• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Tjej 83

    linnet verkar bli bra.
    står att halsmudden ska vara 27 cm med sömnsmån inräknat, men mätte på ett köpelinne o de va mycket mer,

    så ja gjorde den lite längre o det ser ut som om den ska bli bra haha
    bara kanta i ärmhålorna, sen så är den klar,
    sen ska lillebror med få en..
    tur man har mer tyg så man kan sy en till om den första blir helt galen...

    men orkar itne sy mer idag, jobbat långdag, o har hemmet o ta hand om med....
    såå får se imron om den blir klar då..

  • ak74
    Kaja skrev 2010-05-27 18:55:23 följande:
    Jag sydde en påskgubbehatt. Förvånansvärt enkelt faktiskt. Det gäller bara att hitta ett mellanlägg som är tillräckligt styvt.
    Har du bild på bloggen?
    Jag googlade lite och det verkar inte vara omöjligt att göra en själv
    Tösens skolavslutningsklänning är snart klar och eftersom sonen inte kommer att vara med på klassens skolavslutning tänkte jag lägga lite energi på hans outfit på vårshowen i stället. Han är för övrigt inte så intresserad av mina hemmasydda kläder ändå... 
  • m o e

    Titinea och FridaS: Jag har hittills använt 10 mm jerseyknappar från Prym. Det funkar bra tycker jag, men ibland skulle jag vilja ha mindre, tex om man syr i mindre storlekar.


    Nu har vi två mirakelkillar!
  • m o e
    Skumboll skrev 2010-05-27 12:47:13 följande:
    Aha, så det finns nerladdningsbar programvara också. Jag laddade ner och sen skulle man kofigurera... men jag förstår ju verkligen ingenting?  Via webhotellet kan man nämligen också beställa en wordpressblogg med en enkel installation, men det kostar ju som sagt pengar. 
    Det finns med nån slags installationsfil. Jag har inte superkoll, för det var min käre make som fixade det åt mig. Du måste ladda upp det via ett ftp-program, ungefär som med en vanlig hemsida. När du väl har laddat upp alla filer så kan du logga in direkt på min hemsida/blogg, och sen ser det ungefär likadant ut som när man bloggar i vanliga WP. Be någon datorkunnig om lite hjälp. :)
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • Skumboll
    m o e skrev 2010-05-27 21:11:59 följande:
    Det finns med nån slags installationsfil. Jag har inte superkoll, för det var min käre make som fixade det åt mig. Du måste ladda upp det via ett ftp-program, ungefär som med en vanlig hemsida. När du väl har laddat upp alla filer så kan du logga in direkt på min hemsida/blogg, och sen ser det ungefär likadant ut som när man bloggar i vanliga WP. Be någon datorkunnig om lite hjälp. :)
    Nu har jag läst på lite och förstått att man behöver ett webhotell så att man kan lägga upp en mysql databas. Jag har bara en domän och det räcker inte. 
    ♥ Simon ♥
  • Fiffa5
    m o e skrev 2010-05-27 21:09:44 följande:
    Titinea och FridaS: Jag har hittills använt 10 mm jerseyknappar från Prym. Det funkar bra tycker jag, men ibland skulle jag vilja ha mindre, tex om man syr i mindre storlekar.
    Tack för svar! Jag tycker också att 10 mm blir lite stora ibland, funderar på att testa 8 mm (trot det är det som Bibbi har förutom 10-mm)
  • plura

    Var kunde man köpa en sån där billig tång till tryck-knappar? -var det en Prym?


    Har insett att det nog kommer att bli en hel del knappar på både bodys och haklappar, så det kanske skulle löna sig -eller åtminstonde vara enklare
  • plura
    Titinea skrev 2010-05-27 18:51:19 följande:
    Jag rynkar på overlocken, MAX stygnlängd och MAX diffmatning och sen är det bara att dra i övre gripartrådarna. Lätt och smidigt..
    Åh det måste jag prova.
  • stor grön drake
    plura skrev 2010-05-27 22:28:18 följande:
    Var kunde man köpa en sån där billig tång till tryck-knappar? -var det en Prym? Har insett att det nog kommer att bli en hel del knappar på både bodys och haklappar, så det kanske skulle löna sig -eller åtminstonde vara enklare
    dessutom akn man sätta knappar på ställen som man inte kan annars (som tex på tyg som inte går att ta bort precis vid ramen på vagnen)
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd