• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Angel13

    Hjälp!!

    gjorde egen sugarpaste på gelatin och sirap, den smakar ju inget vidare :( kan man smaksätta den i efterhand? en droppe färg sprider sig ju jämt, så om jag smaksätter färgen borde det väl gå...?  eller om jag blandar i mandelmassa, går det?


    930618~941026~081019~BF100205
  • majlinsa

    När man ska göra dessa små detaljer som att tex rita ögon, mun, fräknar.. När man målat med färg. 
    Vad är det för färg man använder och sen? doppar jag en pensel rakt i burken eller hur gör ni..  


    Min personliga blogg www.mazlin.se och min hörna i köket www.matobak.mazlin.se/
  • Amigos

    Behöver en större tårtbotten än man kan köpa så jag tänker göra den i långpanna. Men hur mycket mset ahr man då och gör man i tre omgångar för att slipppa dela den? Rulltårtesmet funkar det?

  • Ova
    Angel13 skrev 2011-01-16 19:17:43 följande:
    Hjälp!!

    gjorde egen sugarpaste på gelatin och sirap, den smakar ju inget vidare :( kan man smaksätta den i efterhand? en droppe färg sprider sig ju jämt, så om jag smaksätter färgen borde det väl gå...?  eller om jag blandar i mandelmassa, går det?
    Jag droppade i lite mandelessens, men tycker inte att det blev så mycket godare.
  • Zelmilainen
    Amigos skrev 2011-01-16 20:20:49 följande:

    Behöver en större tårtbotten än man kan köpa så jag tänker göra den i långpanna. Men hur mycket mset ahr man då och gör man i tre omgångar för att slipppa dela den? Rulltårtesmet funkar det?


    kolla missycats blogg, hon har ett recept där man mäter i glas. jag testade det, fungerade super. gjorde en botten som jag sen delade för att få mindre, fungerade super. jag gjorde på 5 ägg, men ska testa 4 nästa gång.
    nehepp...
  • Diamonds

    Hej

    Jag planerar göra två begravningstårtor som jag inte vill skall vara för maffiga. De skall täckas med vit SP och förmodligen spacklas med grädde. Jag har tänkt mig en kombination av hallon/vit choklad men jag gör ofta hallonmousse och ihop med chokladmousse brukar det bli en rätt mängdig tårta. Funderar istället på rårörda hallon som jag aldrig testat men funderar på hur stabilt det blir. Nu är man ju i stort sett begränsad till frysta hallon och när man rör ut dem med lite socker så brukar det bli väldigt vattnigt. De recept jag har kunnat hitta på rårörda hallon är med en viss del florsocker. Kommer det stabilisera röran? Jag har även läst att man skulle kunna göra rårörda hallon med marsanpulver(?) men inte hittat några recept på det.

    Jag vet att rårörda hallon är en vanlig fyllning så har ni några bra recept och tips? Bör jag ha hallonen eller chokladmoussen i botten?

  • dae

    skulle verkligen behöva tips på hur man enklast kan göra en batman tårta eller en ben 10 tårta.. depserat

  • Rigmor Mortis
    Amigos skrev 2011-01-16 20:20:49 följande:

    Behöver en större tårtbotten än man kan köpa så jag tänker göra den i långpanna. Men hur mycket mset ahr man då och gör man i tre omgångar för att slipppa dela den? Rulltårtesmet funkar det?


    Jag har gjort tårta på (äggfri) rulltårtesmet, eftersom jag har så svårt för att få bottnarna luftiga och möjliga att dela. Funkade fint, men de tenderade att gå sönder lite när de skulle läggas ihop (det är därför man rullar en rulltårta innan den svalnat antar jag)
  • ninnione

    Diamonds: Tina hallonen o häll av en del av saften kanske. O rör sen ner marsanpulver, rör i lite o vänta o se o behövs mer stabilitet rör i lite till. Vill du inte ha den så maffig så strunta i socker, marsanpulver ger tillräcklig sötma. Sen kanske ha vaniljkräm lr glasscream till, det brukar bli en lättare fyllning än chokladfyllning.

  • Ova
    Zelmilainen skrev 2011-01-17 12:01:31 följande:
    kolla missycats blogg, hon har ett recept där man mäter i glas. jag testade det, fungerade super. gjorde en botten som jag sen delade för att få mindre, fungerade super. jag gjorde på 5 ägg, men ska testa 4 nästa gång.
    Vad bra för jag tänkte fråga om någon hade provat det receptet för det ser så smidigt ut.

    Tänk på att frusna hallon bör kokas pga magsjukevirus.

    Jag gjorde pollyfluff, men 180 g till 3 dl grädde blev alldelse för hårt. Det behövde nästan inte vispas. Blandade det med min kondenserade mjölkfluff som var alldeles för lös så blev det ganska lagom.
Svar på tråden Tårttråden del 17