• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Minxy
    Tjej 83 skrev 2010-05-02 17:45:38 följande:
    har ni mätt era tyger från Mjuka tyger?? mitt cerisa va 170 brett o 96,5 långt.  ska ju vara 1 meter! de turkosa va 170x 108... skulle med va 1 meter. de ska ju vara 180 brett men de va de inte, även om ja rulla upp o nåla kanterna så de va raka när ja mätte...
    Jag tyckte också mina var lite mindre, men trodde jag hade mätt fel!
  • Tjej 83
    plura skrev 2010-05-02 13:39:34 följande:
    -Visst är det väl sådana blanka/glansiga gärna i starka eller pastell färger. Det är iallafall vad jag ser framför mig -sittandes på en lite mager man eller kvinna som står på huk över en häst som galopperar alldeles för fort -fast de kanske bara ser ut så, på film?
    ja jag tror de är sådana, men vad kostar de o köpa?
    mena, ska ja sy i sådant glansigt tyg? njeee.. :)
  • Tjej 83
    bakabakalitenkaka skrev 2010-05-02 18:39:47 följande:
    Mina var inte heller 1 meter, det varierade från 92-104cm.
    men den ena på 96 o den andra på 108.. hur fel som helst... 108 tack!
    men ja kanske behövde precis 100 på den rosa....
    men de va abra 170 breda. ska ju vara 180 eller?! 
    mätte de enkelt, o den dubbelvikt o ändå bara 170..
    jaja får la va så. men de ska ju ju egentligen stämma!
  • stor grön drake
    Tjej 83 skrev 2010-05-02 19:13:35 följande:
    ja jag tror de är sådana, men vad kostar de o köpa? mena, ska ja sy i sådant glansigt tyg? njeee.. :)
    Det är väll inte svårare än vanligt tyg, typ fodertyg.
    Själv avskyr jag att sy i tunna tyger, men det är för att min maskin tycker om dem och har en förmåga att tugga i sig dem... (inte ens reparatören kunde förklara det...)
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Tjej 83
    stor grön drake skrev 2010-05-02 19:28:25 följande:
    Det är väll inte svårare än vanligt tyg, typ fodertyg. Själv avskyr jag att sy i tunna tyger, men det är för att min maskin tycker om dem och har en förmåga att tugga i sig dem... (inte ens reparatören kunde förklara det...)
    ja vi får se hur ja gör, men hon är sån att hon kan köpa hem tyg o  mönster o sen komma o lämna de..
    men jag har en klänning, 2 kjolar och ev 2 skjorta att sy innan 1 juli.
    kanske en tredje kjol får se..
    sen är ja inte ledig så mycke på helgerna..... o kvällar är inte jätteroliga att bara sy på.
    o kanske nån dag har jag med.
    så det är tajt. sen ska man ha ork o lust med.

    hoppas de köper en
  • madebyinferno

    Nu börjar jag se en ände på prinsessklänningen bara blixtlåset kvar (måste köpa) och resår i ärmarna (måste mäta på dottern)

    Känner mig riktigt nöjd måste jag säga för jag gillar inte att arbeta med stora tygstycken och att sy rynktråd har jag aldrig testat förrän nu...

    hoppas hoppas nu bara att den passar som en smäck och hon blir nöjd har ju mätt och provat under arbetets gång men man vet ju aldrig...

    Nä nu ska jag gå och se om jag kan knåpa ihop något annat kul så det blir mindre trångt i tygskåpet....


    A creative mess is better than tidy idleness
  • lindalake
    stor grön drake skrev 2010-05-02 15:49:36 följande:
    hittad via google...lillabubben.blogspot.com/2008/12/hur-jag-syr-...

    tack tack :) men den går att förbättras jag får väl se till å sy en tischa och fota lite, hehe. mycket för min egna skull, vill förbättra mina sömnadskunskaper


     


    KattenKorven: man använder helt vanlig polyestertråd, ingen speciell tråd för stretchig söm. det är lite klurigt det där med fållningen men tvillingnål är nog det vanligaste. Då har man två rullar övertråd och en nål som är dubbel. Man syr med raksöm och så blir det sicksack på baksidan. jag får dock aldrig till det där sicksacket, bara om jag har max undertrådspänning men då drar tyget ihop sig på ovansidan och blir bulligt... :-/


    Viktigt att tänka på när man syr med vanlig maskin i trikå/stretchtyg är att ha lågt pressarfotstryck, och inte dra i tyget! mitt tryck är på nästan noll, annars bubblar sig tyget.

  • plura
    lindalake skrev 2010-05-02 21:08:00 följande:
    tack tack :) men den går att förbättras jag får väl se till å sy en tischa och fota lite, hehe. mycket för min egna skull, vill förbättra mina sömnadskunskaper   KattenKorven: man använder helt vanlig polyestertråd, ingen speciell tråd för stretchig söm. det är lite klurigt det där med fållningen men tvillingnål är nog det vanligaste. Då har man två rullar övertråd och en nål som är dubbel. Man syr med raksöm och så blir det sicksack på baksidan. jag får dock aldrig till det där sicksacket, bara om jag har max undertrådspänning men då drar tyget ihop sig på ovansidan och blir bulligt... :-/ Viktigt att tänka på när man syr med vanlig maskin i trikå/stretchtyg är att ha lågt pressarfotstryck, och inte dra i tyget! mitt tryck är på nästan noll, annars bubblar sig tyget.
    -Undertrådspänningen! -vad bra den här tråden är
    Skulle nämligen sy hos min mamma idag (har varit hundvakt) lite spontant sådär -hittade ett örngott som passade till en liten skjorta åt sonen.
    Det var bara det att det gick inte *suck* rattade på trådspänning och pressarfotstrycket och hade jag max så bubblade sig tyget -såklart.
    Hade jag mindre så var undertråden som öglor upp genom tyget, medan den övre tråden bara gick genom öglorna.
    Kan det vara undertråden som spökar då eller behöver kanske maskinen ses över?
    Ska kolla undertråden nästa gång jag är där -lite snopet var det iallafall.
  • plura
    Tjej 83 skrev 2010-05-02 19:16:00 följande:
    men den ena på 96 o den andra på 108.. hur fel som helst... 108 tack! men ja kanske behövde precis 100 på den rosa.... men de va abra 170 breda. ska ju vara 180 eller?!  mätte de enkelt, o den dubbelvikt o ändå bara 170.. jaja får la va så. men de ska ju ju egentligen stämma!
    Har aldrig mätt så jättenoga, men har inte fått för kort. Fast märkligt på bredden -måste ha ändrats under produktion om man säger så.
    Tycker däremot överlag (de jag handlat på nätet) att de är snett klippta och då är det ju bra om de alltid lägger på lite extra.
    Har bla köpt randigt tyg (ej från mjukatyger) rundvävt och inte klippt efter samma rand runt hela tyget -utan nästan en decimeter skillnad per sida -så visst det var ju en meter (faktiskt likadant på 2 tyger) men inte när jag klippte upp tyget *morr*
    -riktigt snålt!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd