• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • LYCKA82
    acinna skrev 2010-10-08 22:35:49 följande:
    Lycka82: Jag vet inte vad jag ska säga... Trodde sådant inte kunde hända, och inte att det fick hända!

Min mens borde komma i nästa vecka, för jag fick för mig att jag hade ägglossning förra veckan, då mitt hcg på tisdagen var 6, och nu nere på under 5. Tror det är första gången jag ser fram emot att få mens... ;)

Lycka till ni också!!! 
    Jag hade hcg på 9800 när jag opererades...hade inte det minsta ont eller blödningar..
    de har inte kontrollerat mig efter operationen.. d är konsigt tycker jag.. men men.... får hoppas på det bästa..
  • Sunflower Sthlm
    LYCKA82 skrev 2010-10-08 22:31:53 följande:
    Jag fick ett x 2005 efter en oplanerad gravidiet, och de tog bort hela vänstra äggledaren (trodde jag).
    Nu andra gången (planerad graviditet) så hade jag ägglossning på höger sida och ägget vandrade genom den högra äggledare och in i den 4cm stump av den vänstra äggledaren som de lämnat kvar.. riktigt slavigt av läkaren att göra så.... så då tog de bort hela den vänstra,,, så den högra ska fungera enligt dem.. de kollade under operationen om den var okej och det var den..
    Nu inväntar jag mensen som ska komma i helgen...sen ÄL.... vill ha en sommarbäbis 2010!
    Lycka till nu.,...
    Herregud, det är ju helt galet! Stackare! Vad slarvigt av dem vid förra operationen. Håller tummarna för att det blir en sommarbäbis! Glad
  • RaraS

Ja, man lär sig mycket här.

De mätte mitt hcg-värde när jag kom in till sjukhuset i måndags....och sa värdet, men jag kommer inte håg hur högt det var. Känner att jag inte var så påläst då. Händer det igen så kommer jag ha mycket bättre koll.

För mig var det:
    Jag berättade att jag hade ont i magen, de frågade om jag var säker på att jag var gravid (jag svarade att jag fått + på gravtest för ett par veckor sedan), sedan frågade de om jag någon gång hade haft blödning (det hade jag inte), sedan frågade de efter senaste mens (de kom fram till, som jag, att jag var i vecka 7) och sedan sa de att de ska göra ett VUL för "att se till hur det står till med graviditeten".
    Under VUL:en såg han varken ett foster i livmodern eller något X. Han sa att när man är i vecka 7 så skulle han ha sett fosteret, om det fanns i livmodern. Det var inte där så nu var frågan var det var...han nämnde inget hcg-värdesgräns alls för att kunna se det eller ej.
    De frågade igen om jag inte var säker på att att jag haft någon blödning (jag sa nej).
    De gjorde blodprov, och det var då de sa mitt hcg-värde som jag inte kommer ihåg och de sa att hcg-värdet var så högt så jag antingen hade ett x, eller fått ett missfall nyligen....men eftersom jag inte hade haft någon blödning och att jag hade väldigt ont så blev det raka vägen till operation för att leta upp x:et innan någon äggledare skulle riskera att spricka. Eftersom jag hade ont på vänster sida så misstänkte de ju såklart att det var i vänster äggledare och där var det.

När jag var där uppfattade jag dem som att situationen var allvarlig och på gränsen till akut...så blir lite förvånad över att vissa av er har blivit hemskickade utan varken spruta (jag visste inte ens att det alternativet fanns i måndags, om det händer igen så vet jag) eller operation.

Acinna: Hoppas du känner dig bätte snart! Själv hoppas jag på snabb tillfriskning! Även om det känns fortfarande lite överallt i magen tycker jag...

Lycka82: Verkligen otur med två X! Mig har de inte heller sagt något om någon kontroll efter operationen...blir också lite fundersam. Och såklart frågade inte jag heller om de tog bort hela äggledaren...man antar ju såklart att de gör det som är bäst! I måndags visste jag ju knappt vad ett utomkvedshavandeskap var så man ställde kanske inte alla frågorna... Håller tummarna att det går bra vid ditt ÄL!

• Hjärtat78
    acinna skrev 2010-10-08 21:33:19 följande:
    RaraS: Jag är förvånad att de inte mätt hcg-värdet, eller gett dig remiss på att testa det tills det är under 5. Mig har de följt stenhårt och idag kom sista brevet från dem, så nu släpper de mig! Och genom detta meddelar också att det är helt ok att försöka igen direkt efter mens.
    Har känt mig så bra i veckan, men idag vaknade jag med huvudvärk och stel nacke, och efter en hel dag i klass på jobbet och 20 minuters lunchrast så hade jag riktigt ont i min vänstra äggledare när jag körde från jobbet och sedan när jag kom hem. Får ta det lugnt i helgen känner jag...
    Kommer också att få VUL, så fort jag är gravid igen. De skrev det i min journal, men jag litar inte på det eftersom jag tillhör ett annat lasarett egentligen, men opererades på det andra i vårt landsting. Men, vi kommer inte att ge oss, och jag kommer kräva att de ska ta hcg-värden så att de kan så att jag följer kurvan redan från början. De ser inte fostret med ett värde under 1000, och de hittade inte mitt med två olika UL-apparater trots värde på nära 1600...
    Jag blev opererad i maj och tog bort min vänstra äggledare efter X som satt fast och jag blödde i 3 veckor innan det hittades men efter operationen bara 3 dagar. MAS där jag tillhör kollade hellre aldrig mitt HCG efter operationen utan jag skulle bara höra av mig när jag blev gravid igen för att göra VUL. Jag fick besked att vänta 2 menstruationer innan jag fick bli gravid igen.  Men råkade ut för en gulkroppscysta i juli på vänster sida som jag ska på återbesök nu på tisdag och hoppas den har försvunnit, för den har gjort lika ont som när jag hade utomkvedet. Men det gäller att inte ge sig för att få en tid till läkare för kontroll annars vill dom bara att man ska vänta och att det går över av sig själv.
  • Hjärtat78
    RaraS skrev 2010-10-08 23:28:47 följande:

När jag var där uppfattade jag dem som att situationen var allvarlig och på gränsen till akut...så blir lite förvånad över att vissa av er har blivit hemskickade utan varken spruta (jag visste inte ens att det alternativet fanns i måndags, om det händer igen så vet jag) eller operation.
    Jag var hos barnmorskan för jag var trött på att blöda i 3 veckor och jag slutade med p-piller i november förra hösten så tänkte att det mest var strul, men tog fick jag lämna urin prov och det visade positivt på första försöket så jag blev skickad till akuten och fick ta blodprov och VUL på torsdagen och sen åkerkomma igen samma tid på lördagen. Jag hade under hela perioden haft ont bara på vänster sida men dom hittade inget och på lördagen fick jag inte gå hem för då hade jag så ont och blev då inlagda. Men dom visste inte vilken sida det satt på och fick då göra speciellt VUL på söndagen där läkaren såg den på vä äggledare och sen blev det operation samma dag. Jag hade 5 olika läkare från torsdag till måndag när jag skrevs ut. Jag var sjuskriven en vecka och det tog 5 veckor innan mensen kom tillbaka.
  • leana

Jag är så himla trött på detta blödande. För 6 veckor sedan då som jag trodde själva missfallet kom var det jättemycket som kom ut så det kändes verkligen som ett fullständigt missfall. Sedan de andra veckorna har det vait lite bruna flytningar, några dagar utan etc. Nu den senaste veckan har det varit som en mensblödning som bara tilltar dock utan klumpar.  Det är väl bara att vänta till på måndag då antar jag för att se vad som händer. Tycker det känns så märkligt bara för om inget hade hänt skulle jag ha varit i v. 13 nu eftersom jag fick missfallet i v7. de har konstaterat att det inte finns något i min livmoder men jag tycker borde inget mer allvarligt ha hänt innan , att äggledaren har gått sönder? De har ju som sagt följt Hcg och det stiger även fast det är lågt ,nu på ca 400. Han såg ju dock som han var nästan säker på var ett X på äggledaren så jag känner mig mest förvirrad av allt det här.
    Jag fattar fortfarande ingenting men jag är så himla glad att man kan skriva här och att man känner att någon läser det man känner etc. Även fast jag inte känner er "på riktigt" är jag så glad för att ni finns på denna sida.
    Kram på er alla! 

• acinna

Magdalena78: Så tråkigt!
    För mig har det varit tvärtom. Jag var stel i vänster sida, men hade aldrig ont. Många dagar kände jag inte ens av det alls. Så därför fick jag också vänta 25 timmar med dropp sedan jag blev inskriven eftersom de ansåg mig för pigg och frisk... Till sist frågade jag om jag skulle simulera och tala om att jag hade ont för att få åka upp på operation...

leana: Jag är också tacksam över att ha hittat fler som råkat ut för samma sak! Skönt att få skriva av sig, samtidigt som det är skönt att veta att någon läser och har nytta av det! Jag önskar dig lycka till och känner du att du inte mår bra i helgen så åk till akuten!

• pegazus

Hej  jag har haft två mf  förut. Trodde att det skulle bli bra denna gång men inte redan i v 5.0 böjade jag blöde och jävligt ont åkte in akut blev inlagd.
    Blev hemskickad för jag var pigg men inget foster i livmodern ,utan va för tidigt att se.
    Fick lämna prover och värdena steg blev glad för läkaren sa att det inte var mf .
    Han sa att det gick ju bra så inga mera prover behövdes ta ,men skulle ringa in om det var något.
    Några dagar efter det så böja jag blöda mera som mens ringde in och fick komma på vul det fanns fortfarande inget foster, men jag hade vätska i buken men läkaren kunde inte se den vänstra äggstocken.
    Fick ta nya prover igen då hade hormonet sjunkit men att jag hade haft ett x som blev mf  och kroppen klarade sig själv.
    Brukar man blöda klumpar vid x  för det har jag gjort .

längtar efter en liten
  • acinna

pegazus: Man blöder klumpar vid X också, eftersom livmoderslemhinnan  är inställd på att det ska komma ett befruktat ägg och fastna där. Även om äggen inte fastnar i livmodern så ökar slemhinnan i livmodern eftersom hcg-hormonen i kroppen ökar.

Välkommen hit, och lycka till! 

• pegazus

acinna: tack för att du svarade man blir smått förvirrad av allt .
    Men  hoppas sluta blöda snart , läkaren sa att det inte var något medicinsk problem att börja försöka så fort jag slutat blöda.
    Men vet inte om vi ska vänta en mens vill att hcg ska bli noll  ,det är inte det än.
    Här i umeå så gör dom ingen mf utredning utan ger trombyl och progesteron vid graviditet och tidiga vul.
    Men är nöjd ändå är glad att kroppen löste det själv och inte förlorade ena äggledaren .
    jag hoppas att det ska gå fort att bli gravid igen.
    Vi hann börja barnlösutredning tog bara blodprov så va jag gravid.
    Vill inte vänta ett år igen. 

längtar efter en liten
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3