• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Fiffa5
    melizza skrev 2010-05-28 22:21:36 följande:
    men kan du inte bara mäta på en annan t-shirt bara längden på ärmarna så som du vill ha dem och sen bara korta av dem till den längden..... jag har ju gått efter ett ottobre mönster 6/2009
    Jo, fast det är svårt när man syr presenter i storlekar som inte ens egna barn har. Då har man ju inget att jämföra med.
    Får hoppas att den jag sydde nu blev OK iaf. Får se om 1.5 vecka när vi åker till skottland och hälsar på min bror med familj
  • plura
    Kaja skrev 2010-05-28 20:32:27 följande:
    Nyheter: Polisen misstänker att den så kallade Göteborgsmaffian har återupptagit verksamheten med langning. En privatperson såg idag en misstänkt affär äga rum i östra Göteborg. Två synnerligen misstänkta kvinnor i 30-40-årsåldern lämnade över ett misstänkt paket. När polisen kom till platsen var dock båda kvinnorna försvunna. En del sytrådar har dock säkrats, men hittills så är Polisens talesman Inge Tygh förtegen om vilken typ av sytrådar det rör sig om. Rykten gör dock gällande att det kan röra sig om den sk Znok som nu sprider sig i snabb takt över landet. Och att det när affären även var två små barn närvarande. "Chockerande! Hur kan man utsätta små oskyldiga barn med sådant!" säger en boende i området. Båda barnen hade dessutom tydliga spår från tidigare langning. Då i form av Sanetta och FabricFairy, den senare något som har fått starkt fäste i Sverige. Man har misstankar om att det även i Norra delarna av Göteborg kommer att ske affärer med andra missbrukare av tyger. Även denna gång rör det sig om Znok. Vidare spaningar pågår och polisen har finkammat stora delar av Göteborg och har bland annat siktats på E6 i full fart söderut med blåljus på, men tydligen så klarade sig maffian undan Polisen.
    Skrämmande och så öppet också
    Tänk att barnen används vid langning nu förtiden, antagligen för att vilseleda.
    Lilleman (4 mån) här hemma suger hejvilt på dregglisarna fast jag sagt till honom att det kan vara farligt.
    Vill ju inte att han ska bli beroende vid så unga år.
    Tanter runt 30-40, har börjar ju bli så till åldern att det kanske inte spelar nån roll?
  • plura
    tinni78 skrev 2010-05-28 16:10:46 följande:
    De gula molnen och stjärnorna passar iaf ihop.
    Ok
    Vilken gulfärg är det ljus eller mer åt det orange hållet?
    Nån som har nån annan färg på JNYs stjärnor och moln som vet om de funkar ihop?
  • tinni78
    Knastroll82 skrev 2010-05-28 20:46:38 följande:
    Är det nån här som håller till i dalarna?I så fall kan jag tipsa om att i morgon går ett nytt SyLAN av stapeln på hotell bergmästaren i falun. Vi drar igång runt klockan 15 och håller på tills vi kroknar! (förra gången fram till tvåtiden på natten)Tacobuffé kommer serveras till en kostnad av 85:- exklusive dryck.Välkommen!
    Vilken kul grej! Tyvärr bor jag för långt från Dalarna.
  • tinni78
    Fiffa5 skrev 2010-05-28 21:37:02 följande:
    Var kan jag hitta ett bra mönster på vanliga t-shirts????    Stl 86 o uppåt. Har precis sytt klart en t-shirt men hade svårt att hitta ett bra mönster och jag är inte duktig nog att göra egna än... Så här blev tröjan iaf:  fridoli.blogspot.com/2010/05/t-shirt-med-moln...
    Jag har sytt rangal t-shirt (men du kanske vill ha med vanlig ärm) från senaste numret av Ottober och den ser ut att vara bra passform. Tyvärr vägrar dottern prova den så jag vet inte om den passar . Är det fler som har barn som vägrar prova kläderna man syr åt dem, hon är bara 2½ år och totalvägrar
  • plura
    tinni78 skrev 2010-05-28 23:38:16 följande:
    Jag har sytt rangal t-shirt (men du kanske vill ha med vanlig ärm) från senaste numret av Ottober och den ser ut att vara bra passform. Tyvärr vägrar dottern prova den så jag vet inte om den passar . Är det fler som har barn som vägrar prova kläderna man syr åt dem, hon är bara 2½ år och totalvägrar
    Min 2,2 åring är hopplös -hon vill bestämma själv vad hon ska ha på sig. Ibland får hon ibland inte.
    Behöver jag nämna att jag inte gillar hennes kombos
  • stor grön drake
    tinni78 skrev 2010-05-28 23:38:16 följande:
    Jag har sytt rangal t-shirt (men du kanske vill ha med vanlig ärm) från senaste numret av Ottober och den ser ut att vara bra passform. Tyvärr vägrar dottern prova den så jag vet inte om den passar . Är det fler som har barn som vägrar prova kläderna man syr åt dem, hon är bara 2½ år och totalvägrar
    syrrans flicka totalvägrade annat än prinsess-klänning mellan 2 och 3 års ålder... visst, de klädde på henne annat, men hon gick upp på rummet så fort hon fick chansen och bytte. Hon lärde sig klä på sig själv tidigt på kuppen
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Fiffa5
    tinni78 skrev 2010-05-28 23:38:16 följande:
    Jag har sytt rangal t-shirt (men du kanske vill ha med vanlig ärm) från senaste numret av Ottober och den ser ut att vara bra passform. Tyvärr vägrar dottern prova den så jag vet inte om den passar . Är det fler som har barn som vägrar prova kläderna man syr åt dem, hon är bara 2½ år och totalvägrar
    Tack, ska kolla i den tidningen då. Kan vara bra att ha ett mönster med raglanskärning också!
  • ak74
    Fiffa5 skrev 2010-05-29 07:36:31 följande:
    Tack, ska kolla i den tidningen då. Kan vara bra att ha ett mönster med raglanskärning också!
    Jag har en minikollektion från Ottobre med  mönster på t-shirt. Vanlig och lite figursydd. Det bästa med mönstret är att det går ända upp till stl 170. Jag har sytt en figursydd till min spinkiga 8-åriga dotter i stl 140 och den funkade kanon!
    Annars använder jag mig mycket av Meedoms böcker.
  • Kaja
    stor grön drake skrev 2010-05-29 06:02:00 följande:
    syrrans flicka totalvägrade annat än prinsess-klänning mellan 2 och 3 års ålder... visst, de klädde på henne annat, men hon gick upp på rummet så fort hon fick chansen och bytte. Hon lärde sig klä på sig själv tidigt på kuppen
    Hm. Dottern hade inte på sig byxor mellan Augusti förra året och början av April. Nu går det under TVÅNG att få på henne dem. Helst ska det vara tights och strumpbyxor. Mjuka stuprörsjeans går under tvång...
    Sew much fabric - sew little time!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd