• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ullerull

    Vet inte om jag gila byxdressar eller inte...Det verkar inte så praktiskt, hur ska hon lyckas knöla ner tröjan varje gång efter ett toabesök?
    Aja, prototypen finns att skåda på ett ställe nära dig!

  • Skumboll
    plura skrev 2010-06-05 21:30:21 följande:
    Oki tack -mina geografikunskaper är pinsamt dåliga, måste kolla på kartan var Söderköping ligger.

    Puffar för vad som finns i Sthlm.
    Även om det finns nåt bra i närheten av Väsby, då vi sover där nån natt. -Fast att jag kommer därifrån, så har jag noll koll på vad som finns där nu.
    Haha, väsby, även mina gamla hemtrakter. Kan inte säga att det finns något att hurra för där, tygaffären i centrum är rätt tråkig. Massor med grejer på minimal yta, man ser inte ett skit så jag vänder oftast innan jag ens gått in. Finns en affär nere på centralvägen också, där kan de ibland ha roliga gardintyger men så vitt jag vet har de inga trikåtyger alls. 
    ♥ Simon ♥
  • Jalapeno

    det är jättejobbigt att ställa om till landsbygskommunikationer efter ett decennium i Sthlms innerstad

    i Sthlm finns flera affärer
    På st paulsgatan på söder ligger tygverket. Har myyycket. TÄmligen bra priser
    Ohlssons tyger ett kvarter från höhorget på sveavägen är i två våningar, bra, men hade inga  stuvar för någon vecka sedan då de byggde om. nu kanske det har kommit igen.
    På järnvägsgatan i sundbyberg ligger en stor och mkt mkt bra affär och på norrtullsgatan ett kvarter från odenplan ligger dollys som har en hel del trikå och billiga bra knappar
     

  • linweg

    Firar lördagkväll med att sy lite... :D

    Men har fastnat. Jag vill ha en farfafsknäppning på klänningen men jag vill inte ha det i en "avvikande färg" utan jag vill ha det som jag har sett på mina köpetröjor, att "överdelen" av farfarsknäppningen är tröjanstyg. Hänger ni med på vad jag menar?
    Hur får man till det? syr man i luft? Det måste ju försvinna några millimeter i sömsmån och bli skevt? Men min tvärrandiga köpetröja ser ju ränderna raka och snygga ut. Vad är hemligheten?

    Funderar på att skita i farfar och köra kantband istället men jag vill ju helst inte ha det och jag har köpt så söta knappar från Bibbi som jag vill använda...
    Får sova på saken och hoppas på att ni har välbehövliga tips. :)

  • Skumboll

    Någon som har ett bra (och enkelt) mönster på necessär? Jag behöver sy den i dubbelt tyg, typ vaxduk. Måste gå att skölja av utan att jag ska behöva tvätta den. Funkar det att sy i dubbel vaxduk eller finns något annat tyg som är att föredra? 


    ♥ Simon ♥
  • linweg
    Skumboll skrev 2010-06-06 12:50:49 följande:
    Någon som har ett bra (och enkelt) mönster på necessär? Jag behöver sy den i dubbelt tyg, typ vaxduk. Måste gå att skölja av utan att jag ska behöva tvätta den. Funkar det att sy i dubbel vaxduk eller finns något annat tyg som är att föredra? 
    Här är en länk med mönster och tut: mednalochtrad.blogspot.com/2008/11/jag-hrmapar-en-necessr.html
    Jag gjorde en sådan här i vaxduk, men jag skippade fodret.
  • Näbbgädda

    Hejsan tjejer! Nu är jag här igen! Ni kanske tror att jag endast kommer när jag behöver hjälp med ngt, men så är inte fallet. Jag är en liten smygis och svarar inte ofta.

    Men, nu behöver jag hjälp igen.

    OVERLOCK!!!

    Ja, det är dags. 2 års sömnad med vanlig fuskoverlock. Jag tycker det räcker nu. Det är dags att ta nästa steg i utvecklingen.

    Så, för att göra en lång fråga kort. Overlock? Coverlock? Märke? Modell? Pris?

    Jag kan inte köpa någon värsting bland priserna, har ni något tips?

  • Mimmi 71

    Janome är prisvärda men har man möjlighet att lägga någon tusenlapp till så rekommenderar jag Bernina - mjuk, tyst och snabb i gången.

    OL till börja med för att komplettera med Janome CoverPro om man önksar (och har plats). Man klarar sig långt med dekorsömmar och tvillingnål på vanlig hushållsmaskin.

  • Skumboll

    Jag "råkade" köpa mig en vanlig symaskin idag. Jag har haft en på lån från min mor, men så ville hon ha den under veckan nu. Fick ju smärre panik, herre gud, hur skulle jag kunna vara utan maskin i en heeel vecka? Gubben sa, men köp dig en egen. Aj aj kapten. In på blocket, och vad fann jag? MIN symaskin. En likadan som min mors, så jag slog till. Kostade inte många kronor heller så jag är glad.  


    ♥ Simon ♥
  • virre80

    Skumboll:  Grattis till inköpet Glad

    Jag letar efter overlockknivar att köpa men det verkar inte finnas någonstans...Ikväll så ska det klippas ut delar och ritas mönster :) ungarna sover, mannen jobbar och jag är inte dödstrött, jippi Skrattande

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd