• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Skumboll
    Fiffa5 skrev 2010-05-28 20:57:06 följande:
    Har tidigare försökt fråga om ni kan tipsa om en bra OL, men  fick inga svar då så jag försöker igen Jag har en Janome DC4030 nu så därför var jag först inne på att köpa en OL från Janome med, bara för att jag är så nöjd med maskinen jag har nu. Men sen var jag på symässan och blev visad en maskin som verkade så mycket enklare, den trädde sig själv medan man på Janomen fick pilla med en pincett. TROR att det kanske var en Babylock jag kikade på, kan det stämma? Vad är det egentligen för skillnad på Imagine och Eclipse-modellen?? Ngn som vet?? Kan ni hjälpa mig och tipsa om en bra OL!?? 
    Det var nog garanterat en babylock, det är väl den enda maskin som trär sig själv...
    kollade lite snabbt och så vitt jag kan förstå så är den stora skillnaden mellan imagine och eclipse trådspänningen. På imagine är den automatisk medan du på eclipse får ställa in den själv. 
    Ska du ha en ren overlock och vill lägga lite pengar så är väl babylock ett toppenval!
    ♥ Simon ♥
  • Fiffa5

    Tack för tipsen om OL. Hihi, som vanligt tycker alla olika och det är väl helt enkelt upp till mig att ta reda på vad jag gillar bäst. 


    Kanske får invänta en ny symässa innan jag bestämmer mig.
     Var bara lite sugen på att passa på och köpa en hos SMD när vi åker över till skottland snart. Men mannen blir nog lycklig om jag väntar
  • TeDrickaren
    Kaja skrev 2010-05-28 20:32:27 följande:
    Nyheter:Polisen misstänker att den så kallade Göteborgsmaffian har återupptagit verksamheten med langning. En privatperson såg idag en misstänkt affär äga rum i östra Göteborg. Två synnerligen misstänkta kvinnor i 30-40-årsåldern lämnade över ett misstänkt paket. När polisen kom till platsen var dock båda kvinnorna försvunna. En del sytrådar har dock säkrats, men hittills så är Polisens talesman Inge Tygh förtegen om vilken typ av sytrådar det rör sig om. Rykten gör dock gällande att det kan röra sig om den sk Znok som nu sprider sig i snabb takt över landet. Och att det när affären även var två små barn närvarande. "Chockerande! Hur kan man utsätta små oskyldiga barn med sådant!" säger en boende i området. Båda barnen hade dessutom tydliga spår från tidigare langning. Då i form av Sanetta och FabricFairy, den senare något som har fått starkt fäste i Sverige. Man har misstankar om att det även i Norra delarna av Göteborg kommer att ske affärer med andra missbrukare av tyger. Även denna gång rör det sig om Znok. Vidare spaningar pågår och polisen har finkammat stora delar av Göteborg och har bland annat siktats på E6 i full fart söderut med blåljus på, men tydligen så klarade sig maffian undan Polisen.
    Hahaha
    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • TeDrickaren
    Fiffa5 skrev 2010-05-28 21:37:02 följande:
    Var kan jag hitta ett bra mönster på vanliga t-shirts????    Stl 86 o uppåt. Har precis sytt klart en t-shirt men hade svårt att hitta ett bra mönster och jag är inte duktig nog att göra egna än... Så här blev tröjan iaf:  fridoli.blogspot.com/2010/05/t-shirt-med-moln...
    Vad är du inte nöjd med? den såg bra ut tycker jag.
    Stoff och Stil har t-shirts mönster för 24,95
    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • Fiffa5
    TeDrickaren skrev 2010-05-28 21:38:44 följande:
    Vad är du inte nöjd med? den såg bra ut tycker jag. Stoff och Stil har t-shirts mönster för 24,95
    Jag är lite osäker på passformen, den ser lite bred o kort ut?? Ville kolla så att det inte finns ett superbra mönster som "alla" syr från
    Tack för tipset om S&S, ska tänka på det nästa gång jag gör en beställning. 
  • Lillofant

     


    Kaja skrev 2010-05-28 20:32:27 följande:
    Nyheter: Polisen misstänker att den så kallade Göteborgsmaffian har återupptagit verksamheten med langning. En privatperson såg idag en misstänkt affär äga rum i östra Göteborg. Två synnerligen misstänkta kvinnor i 30-40-årsåldern lämnade över ett misstänkt paket. När polisen kom till platsen var dock båda kvinnorna försvunna. En del sytrådar har dock säkrats, men hittills så är Polisens talesman Inge Tygh förtegen om vilken typ av sytrådar det rör sig om. Rykten gör dock gällande att det kan röra sig om den sk Znok som nu sprider sig i snabb takt över landet. Och att det när affären även var två små barn närvarande. "Chockerande! Hur kan man utsätta små oskyldiga barn med sådant!" säger en boende i området. Båda barnen hade dessutom tydliga spår från tidigare langning. Då i form av Sanetta och FabricFairy, den senare något som har fått starkt fäste i Sverige. Man har misstankar om att det även i Norra delarna av Göteborg kommer att ske affärer med andra missbrukare av tyger. Även denna gång rör det sig om Znok. Vidare spaningar pågår och polisen har finkammat stora delar av Göteborg och har bland annat siktats på E6 i full fart söderut med blåljus på, men tydligen så klarade sig maffian undan Polisen.
    {#lang_emotions_innocent}   Tack för leveransen Kaja! {#lang_emotions_laughing}
  • melizza
    Fiffa5 skrev 2010-05-28 21:37:02 följande:
    Var kan jag hitta ett bra mönster på vanliga t-shirts????    Stl 86 o uppåt. Har precis sytt klart en t-shirt men hade svårt att hitta ett bra mönster och jag är inte duktig nog att göra egna än... Så här blev tröjan iaf:  fridoli.blogspot.com/2010/05/t-shirt-med-moln...
    den blev ju jättefin

    jag har bara gjort efter en långärmad som jag tycker är bra fast kortat av ärmarna sen......fick prova mig fram till olika mått men det blev ju rätt bra till slut.....
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Fiffa5

    Melizza: Tack. Jag funderade också på att ta ett mönster för en långärmad tröja först, men jag gillar inte att inte ha ett färdigt mönster att följa. Även om det bara är att korta av ärmarna - har inte ork att prova mig fram Så mycket smidigare att bara sy efter ngt färdigt när man är lite av en nybörjare


  • melizza
    Fiffa5 skrev 2010-05-28 22:16:42 följande:
    Melizza: Tack. Jag funderade också på att ta ett mönster för en långärmad tröja först, men jag gillar inte att inte ha ett färdigt mönster att följa. Även om det bara är att korta av ärmarna - har inte ork att prova mig fram Så mycket smidigare att bara sy efter ngt färdigt när man är lite av en nybörjare
    men kan du inte bara mäta på en annan t-shirt bara längden på ärmarna så som du vill ha dem och sen bara korta av dem till den längden.....

    jag har ju gått efter ett ottobre mönster 6/2009
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd