• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • plura
    Tjej 83 skrev 2010-05-02 11:12:18 följande:
    svägerskan ringde o fråga om ja kunde sy en Jockey jacka till hennes dotter som rider...njaa njee vaa?? vad är de? försökte googla en bild men trodde de va en sån svart kavaj jacka de har på tävlingar men fick bara upp andra jackor..spännande o se om hon kommer med tyg o mönster eller om de köper en jacka?.........hade vart skoj o klarat de o sen se henne tävla i den hmm 
    -Visst är det väl sådana blanka/glansiga gärna i starka eller pastell färger.
    Det är iallafall vad jag ser framför mig -sittandes på en lite mager man eller kvinna som står på huk över en häst som galopperar alldeles för fort
    -fast de kanske bara ser ut så, på film?
  • KattenKorven
    Knastroll82 skrev 2010-05-02 13:33:19 följande:
    Har du fler sömmar än raksöm ovch sicksack på din maskin? Elastisk raksöm brukar se ut ungefär så här på maskinen: _ _//_ _//_ _ Jag använder uteslutande min fuskoverlocksöm när jag syr i stretchiga tyger, den ser ut ungefär som sickasck men med streck mellan V:na. Det som är bra är att den kastar kanterna samtidigt som man syr, så man behöver inte sy flera gånger, precis som en overlock.
    Jag har (enligt manualen): raksöm, sicksacksöm, överkastning, overlocksöm, trikåstygn, trestegssöm, osynlig fåll, rullfåll, skalveck, stretchsöm och smocksöm. Fattar inte vad hälften av dessa sömmar gör men tycker att stretchsöm låter jättebra på pappret. Det är en söm som ser ut så här:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    -----------------------------
    fast raksömmen sitter liksom ihop med sicksacken. Är det den du använder Knastroll82? Den funkar säkert superbra när man ska sy sömmar som hamnar på insidan av plagget. Men hur gör jag när jag fållar? Då kommer ju sömmen synas från utsidan! 

    En till fråga: Måste man ha någon särskild sytråd för att kunna sy elastisk söm? Jag har helt vanlig tråd.
    Karla, född 21 november 2009.
  • Tjej 83

    har ni mätt era tyger från Mjuka tyger??
    mitt cerisa va 170 brett o 96,5 långt.  ska ju vara 1 meter!
    de turkosa va 170x 108... skulle med va 1 meter.
    de ska ju vara 180 brett men de va de inte, även om ja rulla upp o nåla kanterna så de va raka när ja mätte...

  • Tjej 83
    stor grön drake skrev 2010-05-02 12:10:10 följande:
    Tjej 83 jockey's har ganska tunna jackor av nästan "bomber" modell har jag för mig. Kavajerna har de som rider dressyr. (kan inget om hästar, men sonens gudmor är galen i havremoppar) kattenkorven en kompis vars elastiska raksöm krånglade körde på smal/tät sicksack istället, funkade lika bra men blev inte riktigt lika snyggt.
    ja precis de va en sån jacka ja fick när ja googla...
  • madebyinferno

    Om ni sätter knälappar på byxor vad har ni får mått och trix för att de ska bli bra???


    A creative mess is better than tidy idleness
  • bakabakalitenkaka
    Tjej 83 skrev 2010-05-02 17:45:38 följande:
    har ni mätt era tyger från Mjuka tyger??mitt cerisa va 170 brett o 96,5 långt.  ska ju vara 1 meter!de turkosa va 170x 108... skulle med va 1 meter. de ska ju vara 180 brett men de va de inte, även om ja rulla upp o nåla kanterna så de va raka när ja mätte...
    Mina var inte heller 1 meter, det varierade från 92-104cm.
    Colin 07.12.21
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd