• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • linweg

    Sitter här och funderar på symaskiner när jag inte kan sova. Den här materialsporten vi håller på med väcker ju såna enorma ha-begär...! :)

    Ni här har ju fått mig att börja fundera på om jag inte ska uppdatera maskinparken (kan det vara en park när det består av endast en symaskin? :)
    Mina tankar går på om jag ska köpa mig en Cover Pro som komplement till min vanliga symaskin. Jag tycker att sömmarna "inuti" kläderna blir helt ok men det är när jag ska lägga upp, kanta, sy med tvillingnål mm som det blir/ser taffligt ut... (Eller är det mig det är fel på? :)
    Är det dumt att "hoppa över" overlockmaskinen?
    Såg en annons på blocket på en Janome Cover Pro 1000 CP, lite långt bort kanske...

    Eller, ska jag byta ut den vanliga maskinen mot någon mer "fancy" som klarar biffen bättre?

    Eller ska jag sansa mig och behålla den jag har och inse att min mammaledighet börjar ta slut, har drygt tre veckor kvar innan sambon får sommarledig och sedan börjar jag jobba heltid i augusti, och hur mycket kommer jag hinna sy då?

    Men det är ju roligare med nytt. :D

    När jag började mumla om fler maskiner såg sambon lite blek ut. :) Plats finns det inte så gott om i vår tvåa....
    Så för att stilla materialsportbehovet lite men inte ge efter helt kanske jag ska satsa på en mer "fancy" vanlig symaskin... Jaha, men vilken ska man ha då? Är det vettigt att hålla sig inom samma märke, Husqvarna för min del? Eller spelar det ingen roll?

    Hur ska jag göra? Tips mottages tacksamt!
    Eller ska jag gå och lägga mig? Antagligen... :)

  • Made in Taiwan
    ak74 skrev 2010-05-24 10:39:24 följande:
    Kan du inte sy något snyggt amningsplagg i tunt bomullstyg då? Svalt och gott till sommaren
    Jo jag har sett Boobs (tror jag) att dom har en sommarklänning med smock över bysten som jag funderar på att göra.
    Är det någon som vet hur pass lång smockpartiet måste vara, hur pass långt ner på magen bör det gå/överlappningen så att säga. Bör man göra smock över ryggen också eller bara över bysten??
  • Fiffa5

    Jag är sugen på att köpa en overlock! Funderar på att köpa en från SMD när jag ändå åker till skottland snart...så slipper jag ju tom betala frakten.


    Men frågan är vilken overlock man ska köpa i så fall. Symaskinen jag har nu är ju en Janome DC4030 och den är jag jättenöjd med...så därför har jag funderat på en Janome 644d.  Men frågan är om ma kommer nöja sig med den eller om man vill ha en bättre modell senare.
    Kommer ihåg på symässan att jag kikade på en dyrare OL som tex trädde sig själv, det såg ju himla smidigt ut. 
    Ngn som kan tipsa mig om en bra OL?? Vilka modeller har ni??
  • Skumboll
    plura skrev 2010-05-25 22:42:16 följande:
    Skumboll: Var såg du prishöjningen på JNY? -måste ha missat den. Har 2 ordrar (hoppsan) och väntar ju på ränderna. Vill helst inte betala ett högre meterpris bara för att ränderna dröjer. Har ju tänkt ha dem till stjärnorna bla. Jaja det är ju inte så många meter det handlar om -men jag har ju redan shoppat för mycket.
    Såg att tinni gav dig svaret och länken på var jag hittade prishöjningen. 
    Har du redan lagt en order betalar du ju priset som var vid det tillfället, så det behöver du nog inte oroa dig för. 
    ♥ Simon ♥
  • Knastroll82

    Jaha, går inte att citera...

    Yrväder skrev:
    "Jag tycker det låter mysko, det borde inte skydda mer än annat tyg. För att få så pass hög spf så måste man nog behandla tyget på nåt vis."


    Som jag förstått det så beror det på att baddräktstyg är väldigt tätvävt.
    I ofs känns det logiskt, man smörjer ju aldrig under badkläderna, men bränner sig aldrig där endå. När jag var liten var i alla fall jag likblek där badkläderna suttit, medan resten imiterade pepparkakor... Jag sprang i badkläder konstant på sommrarna när jag var liten...


  • Kaja

    Det fanns ju för några år sedan (kanske fortfarande) speciellt framtagna baddräkter som hade en annan typ av tyg i sig för att man skulle bli MER solbränd under. Den skulle motsvara typ SF10 eller något i den stilen. jag hade en kompis som testade den och brände rumpan... Den hade inte varit utsatt för sol på 20 år och så helt plötsligt så fick den sol... Gjorde tydligen lite ont att sitta... {#lang_emotions_sunny}


    Sew much fabric - sew little time!
  • Titinea
    yrväder skrev 2010-05-25 22:13:10 följande:
    Har fö hittat en amerikansk sajt som säljer solarweave, som är ett solskyddstyg som verkar vara stumt, för mer vardagliga kläder, får se om jag is beställa, det var inte så billig frakt, 33 dollar för 2 yards, men å andra sidan kostade det bara 8.49 per yard så. (400 totalt för 2 yard) Sambeställning vore ju av intresse, men då kommer man ju lätt över 500 och då ökar risken för tull markant. Aja, här är sidan om nån vill kika.www.rockywoods.com/Solarweave-Supplex-Nylon-F...
    Lät intressant!
    Samköp vore ju bra, är det värt att köpa även med tull tro.
     Vad kan tullen gå på?
    Kika gärna in i min blogg
  • plura
    Titinea skrev 2010-05-26 11:45:02 följande:
    Lät intressant! Samköp vore ju bra, är det värt att köpa även med tull tro.  Vad kan tullen gå på?
    25% på beloppet =varans värde + frakt.
  • plura
    Skumboll skrev 2010-05-26 08:33:07 följande:
    tinni78 skrev 2010-05-25 23:46:12 följande:
    Under Tyger i webshopen är det nya priser: shop.textalk.se/se/shop.php?id=5085 Om man klickar på Barntyger i shopen kommer man till det gamla formuläret.
    Tack för svar.
    Usch jag har verkligen förköpt mig och mer fint tyg verkar ju vara på gång lite varstans.
    Nu har jag tänkt sy nåt till mig själv i "barntyg" också och då går det ju åt lite mer.
    -Försöker motivera min inköp
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd