• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Tjej 83
    Tjej 83 skrev 2010-05-25 20:46:14 följande:
    när ni kantar tröjor med interlock, klipper ni bara en remsa på längden eller ska man klippa den diagonalt?
       ?
  • stor grön drake
    Tjej 83 skrev 2010-05-26 12:12:00 följande:
       ?
    Jag har klippt på längden i töjbara tyg och på snedden i stumma tyger. Det jag kantat med interlock har dock sytts med (c)overlock liknande dekorsöm, bara för att det är snyggt, men bra att det samtidigt låser så tyget inte rispar upp sig vid belastning.
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Emstersalster
    Made in Taiwan skrev 2010-05-26 04:01:10 följande:
    "Jo jag har sett Boobs (tror jag) att dom har en sommarklänning med smock över bysten som jag funderar på att göra.
    Är det någon som vet hur pass lång smockpartiet måste vara, hur pass långt ner på magen bör det gå/överlappningen så att säga. Bör man göra smock över ryggen också eller bara över bysten??"

    Till Made in Taiwan:

    Jag gjorde en smockklänning förra veckan (finns i bloggen några inlägg ner) och jag "smockade" dryga 20 cm. Jag är en normal stl 38, inte så stor byst. Jag tänkte att jag syr smock tills det täcker bysten plus några cm till, då blev det att det gick ner en bra bit över ryggen. Det beror förstås på om man är stor eller liten upptill.

    Lycka till!
  • Stratus
    linweg skrev 2010-05-26 02:27:08 följande:
    Sitter här och funderar på symaskiner när jag inte kan sova. .... Jaha, men vilken ska man ha då? Är det vettigt att hålla sig inom samma märke, Husqvarna för min del? Eller spelar det ingen roll?Hur ska jag göra? Tips mottages tacksamt!Eller ska jag gå och lägga mig? Antagligen... :)
    Jag kan förstå hur du resonerar med CPn, för den gör ju att finishen blir så fin. Men jag måste säga att det största lyftet för mig har varit min overlock. Det går underbart fort och smidigt att sy på den. Det skulle jag rekommendera. Har du en bra "vanlig" symaskin så tycker inte jag att det är det du ska satsa på i det här läget. (När du senare är mogen för att uppdatera dig på den fronten, så ska du också titta på brodermaskiner )

    Jag har redan sex symaskiner, men har faktiskt börjat fundera på att uppgradera mig lite vad gäller overlocken. En som trär sig själv låter onekligen lockande.
  • Mimmi 71
    Stratus skrev 2010-05-26 13:22:32 följande:
    Jag kan förstå hur du resonerar med CPn, för den gör ju att finishen blir så fin. Men jag måste säga att det största lyftet för mig har varit min overlock. Det går underbart fort och smidigt att sy på den. Det skulle jag rekommendera. Har du en bra "vanlig" symaskin så tycker inte jag att det är det du ska satsa på i det här läget. (När du senare är mogen för att uppdatera dig på den fronten, så ska du också titta på brodermaskiner )Jag har redan sex symaskiner, men har faktiskt börjat fundera på att uppgradera mig lite vad gäller overlocken. En som trär sig själv låter onekligen lockande.
    Åh, jag är också sugen på en ny OL trots att jag har en välfungerande. När det väl blir en ny så tror jag det lutar åt en Bernina och då 1150´n. Min gamla skall jag då behålla så man har den i reserv när man skall lämna in den andra på service Det är förövrigt hög tid för service på mina maskiner, men jag vill inte för det är så svårt att vara utan dem
  • gewjyn
    linweg skrev 2010-05-26 02:27:08 följande:
    Sitter här och funderar på symaskiner när jag inte kan sova. Den här materialsporten vi håller på med väcker ju såna enorma ha-begär...! :) Ni här har ju fått mig att börja fundera på om jag inte ska uppdatera maskinparken (kan det vara en park när det består av endast en symaskin? :) Mina tankar går på om jag ska köpa mig en Cover Pro som komplement till min vanliga symaskin. Jag tycker att sömmarna "inuti" kläderna blir helt ok men det är när jag ska lägga upp, kanta, sy med tvillingnål mm som det blir/ser taffligt ut... (Eller är det mig det är fel på? :) Är det dumt att "hoppa över" overlockmaskinen? Såg en annons på blocket på en Janome Cover Pro 1000 CP, lite långt bort kanske... Eller, ska jag byta ut den vanliga maskinen mot någon mer "fancy" som klarar biffen bättre? Eller ska jag sansa mig och behålla den jag har och inse att min mammaledighet börjar ta slut, har drygt tre veckor kvar innan sambon får sommarledig och sedan börjar jag jobba heltid i augusti, och hur mycket kommer jag hinna sy då? Men det är ju roligare med nytt. :D När jag började mumla om fler maskiner såg sambon lite blek ut. :) Plats finns det inte så gott om i vår tvåa.... Så för att stilla materialsportbehovet lite men inte ge efter helt kanske jag ska satsa på en mer "fancy" vanlig symaskin... Jaha, men vilken ska man ha då? Är det vettigt att hålla sig inom samma märke, Husqvarna för min del? Eller spelar det ingen roll? Hur ska jag göra? Tips mottages tacksamt! Eller ska jag gå och lägga mig? Antagligen... :)

    Jag funderar som du, fast jag lutar åt att köpa en kombimaskin, singers. Då tänker jag mig att jag använder främst coverfunktionen och slipper ifrån det eviga bytandet till tvillingnål och dessutom kan använda avigsidan på sömmarna till dekorcoversömmar. Nackdelen med singermaskinen är att det inte verkar finnas någon kantbandare till den Sen har jag inte hittat så jättemånga recensioner på den heller. Man vill ju ha en krångelfri maskin, liksom...
  • Stratus

    Ja, självklart så vill jag också behålla min OL sm jag redan har. Parken bara växer och växer... Jag har tänkt att den alltid kan få stå med vit tråd eller nåt, för snabba grejer, lagningar och sånt. Jag har ju kvar min allra första lilla Elna. Min mamma sa alltid att hon haft en sån, och ångrat sig när hon gjorde sig av med den. Så jag har behållt den även om jag aldrig syr på den.

    Min OL behöver absolut en service, jag är rädd att den ska ge upp när som helst. Jag tror att jag ska sikta på höstens syfestival och testa nya OLar då.

  • Mimmi 71
    Stratus skrev 2010-05-26 13:33:01 följande:
    Ja, självklart så vill jag också behålla min OL sm jag redan har. Parken bara växer och växer... Jag har tänkt att den alltid kan få stå med vit tråd eller nåt, för snabba grejer, lagningar och sånt. Jag har ju kvar min allra första lilla Elna. Min mamma sa alltid att hon haft en sån, och ångrat sig när hon gjorde sig av med den. Så jag har behållt den även om jag aldrig syr på den. Min OL behöver absolut en service, jag är rädd att den ska ge upp när som helst. Jag tror att jag ska sikta på höstens syfestival och testa nya OLar då.
    Det kanske inte är så dumt att kolla runt då. jag spanade även in de nya Coverlock från Pfaff på deras hemsida. Funderar på om man kanske skall köpa en 5-trådig maskin. Dock känns ju coverlocken lite lyxig då jag först och främst skall använda den till OL.

    Provköra olika alternativ är ju inte så dumt för upp till syässan i höst skall jag har ju missat de senaste mässorna.
  • plura
    linweg skrev 2010-05-26 02:27:08 följande:
    Sitter här och funderar på symaskiner när jag inte kan sova. Den här materialsporten vi håller på med väcker ju såna enorma ha-begär...! :) Ni här har ju fått mig att börja fundera på om jag inte ska uppdatera maskinparken (kan det vara en park när det består av endast en symaskin? :) Mina tankar går på om jag ska köpa mig en Cover Pro som komplement till min vanliga symaskin. Jag tycker att sömmarna "inuti" kläderna blir helt ok men det är när jag ska lägga upp, kanta, sy med tvillingnål mm som det blir/ser taffligt ut... (Eller är det mig det är fel på? :) Är det dumt att "hoppa över" overlockmaskinen? Såg en annons på blocket på en Janome Cover Pro 1000 CP, lite långt bort kanske... Eller, ska jag byta ut den vanliga maskinen mot någon mer "fancy" som klarar biffen bättre? Eller ska jag sansa mig och behålla den jag har och inse att min mammaledighet börjar ta slut, har drygt tre veckor kvar innan sambon får sommarledig och sedan börjar jag jobba heltid i augusti, och hur mycket kommer jag hinna sy då? Men det är ju roligare med nytt. :D När jag började mumla om fler maskiner såg sambon lite blek ut. :) Plats finns det inte så gott om i vår tvåa.... Så för att stilla materialsportbehovet lite men inte ge efter helt kanske jag ska satsa på en mer "fancy" vanlig symaskin... Jaha, men vilken ska man ha då? Är det vettigt att hålla sig inom samma märke, Husqvarna för min del? Eller spelar det ingen roll? Hur ska jag göra? Tips mottages tacksamt! Eller ska jag gå och lägga mig? Antagligen... :)
    Jaq köpte ju en Janome 644 -jättebra maskin (med mina mått mätt) men hade jag haft råd så hade det blivit en dyrare som trär sig själv. 
    För jag drar mig verkligen för att trä om den. Det leder till att vissa saker blir liggandes bara för att jag är för lat för att byta färg.
    Syr man mest i stumma tyger kommer man långt med en vanlig symaskin. Syr man i trikå tycker jag att den är super -så mycket snabbare än min symaskin iallafall.
    Sen tror jag att den kan vara bra till ex väskor som kan behöva starka sömmar. Jag har inte hunnit sy nån väska, på min än.
    Fast jag förstår hur du tänker när det gäller finishen. -Vill också ha en Cover Pro. (Fast först måste det nog bli en bättre symaskin och sen kanske en brodermaskin lalala )
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd