• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Tjej 83

    svägerskan ringde o fråga om ja kunde sy en Jockey jacka till hennes dotter som rider...
    njaa njee vaa??
    vad är de? försökte googla en bild men trodde de va en sån svart kavaj jacka de har på tävlingar men fick bara upp andra jackor..
    spännande o se om hon kommer med tyg o mönster eller om de köper en jacka?

    .........hade vart skoj o klarat de o sen se henne tävla i den hmm 

  • ak74

    I eftermiddag ska dottern på kalas så nu har jag suttit pulat lite i broderiprogrammet... Nu är det dax att starta maskinen. Hoppas jag hinner till kl 15...


    Vi ses senare
  • KattenKorven

    Jag hoppar in i den här tråden. Syr lite i perioder och nu har jag precis sytt ett par leggings till min dotter som blev rätt okej. Men en sak skulle göra nästa par betydligt bättre och det är elastisk söm. Har använt ett ganska strechigt tyg, men när man syr vanlig raksöm så är ju inte sömmen elastisk. Hur gör man då? Har bara en vanlig maskin, ingen overlock eller så.


    Karla, född 21 november 2009.
  • stor grön drake
    Tjej 83 jockey's har ganska tunna jackor av nästan "bomber" modell har jag för mig. Kavajerna har de som rider dressyr. (kan inget om hästar, men sonens gudmor är galen i havremoppar)

    kattenkorven en kompis vars elastiska raksöm krånglade körde på smal/tät sicksack istället, funkade lika bra men blev inte riktigt lika snyggt.
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • bakabakalitenkaka
    Minxy skrev 2010-05-02 12:10:49 följande:
    Jag undrar detsamma
    gewjyn skrev 2010-05-02 09:54:15 följande:
    Puffar min fråga
    Personligen tycker jag det blir snyggare och renare sömmar med en overlock, så jag skulle säga att syr du "bara" för eget bruk och du är nöjd med din hushållsmaskin så visst. Men syr du och säljer så skulle jag nog tycka att du borde köpa en overlock och sen en coverpro, eller en kombinerad.
    Colin 07.12.21
  • lindalake
    KattenKorven skrev 2010-05-02 11:50:12 följande:
    Jag hoppar in i den här tråden. Syr lite i perioder och nu har jag precis sytt ett par leggings till min dotter som blev rätt okej. Men en sak skulle göra nästa par betydligt bättre och det är elastisk söm. Har använt ett ganska strechigt tyg, men när man syr vanlig raksöm så är ju inte sömmen elastisk. Hur gör man då? Har bara en vanlig maskin, ingen overlock eller så.
    elastisk söm som ser ut så här_//_//_ på ett ungefär (sk hushållsoverlock), det brukar de flesta symaskiner ha, annars elastisk raksöm söm är tät sicksack
  • lindalake

    Hörrni, sybloggare. En "utmaning": Vem blir först att göra en tutorial för farfarsknäppning?! sidan trollungar har ju lagt ner...

  • KattenKorven
    Wingtear: Tack för tipset!
    Shadow83: Okej, sån hushållsoverlock finns på min maskin (Hugin Rosace). Men kan jag använda den när jag ska fålla? Ser det inte knäppt ut med såna stygn från utsidan? Jag trodde man skulle använda sån sömn och sedan klippa av på övre sidan av _//_//_ ?
    Ni måste ju tycka att jag är världens idiot som inte fattar sånt här... Men det bjuder jag på
    Karla, född 21 november 2009.
  • Knastroll82
    KattenKorven skrev 2010-05-02 11:50:12 följande:
    Jag hoppar in i den här tråden. Syr lite i perioder och nu har jag precis sytt ett par leggings till min dotter som blev rätt okej. Men en sak skulle göra nästa par betydligt bättre och det är elastisk söm. Har använt ett ganska strechigt tyg, men när man syr vanlig raksöm så är ju inte sömmen elastisk. Hur gör man då? Har bara en vanlig maskin, ingen overlock eller så.
    Har du fler sömmar än raksöm ovch sicksack på din maskin?
    Elastisk raksöm brukar se ut ungefär så här på maskinen: _ _//_ _//_ _

    Jag använder uteslutande min fuskoverlocksöm när jag syr i stretchiga tyger, den ser ut ungefär som sickasck men med streck mellan V:na.
    Det som är bra är att den kastar kanterna samtidigt som man syr, så man behöver inte sy flera gånger, precis som en overlock.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd