• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • ak74
    Knastroll82 skrev 2010-06-01 10:27:30 följande:
    Har en fråga... Var kan man köpa billiga spolar till husqvarna viking? Skulle behöva några fler, men symaskinsaffären i stan är skitdyra, på allt.
    Jag brukar köpa mina i symaskinsaffären, 10 st för en 50-lapp ungefär.
    Då tyckte jag att Janomespolarna var dyrare. Där fick jag ge 7 eller 8 kr/st.
  • Titinea
    melizza skrev 2010-05-31 23:03:01 följande:
    *puffar*ingen som kan svara om man kan sy muddbyxor i mjuka tygers fordon?? blir det för tunnt kanske??
    Jag har sytt i JNYs interlocktyg och det har fungerat olika, den tunnaste interlocken tycker jag blev inte så bra som jag hade velat. Där hade det varit bättre med resår. Det blev som för stor skillnad i tjocklek mellan interlocken och mudden. Men den lagom tjocka interlocken fungerade det hur bra som helst.

    Är det interlockfordon så borde det gå bra, men Jerseyfordonen kan jag tycka är lite för tunt.  Testa med liknande tyg och se hur det fungerar. Då slipper du testa med fordonen om det inte blir bra.
    Kika gärna in i min blogg
  • melizza
    Knastroll82 skrev 2010-06-01 10:24:23 följande:
    Kan inte svara på just det tyget, men jag har sytt muddbyxor av tunn jersey, och det har blivit bra. Känns som svala sköna byxor till sommaren.
    tack för svaret.....då provar jag att sy ett par i det fina gröna fordontyget då
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • imse vimse

    Söker efter ljus och lykta efter boken Sy & strik børnetøj 4-10 år av Ulla Welinder, Den är slut överallt!

    Nu finns det att buda på den på tradera, för 1000 SPÄNN köp nu ENDAST 1500+ frakt!!! :O :O :O  Sååå gärna vill jag inte ha den ;) Den blir en lite väl dyr tunika!

    Undrar om hon får sålt den........

  • Mimmi 71
    imse vimse skrev 2010-06-01 11:43:10 följande:
    Söker efter ljus och lykta efter boken Sy & strik børnetøj 4-10 år av Ulla Welinder, Den är slut överallt!Nu finns det att buda på den på tradera, för 1000 SPÄNN köp nu ENDAST 1500+ frakt!!! :O :O :O  Sååå gärna vill jag inte ha den ;) Den blir en lite väl dyr tunika!Undrar om hon får sålt den........
    Vilket pris!
  • Fiffa5
    imse vimse skrev 2010-06-01 11:43:10 följande:
    Söker efter ljus och lykta efter boken Sy & strik børnetøj 4-10 år av Ulla Welinder, Den är slut överallt! Nu finns det att buda på den på tradera, för 1000 SPÄNN köp nu ENDAST 1500+ frakt!!! :O :O :O  Sååå gärna vill jag inte ha den ;) Den blir en lite väl dyr tunika! Undrar om hon får sålt den........
    OJ, det var lite VÄL mycket det! Jag vill också ha den boken, men jag tror jag avstår denna gång!
  • ak74

    Här är en till som spanat på den boken... mest för att jag vill komma åt de större storlekarna. Jag köpte Meedoms kompletteringshäfte i stället och har nu mönster upp till 11 år.

  • plura
    imse vimse skrev 2010-06-01 11:43:10 följande:
    Söker efter ljus och lykta efter boken Sy & strik børnetøj 4-10 år av Ulla Welinder, Den är slut överallt! Nu finns det att buda på den på tradera, för 1000 SPÄNN köp nu ENDAST 1500+ frakt!!! :O :O :O  Sååå gärna vill jag inte ha den ;) Den blir en lite väl dyr tunika! Undrar om hon får sålt den........
    Shit så sugen kan väl ingen vara.
    Har också tittat efter den, men verkar hopplösa att hitta till ett bra pris.
    Tycker flera av de äldre och rätt välanvända böckerna blir ruggit dyra på Tradera.
    Synd att de inte kommer i nytryck då det verkar vara viss efterfrågan på dem.
  • hemlig007

    Har någon av er sytt en ryggsäck? Eller vet ni någon som har gjort det? Dottern behöver så småningom en ryggsäck till dagis eftersom de ofta gör utflykter. Jag har ännu inte hittat någon liten ryggsäck i kläd- eller leksaksaffärerna, men jag är osäker om jag ska våga mig på att sy en själv.


  • plura

    Nån som vet var man kan hitta snygg orange velour, eller kanske grön eller blå?


    Det ska vara till mig -så inte för "hysterisk" nyans, men inte för mesig heller
    Dotter 2 år hittade nämligen flaskan med olja (till barnmassage på "fisbebis" ) på bordet. Hon tycker om att öppna flaskor och smörja sig själv med innehållet.
    Oljan på dottern och golvet upptäcktes rätt snabbt -det på stolen och min kofta/munkjacka (som hängde på stolen) inte förrän dan efter när jag skulle ta på den.
    Trots Yes, Vanish och galltvål så behövs det nog en 30 tvättar till innan de enorma fettfläckarna bleks bort.
    Funderar därför på att sy en ny i Sobea-stil -nån som gjort det och har bild och tips på sin blogg kanske?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd