• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • emptythorn
    Lallan skrev 2010-06-02 23:02:35 följande:
    Bävernylon eller vindpoplin skulle jag ha använnt!
    Tack! Vad är skillnaden mellan dessa två? Vindpoplin kanske är tunnare och inte lika kraftigt?
  • Preppy

    Kan någon förklara varför man måste trä gripar-en/na före nålarna? Jag är så nyfiken men jag fattar inte.

  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-06-02 21:45:09 följande:
    nåt helt annat:
    hur gör ni med anonymiteten på bloggen och marknadsförsäljning? Jag ska stå på min första marknad helgen innan midsommar och i marknadsbloggen finns jag presenterad med alla andra säljare med för och efternamn. I min blogg finns inte ett namn, inte en plats, men en massa bilder på barnen. Jag kanske inte är så anonym som jag tror på bloggen men om jag länkar till marknaden är jag inte anonym för fem öre.

    hur har ni gjort?
    är jag fånig som är anonym?
    Det är besvärligt. Sedan jag påbörjade försäljning så har jag "hoppat över" anonymitet. Jag vill att det skall vara en trygghet att handla ifrån mig och då måste man ju veta vem man handlar av.
  • SaltNapp

    Hoppar in i sytråden ..
    undrar om någon vet var jag kan hitta ett bran vagns-dyne-mönster?

    och vad man skall ha för fyllning ? skumgummi? vadd? filt?

    Hittat två tokfina tyger osm bara måste få bli vagnsdyna !

  • m o e
    Jalapeno skrev 2010-06-02 21:45:09 följande:
    hur gör ni med anonymiteten på bloggen och marknadsförsäljning?
    ...
    hur har ni gjort?
    är jag fånig som är anonym?
    På min hemsida/blogg är jag inte anonym, men jag skriver inte om familjen/barnen där. Jag har en annan blogg som handlar om hus, familj och sånt och där är jag mer restriktiv med informationen. I min pyssel-/syblogg skriver jag inte om familjen alls direkt, visar någon bild på något plagg med barnen, men inget som är privat eller känsligt. Däremot har jag med mitt eget namn, men det känns ju självklart om jag ska verka seriös och någon vill kontakta mig eller så.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • plura
    lindalake skrev 2010-06-02 23:15:56 följande:
    det är meedoms mönster. tycker det känns så konstigt, har samma problem med ottobre's muddmönster. det kan ju inte vara meningen att ena tyget ska sträckas eller nåt. hur jag än mäter kan jag inte mäta fel på 1 cm! och resultatet blir ju också knas.
    Samma här -fast jag har tänkt att jag nog varit slarvig.
    Har mest använt mönstret för att få till storleken -har bara korrigerat med saxen
    Nu har jag bara gjort i små storlekar och då är väl passformen inte den viktigaste. 

    Ang besp. så sydde jag nog den både för lång och inte tillräckligt smal -hade hoppats hinna sy en till i dag -men det verkar inte hinnas med. 
     
  • plura

    Jalapeno:
    Det här med anonymitet är jättesvårt.
    Jag är ju fånig (kanske) och vill vara anonym ex här på fl -då jag skriver en del om barnen -fast inte i den här tråden då Samtidigt så är det ju inte de jag "skriver med" som jag vill vara anonym för, utan för andra som också läser.
    Har tänkt börja blogga och vill då ha en för familj som andra inte kan läsa och en mer allmän.

    När man handlar över nätet så är ju det rätt anonymt, men visst är det lite kul om man vet vem man handlar av är iallafall när det handlar om den här typen av saker.
    Tror att man måste gå på sin magkänlsa -Visst man kan ju förlora reklam för sin verksamhet, om man som i det här fallet inte länkar till marknaden, men det är det kanske värt?!
     

  • ak74
    Preppy skrev 2010-06-03 07:18:55 följande:

    Kan någon förklara varför man måste trä gripar-en/na före nålarna? Jag är så nyfiken men jag fattar inte.


    Nu har jag inte maskinen framför mig men det är för att gripartrådarna träs runt nåltrådarna dvs nåltrådarna låser gripartrådarna (med reservation för att det kan vara tvärtom...)
    Om man trär nåltrådarna först låser inte trådarna och det blir ingen söm.

    När jag byter färg i min OL klipper jag alltid av gripartråden och knyter på den nya färgen och dra sedan den nya färgen igenom maskinen. På så vis behöver jag aldrig fundera ut hur maskinen ska träs. Nåltrådarna trär jag som vanligt men dessa är mycket enklare att trä. 
  • emptythorn
    SaltNapp skrev 2010-06-03 08:05:27 följande:
    Hoppar in i sytråden ..
    undrar om någon vet var jag kan hitta ett bran vagns-dyne-mönster?

    och vad man skall ha för fyllning ? skumgummi? vadd? filt?

    Hittat två tokfina tyger osm bara måste få bli vagnsdyna !
    Jag ritade ett själv till våran EL Scooter. Tog ett gammalt lakan och nålade fast och ritade efter alla sömmar.

    Jag tror att många använder 20 mm Skumgummi, men med ett par lager vadd borde nog också funka,
  • Made in Taiwan

    Konstigt, mitt inlägg försvann??

    Mitt problem är; jag skulle behöva lite cash för att ursäkta mina otaliga besök till tygmarknaden, den senaste tiden har det blivit många besök och dyra (eller...nja...dyrare än sambon får veta iaf. hehe...) Dessutom har jag börjat sy en massa söta saker (till flickor, och jag har bara pojkar!) så man borde kanske börja kunna sälja. Men att bygga upp en blogg med köpkraftiga läsare tar tid. Så hur gör man? 

    Kanske kan man slå ihop sig med någon av de alla otaliga trikåtokiga bloggande mammorna som finns, då jag hellre syr i andra material.

    Någon som har nå tips?

     

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd