälpte det..den sprack 4 dagar senare iaf.

    Något jag funderar över, och som även min privata gynekolog blev lite upprörd över, är att de flesta verkar ha blivit inlagda för observation så fort man har uptäckt X:et. Men jag blev hemskickad och blev inte ens tillsagd att jag skulle ha någon hos mig - det listade jag som tur var ut själv, blev bara uppmanad att inte lämna stan.. Och jag höll ju på att dö, det hade kunnat undvikas om de hade åtgärdat X:et på en gång..blir upprörd när jag tänker på det. Om man inte med säkerhet med att cellgift kommer att hjälpa tycker jag att man ska operera på en gång, man kan inte leka med folks liv sådär!

    Jag ska kolla ägglossningen på Sophiahemmet om ca 2 v., då vet jag om jag kan åka till Köpenhamn....

    Lycka till alla
    /Mikaela

  • Mika1980

    Förresten: jag blev tillsagd när jag ringde kvinnokliniken att jag skulle vänta två menstruationer innan jag försökte igen, efter metrotrexatet..men en läkare sa att det går ur kroppen på ett par dygn, att de rekommenderar tre månader bara för att undvika den minimala risken att något ägg blivit skadat (att man ska blöda ut de ägg som ev blivit påverkade innan man försöker igen) men att man eg. skulle kunna försöka redan efter en menstruation.

    Att man ska vänta 6-12 månader gäller de som blivit behandlade med cellgift vid upprepade tillfällen, vid tex. cancer. Det är vad jag har hört iaf. :)

  • LYCKA82
    Mika1980 skrev 2010-09-30 18:30:00 följande:
    Hej igen alla, metrotrexat kan man få ända tills man har 10 000 i hcg enligt personalen på SöS, jag fick det som sagt - då hade jag 5000 i hcg, men inte hjälpte det..den sprack 4 dagar senare iaf.

    Något jag funderar över, och som även min privata gynekolog blev lite upprörd över, är att de flesta verkar ha blivit inlagda för observation så fort man har uptäckt X:et. Men jag blev hemskickad och blev inte ens tillsagd att jag skulle ha någon hos mig - det listade jag som tur var ut själv, blev bara uppmanad att inte lämna stan.. Och jag höll ju på att dö, det hade kunnat undvikas om de hade åtgärdat X:et på en gång..blir upprörd när jag tänker på det. Om man inte med säkerhet med att cellgift kommer att hjälpa tycker jag att man ska operera på en gång, man kan inte leka med folks liv sådär!

    Jag ska kolla ägglossningen på Sophiahemmet om ca 2 v., då vet jag om jag kan åka till Köpenhamn....

    Lycka till alla
    /Mikaela
    Hej. Jag blir berörd när jag läser vad du skriver... jag hade ett x i juli och opererades då. (mitt andra x
    Jag blev oxå hemskickad efter att de upptäckte mitt x, hade värde på 7200 och de ville följa upp proverna efter två dagar. Om jag skulle få ont skulle jag söka akut.. men jag accepterade inte att bara gå hemma och vänta på att min äggledare skulle spricka så jag ringde till borås sjukhus dan efter  och de la in mig och opererade mig akut.. Det är tråkigt att man själv ska behöva ta initiativ och begära att de tar sitt ansvar... hade ju kunnat gå illa om jag väntat allt för länge ju.. 
    Hoppas att det går bra på besöket på Sophiahemmet.. och att du kan åka och få insemination i köpenhamn.
    Förresten hur fungerar insemination? Får man veta från vem spermierna kommer?
    Kram
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3