• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Tjej 83

    blir smått galen ibland   kolla mönster på ett linne, rita om det lite, måtta med 2 köpe linnen, ja allt verkade bra, sydde ihop det o nu är det sååå stort! hur kan de bli större!!! ne orka! ja la ner det ikväll, får la kika på det imor igen  hoppas det kryper över natten. 
    eller så får ja sy dit en kjoldel nertill så blir det en klänning!

  • tinni78
    plura skrev 2010-05-26 14:23:03 följande:
    Ursäkta ot men ni bloggar ju mycket -så ni kanske kan svara. Har länge tänkt på det här med blogg, men kommer ju aldrig till skott -då den tekniska biten inte intresserar mig. Vet inte om jag vill bara ha en lösenordsskyddad med familjen eller en mer allmän med pyssel, renovering och dyl. Eller kanske både och. Vad ska jag välja? -finns ju flera olika -man kan väl tom ha en här via familjeliv. Ja jag är som sagt okunnig på området, men vill lära mig. Vore kul att ha lite sparat av vad man gör och har gjort.
    Jag vet inget om låst blogg men jag har blogspot och är väldigt nöjd med den. Det verklar som att de flesta har sybloggare kör med blogspot, så det är bara att gå in på en blogg så står det längst upp Skapa en blogg. Går du in där kan du ju testa lite, det är inte så svårt. Jag har en ren syblogg (håller inte på med annat pyssligt) också har jag en med allt annat där jag lägger upp mycket bilder och saker om barnen.
  • NCL

    gewjyn: Jag har Singers kombimaskin (14T967) och är helnöjd med den. Jag har iofs inte haft någon annan overlock så jag har inget att jämföra med men jag tycker att den syr snyggt och den har inte krånglat för mig än (har haft den ett halvår). Jag tycker inte att det tar så speciellt lång tid att trä om den och byta mellan overlock och täcksöm och det var inte speciellt svårt att lära sig hur man gör, det mesta står bra beskrivet i instruktionsboken.


  • emptythorn

    Har hittat en gammal barnvagn i svärfars förråd. Den är i brun manchester, men hade gärna velat klä om den. Tror mig ha sett att någon gjort på någon blogg nånstans, någon som vet något?
    Vad ska man ha för tyg?
    Vi tänkte ta med den när vi ska utomlands, så slipper vi köpa en ny och jag får lite mer att göra.
    Behöver lite inspiration.


  • siriius

    Har letat efter mönster till en vanlig enkel klänning i jersey eller interlock, möjligtvis något A formad till en 1 åring. Men kan inte hitta någonstans är det Ottobre som gäller för att hitta den modellen?


    Samt mönster till singoallaklänning i samma storlek?
    Har boken sy till småbarnen, som jag blivit tipsad om men däri fanns inga modeller alls som jag var direkt intresserad av. 
    *~ Loke 070721 ~*~ Lithea 090517~*
  • Tjej 83
    siriius skrev 2010-05-26 22:27:21 följande:
    Har letat efter mönster till en vanlig enkel klänning i jersey eller interlock, möjligtvis något A formad till en 1 åring. Men kan inte hitta någonstans är det Ottobre som gäller för att hitta den modellen? Samt mönster till singoallaklänning i samma storlek? Har boken sy till småbarnen, som jag blivit tipsad om men däri fanns inga modeller alls som jag var direkt intresserad av. 
    A klänning är lättast, man kan ta ett tröjmönster o bara sy ihop fram o bakstycket så är det en klänning. göra den lite mer utsvängd samt längre så klart...
     singoalla är nära på likadant, men lite mer urringad o sy i resår i halsen o ärmarna.

    annars kan du leta i Ottobree tidningarna. www.ottobredesign.com/
    tryck på svenska till vänster så är det lättare o förstå
    kika i tidningarna o se om du hittar nåt mönster du gillar
    man kan köpa från den sidan eller så har   neanobelle.se/Ottobredesign.htm  lösnummer.

    hoppas du hittar, eller så gör du ett eget som de flesta gör.. :)
  • stor grön drake
    siriius skrev 2010-05-26 22:27:21 följande:
    Har letat efter mönster till en vanlig enkel klänning i jersey eller interlock, möjligtvis något A formad till en 1 åring. Men kan inte hitta någonstans är det Ottobre som gäller för att hitta den modellen? Samt mönster till singoallaklänning i samma storlek? Har boken sy till småbarnen, som jag blivit tipsad om men däri fanns inga modeller alls som jag var direkt intresserad av. 
    lite länkar som kanske är intressanta
    www.make-baby-stuff.com/free-baby-clothes-patterns.html
    happyheartsathome.blogspot.com/2009/02/free-toddler-girlsmostly-dress-patterns.html (denna har en massa länkar till olika klänningar)
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • siriius
    Tjej 83 skrev 2010-05-26 22:34:04 följande:
    A klänning är lättast, man kan ta ett tröjmönster o bara sy ihop fram o bakstycket så är det en klänning. göra den lite mer utsvängd samt längre så klart...  singoalla är nära på likadant, men lite mer urringad o sy i resår i halsen o ärmarna. annars kan du leta i Ottobree tidningarna. www.ottobredesign.com/ tryck på svenska till vänster så är det lättare o förstå kika i tidningarna o se om du hittar nåt mönster du gillar man kan köpa från den sidan eller så har   neanobelle.se/Ottobredesign.htm  lösnummer. hoppas du hittar, eller så gör du ett eget som de flesta gör.. :)
    Tack så mycket! Finns ju många tidningar med massor man vill ge sig på att sy.
    Syr man singoalla klänning/topp i stretch eller kan man sy det i vanligt bolullstygP
    *~ Loke 070721 ~*~ Lithea 090517~*
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd