• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Fiffa5
    Annamamma 83 skrev 2010-05-31 21:09:45 följande:
    Hej ska beställa ett mönster här och tänkte bara kolla med er innan ja beställer tyget sen. Jag ska ha i storlek 3 mån, ska jag då alltså beställa minst 80 i tyg? www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx?grou...
    Hej!
    Du måste titta på hur brett tyget är som du ska betsälla. Är det 140 cm i bredd räcker 80 cm,  men är det bara 110 brett måste du ha 90 cm. Och så får du lägga till lite om tyget krymper i tvätt.
  • Kaja

    Gött med tygknarkande kompisar... Fick hem fem meter från Västerås häromdagen och nu är det 8 meter på väg från Uddevalla...

    Kan man inte shoppa själv, så får man be sina kompisar att göra det! Älskar den här tråden!


    Sew much fabric - sew little time!
  • melizza

    jag tänkte sy ett par muddbyxor i fordon tyget.....går det  tro?? blir det bra eller är det för tunt tyg?? är det nån som sytt det som har bild i sin blogg kanske??


    TeDrickaren skrev 2010-05-31 18:33:13 följande:
    Äntligen har jag lagt upp bild på nya tygerna
    har du länk till din blogg....kommer inte in hos dig
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • ak74
    Kaja skrev 2010-05-31 21:32:41 följande:
    Gött med tygknarkande kompisar... Fick hem fem meter från Västerås häromdagen och nu är det 8 meter på väg från Uddevalla... Kan man inte shoppa själv, så får man be sina kompisar att göra det! Älskar den här tråden!
    Ang kappan så kan det väl vara så att framstyckena ligger kant i kant. Syr man tränsar så sitter de antagligen i sömmen mellan framstycke och infodring och en knapp på andra framstycket. Fast det får inte glipa något mitt fram för då kan det dra kallt
    Har du någon bild på hur kappan ska se ut?
    En tanke... borde man inte kunna använda duffelknappar i stället för att sy tränsar?
  • Titinea

    Hmmm... inte för att denna fråga är syrelaterad, eller ja lite iallafall...

    Jag har problem med blogger, förut så kunde jag klicka på bilderna och så öppnades länken med bilden, men sen några inlägg tillbaka har den funktionen helt försvunnit. Jag kommer inte ihåg att jag valt att det ska vara så.

    Kan någon här komma på vad som är galet och hur jag rättar till det...
     Tack på förhand {#lang_emotions_laughing}


    Kika gärna in i min blogg
  • NCL

    Jag sydde en klänning till mig själv ur Ottobre 2/2010 (bild finns i bloggen) och mätte noga innan jag sydde och tog den storlek som enligt tabellen skulle passa, tyvärr blev den lite för stor tycker jag. Bör man ta en storlek mindre generellt när man använder Ottobres dammönster eller är det olika?


  • yrväder
    NCL skrev 2010-05-31 22:22:01 följande:
    Jag sydde en klänning till mig själv ur Ottobre 2/2010 (bild finns i bloggen) och mätte noga innan jag sydde och tog den storlek som enligt tabellen skulle passa, tyvärr blev den lite för stor tycker jag. Bör man ta en storlek mindre generellt när man använder Ottobres dammönster eller är det olika?
    Jo, jag har upplevt det så iaf. Både på barnmönster och vuxenmönster.

    Fin klänning blev det iaf, och jag tycker inte den ser SÅ stor ut.

    Snygga solhatt och jeansjacka med, jag har haft en bit av samma gula tyg men nu är det slut
  • melizza
    NCL skrev 2010-05-31 22:22:01 följande:
    Jag sydde en klänning till mig själv ur Ottobre 2/2010 (bild finns i bloggen) och mätte noga innan jag sydde och tog den storlek som enligt tabellen skulle passa, tyvärr blev den lite för stor tycker jag. Bör man ta en storlek mindre generellt när man använder Ottobres dammönster eller är det olika?
    samma sak hände mig med.....så numera syr jag en storlek mindre och det sitter bättre faktiskt
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • plura
    Kaja skrev 2010-05-31 16:15:58 följande:
    Jag håller på med ett mönster på en kappa och där står det att det ska vara tränsar. Tittar man på bilden på jackan så ser det ut som om framstyckena bara går kant i kant. Vad är det då de menar?? Hyskor som sitter på insidan??
    Nu är jag ju inte så bra på termer, men jag sydde en skjorta till bebis med knapp och träns bak i halslinningen.
    En ögla fastsydd på insidan och knapp på andra sidan och yget kant i kant. 
    Fast ska det inte vara knappar på ena sidan, så har jag ingen aning om hur det kan tänkas ska vara.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd