• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Stratus

    Jag sitter och dreglar över lite tyger från amerika. Jag har beställt därifrån förut, och inte brytt mig så fasligt i vad för typ at tyg det varit. Men nu vill jag ha det till något speciellt, och då blev det viktigare. Är det någon som kan förklara ribbed knit. Jag förstår ju vad det betyder, men hur blir känslan i tyget. Jag köpte en gång av det ribbade landksapstyget, viljet jag antar är ribbed knit. Men det tyget gillade jag inte... Någon som kan förklara för mig?

  • Mimmi 71
    Stratus skrev 2010-03-25 08:47:40 följande:
    Jag sitter och dreglar över lite tyger från amerika. Jag har beställt därifrån förut, och inte brytt mig så fasligt i vad för typ at tyg det varit. Men nu vill jag ha det till något speciellt, och då blev det viktigare. Är det någon som kan förklara ribbed knit. Jag förstår ju vad det betyder, men hur blir känslan i tyget. Jag köpte en gång av det ribbade landksapstyget, viljet jag antar är ribbed knit. Men det tyget gillade jag inte... Någon som kan förklara för mig?
    Du som stickar vet väl hur det görs - aviga och räta. Det kanske inte var det du menade?

    Landskapsribben var väldigt tunn tycker jag och själv har jag på sista tiden använt mig av en underbar ribb från Andersson & Hjalmarsson som är underbart kraftig och inte lika "slinkig" som landskapet var. Blixten-tröjan är sydd i svart-vit ribb från A&H till exempel. Ribb är förövrigt ett toppenval till mössor då det töjs väldigt bra = lättare att få till storlekar då tyget är mer förlåtande.
  • TeDrickaren

    Har en förfrågan i min blogg.....

    Stratus: det är kul att beställa tyg från USA!


    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • melizza
    Minxy skrev 2010-03-25 00:07:04 följande:
    Tjohoo! Nu är den beställd! 1-4 arbetsdagar är leveranstiden. Jag håller tummarna för 1 dags leverans
    vad kul!! vad har du beställt för maskin och vart??

    själv sitter jag och väntar på min overlock som beställdes i lördags....jag hoppas den kommer idag det var 3-5 dagars leverans så idag borde den komma om inte annat imorgon iaf
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Minxy
    melizza skrev 2010-03-25 10:37:18 följande:
    vad kul!! vad har du beställt för maskin och vart?? själv sitter jag och väntar på min overlock som beställdes i lördags....jag hoppas den kommer idag det var 3-5 dagars leverans så idag borde den komma om inte annat imorgon iaf
    En Husqvarna Emeald 116 via Symaskinswebbshopen
    Planerar ( i smyg) på att uppgradera mig med en overlock senare i år, men den kommer jag isåfall försöka köpa begagnad. Vi har en symaskinsservice här i stan som säljer beggade maskiner.
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • 6barnsmamman
    Stratus skrev 2010-03-25 08:47:40 följande:
    Jag sitter och dreglar över lite tyger från amerika. Jag har beställt därifrån förut, och inte brytt mig så fasligt i vad för typ at tyg det varit. Men nu vill jag ha det till något speciellt, och då blev det viktigare. Är det någon som kan förklara ribbed knit. Jag förstår ju vad det betyder, men hur blir känslan i tyget. Jag köpte en gång av det ribbade landksapstyget, viljet jag antar är ribbed knit. Men det tyget gillade jag inte... Någon som kan förklara för mig?
    Varifrån beställer du då? Är det krångligt? Vad går frakten på? blev{#lang_emotions_laughing} oxå sugen...
  • sarahl

    sambeställning av storlekslappar från mina namnband på´min blogg om någon missat det!

  • Tjej 83

    såg hos Znok att de har vikinga tyg,  jättefina o roliga
    synd bara att de kommer i rosa o turkost. som allt annat...
    va några kommentarer om de färgerna så undra hur många som köper, eller m de köper ändå fast de inte vill
    vill gärna ha men andra färger ju..

  • yrväder
    Tjej 83 skrev 2010-03-25 19:49:40 följande:
    såg hos Znok att de har vikinga tyg,  jättefina o roliga synd bara att de kommer i rosa o turkost. som allt annat... va några kommentarer om de färgerna så undra hur många som köper, eller m de köper ändå fast de inte vill vill gärna ha men andra färger ju..
    Jo håller med. Lite less på der färgerna nu.
  • klara07

    Mmmmm vilket härligt vårväder det har varit idag 15 grader . Då antar jag att det är dags att damma av maskinerna och börja med lite vårkläder.
     De var lite fräcka de där vikingarna, ovanligt motiv.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd