• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • melizza

    godkväll i tråden

    idag har jag startat min blogg.....trodde aldrig det om mig men .....här sitter jag och tycker det var jättekul att lägga in sina bilder på allt man sytt....här kan ni se om ni vill....idag blev det lite fordontröjor till min lilla skrutt Stella

    http://sjostjarnansyr.blogspot.com/


    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • lindalake
    melizza skrev 2010-05-03 21:58:09 följande:
    godkväll i trådenidag har jag startat min blogg.....trodde aldrig det om mig men .....här sitter jag och tycker det var jättekul att lägga in sina bilder på allt man sytt....här kan ni se om ni vill....idag blev det lite fordontröjor till min lilla skrutt Stella sjostjarnansyr.blogspot.com/

    Välkommen! Jag tycker det är bra med en blogg för man får en bra överblick av det man har sytt. och om man hade något extra problem som man vill komma ihåg till nästa gång (ibland går det tid emellan ju) så kan man förklara problemet på bloggen för sig själv liksom, och kanske hjälpa någon annan samtidigt Det är roligt att kunna inspirera andra också.


    Fina kläder du sytt

  • KattenKorven

    Måste verkligen tacka shadow83 för tipset med tvillingnål för stretchig raksöm. Köpte en idag (lite tyger blev det visst också... {#lang_emotions_innocent}) och det blir hur proffsigt som helst! Precis som jag ville ha det - men inte kunde klura ut själv hur jag skulle göra.


    Karla, född 21 november 2009.
  • melizza
    lindalake skrev 2010-05-03 22:46:52 följande:
    Välkommen! Jag tycker det är bra med en blogg för man får en bra överblick av det man har sytt. och om man hade något extra problem som man vill komma ihåg till nästa gång (ibland går det tid emellan ju) så kan man förklara problemet på bloggen för sig själv liksom, och kanske hjälpa någon annan samtidigt Det är roligt att kunna inspirera andra också. Fina kläder du sytt
    tack!! Ja det är käckt att ha allt samlat på ett ställe och som du säger så kan man lägga in hur man gör och komma ihåg det till nästa gång....
    KattenKorven skrev 2010-05-03 22:49:42 följande:
    Måste verkligen tacka shadow83 för tipset med tvillingnål för stretchig raksöm. Köpte en idag (lite tyger blev det visst också... ) och det blir hur proffsigt som helst! Precis som jag ville ha det - men inte kunde klura ut själv hur jag skulle göra.
    har du bild på det?? vill med lära mig att sy snygga kantband utan att behöva ha en kandbandare och en coverlock......

    jag har försökt att sy kantband med en nål och strechig raksöm men jag tycker inte det blir så snygg på baksidan.....kan man få det lika snyggt utan en kantbandare eller vad den heter??
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Ullerull

    Läste tidigare itrådan att det finns cp-trådar.....dit vill jag..visa vägen!

  • KattenKorven
    melizza skrev 2010-05-03 23:06:19 följande:
    har du bild på det?? vill med lära mig att sy snygga kantband utan att behöva ha en kandbandare och en coverlock...... jag har försökt att sy kantband med en nål och strechig raksöm men jag tycker inte det blir så snygg på baksidan.....kan man få det lika snyggt utan en kantbandare eller vad den heter??
    Nej, ingen bild - och ingen blogg :) Jag har bara sytt fållen längst ner på ett par babyleggings med tvillingnål. På ovansidan blir det två raksömmar som löper parallellt med varandra och på avigsidan blir det en slags sicksack.
    Kantband har jag inte kommit till ännu, men det blir spännande att ta itu med så småningom!
    Karla, född 21 november 2009.
  • lindalake
    KattenKorven skrev 2010-05-03 22:49:42 följande:
    Måste verkligen tacka shadow83 för tipset med tvillingnål för stretchig raksöm. Köpte en idag (lite tyger blev det visst också... ) och det blir hur proffsigt som helst! Precis som jag ville ha det - men inte kunde klura ut själv hur jag skulle göra.
    ooh, men vad kul
  • bakabakalitenkaka

    Nån som vill komma hit o lära mig kantbandaren till cp´n? Vi är allt annat än vänner :( Vad använder ni, interlock eller jersey? Jag har jersey och den bara glider iväg. Och, hur gör ni för att få exakt 42mm bred remsa? min blev 40 bara och jag tyckte jag mätte noga...


    Colin 07.12.21
  • ak74
    bakabakalitenkaka skrev 2010-05-04 10:05:42 följande:
    Nån som vill komma hit o lära mig kantbandaren till cp´n? Vi är allt annat än vänner :( Vad använder ni, interlock eller jersey? Jag har jersey och den bara glider iväg. Och, hur gör ni för att få exakt 42mm bred remsa? min blev 40 bara och jag tyckte jag mätte noga...
    Skärmattan och den breda (16 cm) linjalen använder jag.
    Jag testade GOBLIgoblis variant med 3-lagerskantband och det funkade kanon! Kolla hennes blogg.
    Jag har kantat med både jersey och interlock och det funkar med båda MEN ibland krånglar det och jag vet inte varför. För ett kort tag sedan villa maskinen inte kanta alls. Jag höll på att bli tokig och ändrade alla inställningar som fanns utan att det blev bättre. Sen en vacker dag funkade det igen! Ingen aning varför eller vad jag har gjort... Jag tror dessa maskiner har eget liv bara och har den en dålig dag så har den... Då är det bara att vänta...
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd