• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • bakabakalitenkaka
    78Misan skrev 2010-03-18 18:11:21 följande:
    Idag är min brodyr maskin Maya inte snäll mot mig jag är VANSINNIG  trådbrott HEEEEEELA tiden  Ska bli skönt att åka bort över helgen imorgon så far jag 125 mil härifrån ungefär ska till Luleå o hälsa på en nätkompis ska bli spännande
    Vad roligt, jag åker dit nästa vecka :)
    Colin 07.12.21
  • Tjej 83
    lindalake skrev 2010-03-18 18:25:45 följande:
    angående fakturan från mjukatyger. Det är bara å betala det var som jag kunde ana mig till, att man ska kontrollera fakturan innan man betalar. Men nog kändes det lite tveksamt när hon skrev så. Ibland kan man verkligen spara mycket arbete på att vara övertydlig. Vi är ju inte alla supersmarta, eller så läser vi in för mycket i en text helt enkelt Var det nån som hade fått mail om ungefär när hon skulle få leveransen?
    är de mail o faktura  av fordonen?
    inte fått nån än men ja får la sist  :) va la sist som la in hehe
    men då ska man bara betala in den  o va glad o hoppas på att det kommer tyg nångång?!  bra o veta
  • Preppy

    Tack alla för tips! Jag sa aldrig mer rita på tyg alltså. Tycker själv att jag är en mästare på att måtta ut 1 cm sömsmån så det borde gå bra. FATTA HUR MYCKET TID JAG KOMMER ATT SPARA!!!!! Har bara min syslöjdslärare att gå efter. Hon ritade så klart. Det var ju för tusan 20 år sedan men hon är min enda förebild.

  • Skumboll
    Preppy skrev 2010-03-18 19:24:37 följande:
    Tack alla för tips! Jag sa aldrig mer rita på tyg alltså. Tycker själv att jag är en mästare på att måtta ut 1 cm sömsmån så det borde gå bra. FATTA HUR MYCKET TID JAG KOMMER ATT SPARA!!!!! Har bara min syslöjdslärare att gå efter. Hon ritade så klart. Det var ju för tusan 20 år sedan men hon är min enda förebild.
    Haha, du är så rolig pipen!
    ♥ Simon ♥
  • 78Misan
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-18 19:07:34 följande:
    Vad roligt, jag åker dit nästa vecka :)
    Japp flyger imorgon bitti från växjö
    Längtar efter sommar
  • Moson
    Preppy skrev 2010-03-18 13:37:15 följande:
    Hej hej i tråden. Jag måste fråga er vad ni använder när ni ritar av mönster på tyget. Jag köpte samma blå och vita penna som jag hade på slöjden men jag tycker att de är jättesvåra att rita med. En mjuk blyerts på ljust funkar ju bättre men på svarta tyger? Jag får inte till det helt enkelt. Nu har jag kört med Po.p:s märkpenna på allt utom svart bara för att det är den enda som är enkel att rita med men den går ju inte att tvätta bort. HJÄLP
    Vanlig skräddarkrita tycker jag är bra, den finns i olika färger. Jag har en variant med lös krita i en liten behållare och ett sorts hjul som fördelar. Lite svårt att förklara men bra. Det finns ju speciella pennor att rita på tyg med som går bort efter ett tag eller i tvätt kommer inte riktigt ihåg, de brukar finnas i sybehörsbutiker.
  • Tjej 83

    finns de inge mer grönt eller rosa husvagns tyg hos jny?
    inte vart med i syendet på månader så nu ser ja massa fina tyger här o vart i bloggar o tror de är nya tyger, men då har vissa köprt de för månader sen men inte sytt i dem än..
    lurar mig 
    vill se mer grönt av tyger!

  • lindalake

    jag ritar alltid av mönstret, både för att mönstret inte ligger kvar som jag vill och för att jag inte vill klippa i pappret med saxen...använder mig av försvinnande penna

  • ursulae

    Usch, inget har gått bra sedan jag fick min CoverPro... Jag är så nedslagen. Jag försökte sticka ner halsmudden på ett par tröjor, men det gick helt åt skogen. Så försökte jag fålla tröjorna men det funkade inte över sidsömmarna...
    Kantbandningen ska jag inte ens gå in på, den har jag gett upp. men om någon snäll själ kan ge något tips om fållning och nedstickning av muddar så skulle jag bli SÅÅÅ TACKSAM!

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd