• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Skumboll

    Om ni bara visste vad fantastiskt det är med en OL som trär sig själv! Och så slipper man ju allt vad trådspänning heter.


    Dyr, ja, men värd varenda öre. Kanske inte hade köpt babylock om jag skulle ha en kombimaskin för den är ju verkligen inte gratis.  
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Mimmi 71 skrev 2010-05-26 14:02:33 följande:
    Det kanske inte är så dumt att kolla runt då. jag spanade även in de nya Coverlock från Pfaff på deras hemsida. Funderar på om man kanske skall köpa en 5-trådig maskin. Dock känns ju coverlocken lite lyxig då jag först och främst skall använda den till OL. Provköra olika alternativ är ju inte så dumt för upp till syässan i höst skall jag har ju missat de senaste mässorna.
    Jag sålde ju precis min coverlock (4.0) för att köpa mig en babylock. Kändes lite overkill med en kombimaskin när jag har en CP också. 
    Men det är en bra maskin, inget snack om saken. Tyst, stabil och syr jättefint. Och det bästa av allt, bra belysning - det är nog det enda jag saknar på babylocken. 
    ♥ Simon ♥
  • plura

    Ursäkta ot men ni bloggar ju mycket -så ni kanske kan svara.


    Har länge tänkt på det här med blogg, men kommer ju aldrig till skott -då den tekniska biten inte intresserar mig.
    Vet inte om jag vill bara ha en lösenordsskyddad med familjen eller en mer allmän med pyssel, renovering och dyl. Eller kanske både och.
    Vad ska jag välja? -finns ju flera olika -man kan väl tom ha en här via familjeliv.
    Ja jag är som sagt okunnig på området, men vill lära mig.
    Vore kul att ha lite sparat av vad man gör och har gjort.
  • Mimmi 71
    Skumboll skrev 2010-05-26 14:16:22 följande:
    Jag sålde ju precis min coverlock (4.0) för att köpa mig en babylock. Kändes lite overkill med en kombimaskin när jag har en CP också.  Men det är en bra maskin, inget snack om saken. Tyst, stabil och syr jättefint. Och det bästa av allt, bra belysning - det är nog det enda jag saknar på babylocken. 
    Jag hamnade på denna pga att den var 5-trådig, för den digitala dispayen och för det stora bordet. Sedan har jag fått för mig att inget slår Bernina i form av mjukhet och tysthet när man syr. Egentligen så har jag ju redan bestämt att det blir en Berninga OL igen, sedan om det blir en 800 eller en 1150 återstår att se
  • Titinea
    Mimmi 71 skrev 2010-05-26 14:33:06 följande:
    Jag hamnade på denna pga att den var 5-trådig, för den digitala dispayen och för det stora bordet. Sedan har jag fått för mig att inget slår Bernina i form av mjukhet och tysthet när man syr. Egentligen så har jag ju redan bestämt att det blir en Berninga OL igen, sedan om det blir en 800 eller en 1150 återstår att se
    Jag har bernina 1150 och den är hur bra som helst.{#lang_emotions_heart}
    Men nu måste jag göra något för att testa de två andra fötterna som ingår...hmmm
    Kika gärna in i min blogg
  • Tjej 83
    stor grön drake skrev 2010-05-26 12:22:26 följande:
    Jag har klippt på längden i töjbara tyg och på snedden i stumma tyger. Det jag kantat med interlock har dock sytts med (c)overlock liknande dekorsöm, bara för att det är snyggt, men bra att det samtidigt låser så tyget inte rispar upp sig vid belastning.
    Mimmi 71 skrev 2010-05-26 12:35:53 följande:
    raka
    tack.   bra o veta så det blir rätt o inte kontigt, orka inte ta upp nt som är sytt 
  • Brummelisa

    Hej!

    Tänkte höra om jag kunde få lite hjälp av er på denna tråd. Ser ut som ni kan mycket om tyg och syning.

    Har precis upptäckt hur kul det är att sy, har blivit lite mössor, dregglis och dynor till tripptrappen. Men nu skulle jag vilja sy lite barnkläder, linnen och singoallaklänningar.

    Nu till min fråga; har suttit och tittat på tyger men kommer aldrig till skott då jag inte vet om jag ska beställa interlock-tyg eller jersey-tyg... Vad skulle ni rekommendera till linnen, tröjor och klänningar/tunikor?

    Tack på förhand!

  • Knastroll82
    Brummelisa skrev 2010-05-26 20:30:50 följande:
    Hej!Tänkte höra om jag kunde få lite hjälp av er på denna tråd. Ser ut som ni kan mycket om tyg och syning.Har precis upptäckt hur kul det är att sy, har blivit lite mössor, dregglis och dynor till tripptrappen. Men nu skulle jag vilja sy lite barnkläder, linnen och singoallaklänningar.Nu till min fråga; har suttit och tittat på tyger men kommer aldrig till skott då jag inte vet om jag ska beställa interlock-tyg eller jersey-tyg... Vad skulle ni rekommendera till linnen, tröjor och klänningar/tunikor?Tack på förhand!
    Det beror lite på hur du vill ha dem.. Jag föredrar jersey till ovan nämnda plagg.
    Jersey är tunnare, stretchigt med mjukare fall och "fladdrigare". Känns svalare.

    Däremot byxor väljer jag gärna stretchfrotte, velour eller interlock till.
  • Fiffa5

    Interlock är lite tjockare än jerseyn. Jerseyn är tunnare och krullar ihop sig i kanterna och kan vara lite svårare att sy i.


    Det är väldigt olika vad folk föredrar - själv tycker jag bäst om jersey. Men till tröjor och kanske linnen tycker jag att även interlock går bra, till övrigt tar jag helt klart jersey. Och nu till sommaren blir ju jersey lite svalare.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd