• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mari78 m pojktriss
    melizza skrev 2010-03-18 12:01:53 följande:
    jag har med fått en sån men har inte heller betalat ännu för vet inte om man ska betala den eller bara godkänna den.....jag svarade iaf till henne att den stämmer men tänkte att hon skickar väl en riktig faktura sen då eller?????
    Ja, det var ett ganska konstigt mail faktiskt. Och har hon inte mkt jobb innan så lär hon ju få ännu mer nu med att kontrollera och ha sig kors och tvärs. Och kollar man på "fakturan" så står det inte faktura utan "betalningsunderlag"???
  • Preppy

    Hej hej i tråden. Jag måste fråga er vad ni använder när ni ritar av mönster på tyget. Jag köpte samma blå och vita penna som jag hade på slöjden men jag tycker att de är jättesvåra att rita med. En mjuk blyerts på ljust funkar ju bättre men på svarta tyger? Jag får inte till det helt enkelt. Nu har jag kört med Po.p:s märkpenna på allt utom svart bara för att det är den enda som är enkel att rita med men den går ju inte att tvätta bort. HJÄLP

  • Tjej 83

    någon som sytt en munkjacka med dragkedja men med krage o inte luva.
    hittar bara med luva. vill se utan hur de ser ut..

  • Mari78 m pojktriss
    Preppy skrev 2010-03-18 13:37:15 följande:
    Hej hej i tråden. Jag måste fråga er vad ni använder när ni ritar av mönster på tyget. Jag köpte samma blå och vita penna som jag hade på slöjden men jag tycker att de är jättesvåra att rita med. En mjuk blyerts på ljust funkar ju bättre men på svarta tyger? Jag får inte till det helt enkelt. Nu har jag kört med Po.p:s märkpenna på allt utom svart bara för att det är den enda som är enkel att rita med men den går ju inte att tvätta bort. HJÄLP
    Ritar aldrig på tyget. Har mönstret på mönsterpapper i flera olika storlekar och låter mönstret ligga kvar, med eller utan nålning, på tyget tills jag klippt färdigt. Är det något särskilt som skall markeras använder jag mig utav nålar eller kirurgtejp. Så jag har inget bra tips, förutom att sluta rita på tyget
  • Mimmi 71
    Tjej 83 skrev 2010-03-18 13:52:40 följande:
    någon som sytt en munkjacka med dragkedja men med krage o inte luva.hittar bara med luva. vill se utan hur de ser ut..
    Senaste barnnumret av Ottobre hade en.
  • ak74
    Preppy skrev 2010-03-18 13:37:15 följande:
    Hej hej i tråden. Jag måste fråga er vad ni använder när ni ritar av mönster på tyget. Jag köpte samma blå och vita penna som jag hade på slöjden men jag tycker att de är jättesvåra att rita med. En mjuk blyerts på ljust funkar ju bättre men på svarta tyger? Jag får inte till det helt enkelt. Nu har jag kört med Po.p:s märkpenna på allt utom svart bara för att det är den enda som är enkel att rita med men den går ju inte att tvätta bort. HJÄLP
    Man kan använda sig an sporre och kalkeringspapper. Själv nålar jag fast mönstret på tyget och klipper med ögonmåtts-sömsmån Markeringar gör jag med nålar, magisk penna, skräddarkrita eller bläckpenna om det är en liten markering i sömsmånen. Skall jag vara riktigt ärlig struntar jag i de flesta markeringar om det inte är för något veck eller ficka och sånt.
  • Tjej 83
    Mimmi 71 skrev 2010-03-18 14:11:42 följande:
    Senaste barnnumret av Ottobre hade en.
    assåå  ska se.

    men ingen som har i sin blogg?
    tänkte på kokalal men hon hade med luva,...
  • Bling1975

    Jag har också slutat rita på tyget om det inte är något jättespeciellt och då använder jag sporre och papper. Mäter man ut sömnsmånen bra (det gör jag redan på mönstret) så tycker jag det inte behövs. Jag mäter så det passar min overlock eller pressafoten på vanliga maskinen beroende på plagg.


    Stitch längtar efter Lilo
  • Mimmi 71
    Tjej 83 skrev 2010-03-18 14:21:12 följande:
    assåå  ska se.men ingen som har i sin blogg?tänkte på kokalal men hon hade med luva,...
    Då har jag några jackor inne hos mig om du bara vill se hur det ser ut.
  • Skumboll

    Jag har aldrig någonsin ritat på tyget... jag nålar mönstret på tyget och kör ögonmått.


    Blä vad sur jag är på FK. De är verkligen helt värdelösa och kan inte svara på en enkel liten fråga om eget företagande och sgi. Nej, nu skickar de deras vägledning de använder vid handläggning av sådana ärenden så "får jag själv läsa mig till vad som gäller". Vem kontaktar man? Hornen växer i pannan på mig.... {#lang_emotions_demon}
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd