• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • SaltNapp
    emptythorn skrev 2010-06-03 09:46:40 följande:
    Jag ritade ett själv till våran EL Scooter. Tog ett gammalt lakan och nålade fast och ritade efter alla sömmar.

    Jag tror att många använder 20 mm Skumgummi, men med ett par lager vadd borde nog också funka,
    smart, men problemet är att jag fortfarande har på liggdelen..  så orkar iten montera på sittdelen bara för å göra ett mösnter.. fast kanske kan ställa den på golvet på något sätt å göra som du skrev..!
    är rädd att vadd blir varmt? men det kanske är en knasig tanke som satt sig i mig bara, och att vadden plattar till sig å inte pluffar upp sig så bra igen?
    erfarenheter?
    vadd är ju billigare ;)
    när det är dax att göra hålen för selen, gjorde ni stora knapphål då?
  • Emstersalster

    Angående anonymitet på bloggen har jag också funderat mycket på det i och med att jag inom kort kommer att byta domän (har bloggsida.se idag, använd aldrig den, bloggen ligger nere i tid och otid!). Jag kommer att byta till familjens egna domänadress där vårt efternamn finns med. Då finns det ju ingen mening med att vara anonym längre men på bloggen skriver jag aldrig något privat och jag nämner inte andras namn. Jag tänker att om man ska sälja seriöst är det bra att folk vet vad jag heter i alla fall men min familjen behöver ingen veta något om.


  • lindalake
    SaltNapp skrev 2010-06-03 10:22:28 följande:
    smart, men problemet är att jag fortfarande har på liggdelen..  så orkar iten montera på sittdelen bara för å göra ett mösnter.. fast kanske kan ställa den på golvet på något sätt å göra som du skrev..!
    är rädd att vadd blir varmt? men det kanske är en knasig tanke som satt sig i mig bara, och att vadden plattar till sig å inte pluffar upp sig så bra igen?
    erfarenheter?
    vadd är ju billigare ;)
    när det är dax att göra hålen för selen, gjorde ni stora knapphål då?

    skapatavmig.blogspot.com/2009/05/monster-pa-sittdyna-till-barnvagn.html


    mät du på sittdelen, spelar ingen roll om den sitter på vagnen eller golvet men mäta på den behöver du iaf.


    Knapphål tror jag de flesta gör för selen

  • Kaja

    Tänkte bara lägga in EN liten brasklapp till alla som bloggar. En "kollega" på Etsy hade hittat sina bilder på ett pedofil-forum. Det skrämde bokstavligen skiten ur mig. Nu tror jag inte att pedofiler läser svenska pysselbloggar, men eftersom jag skriver på engelska så tänker jag mig extra noga för.

    Efter jag läste det så har jag visserligen bilder på barnen, men det finns INGA bilder där de tittar rakt in i kameran. Alltid så tittar de ner eller åt sidan eller något sådant, oftast är bilderna beskurna så att det är svårt att avgöra detaljerna. De flesta bilder är numera på mina mannekänger eller på galgar. Tråkigt, men ganska ofarligt.


    Sew much fabric - sew little time!
  • Jalapeno

    tack för alla svar om anonymitet, blogg, försäljning

    Jag har en "försäljningsblogg" som förstås är helt tom eftersom jag inte sålt nåt men det är den jag länkar till på familjeliv. Meeen jag vill inte gärna att alla på familjeliv får reda på precis vem jag är. Googlar man mitt namn kommer man direkt in på mitt yrke och vad människor tycker om mig i min yrkesutövning. Att jag på fritiden syr borde vara helt orelaterat. Sen har jag skickat in till prv om namnet jag sätter på kläderna och då är det precis lika snabb googling den vägen att hitta till mej. Anonymiteten verkar körd med andra ord

    Otäckt med bilder på fel ställen. Jag har valt att ha med bilder på barnen mycket för familjens skull. min mamma är såååå stolt över min blogg Att bilderna kommer på ruggiga avvägar oroar mig inte så värst då det finns miljarder bilder på påklädda blonda busfrön att välja mellan ute på webben. Om ett par år går det inte att känna igen barnen då de ändrar sig så mkt i yngre åldrar. Men det är en annan sak om bilderna direkt länkas till barnets bostad, förskola och namn.

  • Mimmi 71

    Mina tankar om bilder på avvägare oyl är lika med många andra tankar om livet och faror. Jag orkar helt enkelt inte oroa mig. Skulle jag oroa mig om allt som är farligt så skulle jag nog tyvärr inte orka leva. Men det är lite otäckt med bilder på avvägar. Min far råkade ut för att hans passbild använder på FB av en "märklig" profil som hade en hel del tankar och åsikter som stack ut. Nu har min far varken blogg eller lägger ut bilder på nätet, men det går tydligen få tag på andra bilder iallafall. Mao så känns det inte som man går säker någonstan. Man får bara hålla tummarna för att man själv inte blir "offer".

  • tinni78
    Mimmi 71 skrev 2010-06-03 11:54:24 följande:

    Mina tankar om bilder på avvägare oyl är lika med många andra tankar om livet och faror. Jag orkar helt enkelt inte oroa mig. Skulle jag oroa mig om allt som är farligt så skulle jag nog tyvärr inte orka leva. Men det är lite otäckt med bilder på avvägar. Min far råkade ut för att hans passbild använder på FB av en "märklig" profil som hade en hel del tankar och åsikter som stack ut. Nu har min far varken blogg eller lägger ut bilder på nätet, men det går tydligen få tag på andra bilder iallafall. Mao så känns det inte som man går säker någonstan. Man får bara hålla tummarna för att man själv inte blir "offer".


    Så känner jag också, man kan inte skydda sig på alla sätt. Det är ju jag som väljer vad som ska skrivas och visas i bloggen, det jag inte vill visa är det bara att utelämna. Jag är också väldigt nogrann med att barnen ska vara påklädda på bilder som visas.
  • plura

    Dottern vill ha en mjuk kanin eller groda. Blev lite snål och kräsen så jag vill inte köpa nån på leksaksaffären åt henne -vore roligare med hemmasytt.
    Nån bra bok med mönster efterlyses (som förhoppningsvis finns på biblioteket) 

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd