• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • NCL
    Titinea skrev 2010-06-04 13:51:32 följande:
    Vad kul med ett besök i Finland.
    I närheten av Tampere ligger ju Myllymuksut. Jag köpte tyg på Eurokangas i Torneå och de hade bra utbud där iallafall. De finns på flera ställen i Finland. Tygblöjetyger är lättare att hitta i finland om du letar sådant.  Annat tips är att kika på tygbutikers hemsidor.
    Ja, det ska bli roligt. Min mamma är från Jakobstad och vi var alltid där på somrarna när jag var liten men nu är det alldeles för många år sedan.
    En sväng förbi Myllymuksut skulle innebära en omväg på 14 mil enligt google så det vet jag inte om resten av familjen går med på men Eurokangas verkar finnas i Kokkola. Jag har försökt hitta finska tygbutiker på nätet men inte lyckats så bra. Det är mest trikåtyg jag är intresserad av.
  • yrväder
    NCL skrev 2010-06-04 18:51:11 följande:
    Ja, det ska bli roligt. Min mamma är från Jakobstad och vi var alltid där på somrarna när jag var liten men nu är det alldeles för många år sedan.
    En sväng förbi Myllymuksut skulle innebära en omväg på 14 mil enligt google så det vet jag inte om resten av familjen går med på men Eurokangas verkar finnas i Kokkola. Jag har försökt hitta finska tygbutiker på nätet men inte lyckats så bra. Det är mest trikåtyg jag är intresserad av.
    Nu vet jag inte om det är lika på alla eurokangas, men i torneå har dom då lite större utbud än tex ohlssons tyger på trikå. Dom har mkt större stuvavdelning, och det brukar vara där man kan fynda. Tycker inte dom har så mkt mönstrad trikå på metervara, iaf inte de ggr jag varit där, men lite har dom. Mkt enfärgat. På stuvavdelningen finns både bomullstrikå, viskosjersey, jogging, stretchfrotte och annat smått och gott.
  • Ullerull
    yrväder skrev 2010-06-04 12:53:28 följande:
    Tja, när jag gör bodysuits så gör jag som bara en u-formning mellan frambenen, så kanske nåt liknande?
    Kanske skulle testa en sån modell, gör ett prov i ett tyg jag inte vet vad jagska göra med nu. Får se hur det blir. Sambon for till stan och hämtade mina knivar idag, jiiippiii och imorgon jobbar han kväll så då kanske jag kan sy, om jag orkar.

     
    linweg skrev 2010-06-04 16:33:58 följande:
    Jag gillade inte heller tanken på sömmen mitt fram men gav upp tankearbetet och förlängde ett par byxor. Nu när byxdressen är klar tänkar man inte på att det är en söm och smocken döljer ju den effektivt upptill.  :)
    Byxdressen funkade det att sy smock på första försöket. Klänningen ligger fortfarande i en ofärdig hög, då det måste sprättas först. urk.
    Det låter ju bra, blir spännande att de hur det blir.
    yrväder skrev 2010-06-04 19:23:39 följande:
    Nu vet jag inte om det är lika på alla eurokangas, men i torneå har dom då lite större utbud än tex ohlssons tyger på trikå. Dom har mkt större stuvavdelning, och det brukar vara där man kan fynda. Tycker inte dom har så mkt mönstrad trikå på metervara, iaf inte de ggr jag varit där, men lite har dom. Mkt enfärgat. På stuvavdelningen finns både bomullstrikå, viskosjersey, jogging, stretchfrotte och annat smått och gott.
    Ååå, det har jag totalt missat, har inte ens tänkt tanken på att det kan finnas någon tygaffär på finska sidan. Vi åker alltid bara till IKEA, nästa gång måste vi hinna med torneo också!
  • yrväder
    Ullerull skrev 2010-06-04 19:52:12 följande:
    Kanske skulle testa en sån modell, gör ett prov i ett tyg jag inte vet vad jagska göra med nu. Får se hur det blir. Sambon for till stan och hämtade mina knivar idag, jiiippiii och imorgon jobbar han kväll så då kanske jag kan sy, om jag orkar.

     
    linweg skrev 2010-06-04 16:33:58 följande:
    Jag gillade inte heller tanken på sömmen mitt fram men gav upp tankearbetet och förlängde ett par byxor. Nu när byxdressen är klar tänkar man inte på att det är en söm och smocken döljer ju den effektivt upptill.  :)
    Byxdressen funkade det att sy smock på första försöket. Klänningen ligger fortfarande i en ofärdig hög, då det måste sprättas först. urk.
    Det låter ju bra, blir spännande att de hur det blir.Ååå, det har jag totalt missat, har inte ens tänkt tanken på att det kan finnas någon tygaffär på finska sidan. Vi åker alltid bara till IKEA, nästa gång måste vi hinna med torneo också!
    Ja det är ju lite längre för dig, vi brukar tajma det så att vi är där nio, för då är kl 10 på finska sidan så eurokangas har öppet, men inte ikea. Men vi har ju å andra sidan bara 1.5 timmes resväg dit
    Jag hade nog inte vetat om det om det inte vore för att en av mina kompisar är därifrån.
  • Ullerull
    yrväder skrev 2010-06-04 20:19:16 följande:
    Ja det är ju lite längre för dig, vi brukar tajma det så att vi är där nio, för då är kl 10 på finska sidan så eurokangas har öppet, men inte ikea. Men vi har ju å andra sidan bara 1.5 timmes resväg dit
    Jag hade nog inte vetat om det om det inte vore för att en av mina kompisar är därifrån.
    Jo jag har ju 14 mil till dig först. Vi brukar åka vid 7 på morgonen då är vi på ikea vid 10, sedan blir det oftast hela dagen där, hittills har vi inte hunnit med något annat. Men snart är ju huset färdigt och då kanske jag kan tjata till mig en sväng till eurokangas.
    För övrigt, helt ot, så är det fortfarande för mig helt fashinerande att man sitter i en bil i 6 timmar för att åka till IKEA och jag är där lika ofta nu som då jag bodde i Norköping, även då tyckte jag det var det långt till IKEA (4 mil till linköping) var där kanske 4 ggr/år. Nu har vi ca 26 mil och innan det kom i happis for ju folk till sundsvall, dit är det 42 mil...heeeelt otroligt!
  • Jalapeno

    det som är heeeelt otroligt är norrlänningarnas avståndsuppfattning.
    (min man är uppvuxen i Lappland och på mammas gata är det fortfarande heeeelt normalt att åka fem mil bort för en glass) 

  • plura
    Jalapeno skrev 2010-06-05 12:34:37 följande:
    det som är heeeelt otroligt är norrlänningarnas avståndsuppfattning.
    (min man är uppvuxen i Lappland och på mammas gata är det fortfarande heeeelt normalt att åka fem mil bort för en glass) 
    För att inte tala om 08ornas tidsuppfattning    
    Man skyndar till tunnelbanan för att inte missa tåget -det går ju inte ett nytt förrän om 5 min.
    Missar man bussen där jag bor (mitt i landet -så bussresenärer till IKEA S-svall har jag stött på )  -då har man missat den! -om man säger så  

    Appropå vår huvudstad -var finns det bra tyg och sybehörsaffärer där?
    Vi ska bila ner till Vimmerby -så finns det nåt längre ner på vägen snälla tipsa  
  • emptythorn
    Jalapeno skrev 2010-06-05 12:34:37 följande:
    det som är heeeelt otroligt är norrlänningarnas avståndsuppfattning.
    (min man är uppvuxen i Lappland och på mammas gata är det fortfarande heeeelt normalt att åka fem mil bort för en glass) 
    Men det är ju så, man åker 8 mil enkel väg för att åka lite båt och grilla lite korv i någons stuga. Eller 25 mil enkel väg för att få shoppa lite än bara på Lindex.

    Men är det svårt att hitta till Eurokakangas? Kan ju noll finska, (trots att både mamma och pappa pratar det) men oftast brukar man ju ta sig fram med svenska också.
  • plura
    NCL skrev 2010-06-05 17:48:40 följande:
    Plura: Jofotex ligger i Söderköping och är absolut värt ett besök.
    Oki tack -mina geografikunskaper är pinsamt dåliga, måste kolla på kartan var Söderköping ligger.

    Puffar för vad som finns i Sthlm.
    Även om det finns nåt bra i närheten av Väsby, då vi sover där nån natt. -Fast att jag kommer därifrån, så har jag noll koll på vad som finns där nu.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd