• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • LYCKA82
    Rondellen skrev 2010-12-23 23:31:54 följande:
    Hej vänner! Det var längesedan jag var aktiv i denna tråd. Jag fick X i juli 2009. SKulle denna månaden ha börjat med IVF. Men det behövde jag aldrig göra, för vet ni vad? JAG ÄR GRAVID! Helt oväntat! Det är inte konfirmerat än, men pluset var jättestarkt och det känns som de tär på riktigt nu. inte alls som när jag fick mitt X.

    Vill blåsa hopp i er alla emd att skriva detta. Jag vet själv hur viktigt det var med berättelser som dessa när man var som allra mest ledsen.

    Kram på er!
    Ett stort grattis... jag är oxå gravid, efter 2 utomkveds... o d sitter rätt
    Bästa julklappen nånsin...
    Lycka till nu.
  • Miny

    Frikadellen! GRATTIS GRATTIS GRATTIS, det förtjänar du!! känn dig lycklig och slappna av nu!! och fortsatt god jul!Flört

  • Minkärlek09
    ÄrtaMärta skrev 2010-12-25 12:24:48 följande:
    Grattis ni som plussat!

    En fråga till er andra: på vilken vecka har ni känt av era X?
    När jag fick mitt X så har jag för mig att det brakade loss på vecka 6 eller 7 kommer inte riktigt ihåg.
    Grejen är den att vi kommer att åka iväg till Kap Verde den 24/1 dsv samma dag som jag kommer att ha BIM och kommer att vara borta i två veckor.
    Vågar vi köra oskyddat denna månad?
    Tanken finns ju där att "om" jag skulle bli gravid och skulle få veta det ett par dagar senare när vi kommit dit hur stor sannolikhet skulle det kunna vara att ngt "allvarligt" skulle hända OM det var ett X till?

    Jag har ju blivit gravid engång efter mitt X och den graviditeten satt ju rätt men jag har ju trotts allt samma chans som alla andra enligt läkarna att drabbas av ett X då jag haft det tidigare.

    Vad sjutton ska jag göra, hur skulle ni ha gjort? Kört på och tagit chansen att kanske bli gravid, vi har försökt nu i tre månader och har inte lyckats ännu eller hoppat över ett försök?
    din andra grav som satt rätt kunde man se den på vul?
  • Minkärlek09
    ÄrtaMärta skrev 2010-12-25 12:34:48 följande:
    Ja självklart, jag var ju tvungen att göra ett tidigt VUL pga ett tidigare X.
    ja hade oxå ett x i juli 2010. var gravid nu men fick mf dom sa att den satt rätt utan att se den eftersom annars hade jag inte blödit som jag gjorde så lätt. hade inga symptom på x denna gång df ja undra
  • Minkärlek09
    ÄrtaMärta skrev 2010-12-25 12:45:41 följande:
    Hemskt med MF, ju som sagt min graviditet syntes på VUL och då var jag på vecka 5+2 jag födde ju min son så vi har ett barn.
    Men när jag hade mitt X blödde jag bara men de såg inget i livmodern och därav misstänkte de X. Det som bekräftade det hela var ju att hcg gick upp sakta , inte alls som den ska göra i graviditeten + att inget syntes dagarna senare heller.
    Jag vill aldrig uppleva ngt liknande igen!

    Därav är jag liite nojjig just inför att åka på semester och ha BIM precis samma dag, OM jag skulle plussa och OM det skulle vara ett X till, skulle jag hinna hem innan äggledaren egempelvis brister?
    Vet ngn vilken vecka det kan hända förresten? Själv brast ju aldrig min.
    ja förstår dig. skulle åkt i egytpen med min senaste grav men åkte aldrig nu var det bara mf men allafall man är ju rädd speciellt inte vara i sverige om något händer.
    Jag har oxå en son sen innan. min gick sönder i v 7 tror jag oftast händer något vid v 6-7 och frammåt sa läkaren. enligt han funkar min ledare det känns ju skönt men ska ändå spola om jag får min mens snart grrrr. kommer ju aldrig.
  • Minkärlek09
    ÄrtaMärta skrev 2010-12-25 13:09:27 följande:
    Men du kanske är gravid och att den därför inte kommer =)? När skulle du ha?
    Ja, man vill ju gärna vara hemma i sverige när och om ngt händer.
    Jag vet inte alls hur jag ska tänka.
    Visst är man på vecka 4 när man plussar om man plussar på BIM?
    ja typ 3 pluss något men kanske finns bra läkarvård ditt ni ska ifall?
    Nej tror inte det. inte haft sen mitt mf.
  • Sunflower Sthlm
    ÄrtaMärta skrev 2010-12-25 12:24:48 följande:
    Grattis ni som plussat!

    En fråga till er andra: på vilken vecka har ni känt av era X?
    När jag fick mitt X så har jag för mig att det brakade loss på vecka 6 eller 7 kommer inte riktigt ihåg.
    Grejen är den att vi kommer att åka iväg till Kap Verde den 24/1 dsv samma dag som jag kommer att ha BIM och kommer att vara borta i två veckor.
    Vågar vi köra oskyddat denna månad?
    Tanken finns ju där att "om" jag skulle bli gravid och skulle få veta det ett par dagar senare när vi kommit dit hur stor sannolikhet skulle det kunna vara att ngt "allvarligt" skulle hända OM det var ett X till?

    Jag har ju blivit gravid engång efter mitt X och den graviditeten satt ju rätt men jag har ju trotts allt samma chans som alla andra enligt läkarna att drabbas av ett X då jag haft det tidigare.

    Vad sjutton ska jag göra, hur skulle ni ha gjort? Kört på och tagit chansen att kanske bli gravid, vi har försökt nu i tre månader och har inte lyckats ännu eller hoppat över ett försök?
    Jag kände aldrig av mitt X, fick göra vul eftersom jag haft små blödningar dagligen och hade gjort ett positivt gravtest. Hade bara som lite mensvärk. Jag var i vecka 6+5 eller nåt sånt. (Alltså i vecka 7.)

    Det verkar vara olika för alla, jag kände som sagt inte av mitt alls medan vissa andra har haft väldiga smärtor. Svårt att råda dig men eftersom du "bara" kommer att vara i vecka 4 när du åker så borde det gå bra men det är trots allt bara du som kan avgöra vad som känns bäst. Jag förstår ditt dilemma, jag hade också tvekat. Hur är sjukvården på Kap Verde om något skulle hända? Vissa länder har trots allt bättre sjukvård än Sverige. Om ni åker, se till att ha en omfattande försäkring. Lider med dig, förstår ju mer än väl varför ni inte vill låta bli att försöka en månad.

    Men å andra sidan så kanske det är värt att slippa oron. Jag väntade ju i 3 månader efter metotrexatet trots att flera läkare sagt att man inte behövde vänta (och ännu fler sagt att man skulle vänta minst tre månader). Kände trots allt att det var mer värt att slippa fundera om barnet skulle få några skador pga. cellgiftet än att försöka och gå och oroa sig en hel graviditet.
  • Lemis

    Grattis till er som plussat.

    Mitt x upptäcktes i vecka 10 väldigt sent och då brast äggledaren och en massa blod i buken.
    Nu i efterhand så hade jag lite bruna flytningar som kom och gick, inga mängder men lite. (som även kan vara normalt) sen hade jag ont i magen precis osm man kan ha vid en graviditet och efetrsom jag har ett brans en innan så visste jag att det kan gör aont i början av en graviditet. jag hade absolut inte ont i sidan av buken som det skrivs och sägs att man kan ha. så jag tror det är så individuellt.

    Om jag blir gravid igen så kommer jag vara så rädd för att få ett  x till. jag vet inte om jag skulle klara det.
    Jag har misst både en äggledare och fått göra en bukop så jag är livrädd för att få sammanväxningar eller att det ska fastna i ärret. men jag ger inte upp än.
    Snart ska vi börja och då kommer jag skriva av mig en massa oro och symtomer.
    Därför är det extra kul att höra om er som plussa!

    Sunflower Sthlm jag tycker du ska resa! Hoppa i så fall över att försöka bli gravid. Man lever bara en gång och jag tycker man bör uppleva och vara rädd om sig själv och sin partner. men jag förstår också ditt dilemma. men vi behöver alla semester. ;) Ring annars och fråga en läkare vad tror/tycker.

  • Mika1980

    Hej alla, hoppas att ni har haft en bra jul.

    LillaFrugan: först och främst - hur länge ska du vara bortrest? Handlar det om en vecka är det ingen fara även om du skulle ha maximal otur och få x igen, äggledaren spricker (om den spricker) tidigast i v.6..BIM är bara i fjärde veckan. Min äggledare sprack i v.9.
    Kolla upp att ni har sjukvårdsförsäkring & kolla upp var det närmsta sjukhuset ligger. Men annars tycker jag att du ska försöka släppa katastroftankarna och fokusera på att ha en skön semester, chansen att bli gravid och risken att få X just den månaden är ju ganska obefintlig eller hur? :)

    Någon frågade också när man kände av sitt x för första gången, jag gjorde det ca en vecka efter att jag plussat. Sedan tog det ca ytterligare en vecka innan jag ställde min egen diagnos (v.6) genom att läsa på FL och tyda känningarna jag hade i ljumsken - men sjukvården tog det ytterligare ett par veckor innan de lyckades sätta rätt diagnos. Detta trots att jag kunde peka exakt var den satt redan i början av v.6, i v.7-8 kunde de med vul se att jag hade haft rätt hela tiden.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3