• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • plura

    RuttuNuttu har tävling och självklart vill jag vinna -kanske nån annan med
    Googles översättningsprogram gör dock inte finskan glasklar, så jag vet inte om jag som inte har nån blogg kan vara med och bara lämna en kommentar och mailadress.
    Nån språkkunnig som kan bringa klarhet

  • MammaDeborah

    Varför är stolpfickor så svåra när det är så logiskt att tänka ut HUR de ska vara, men så svårt att få till de i praktiken? :-/ Sitter och svär lite här..... En fick klar, dock, en kvar... jippie... och sen blir det ett par likadana till.. Håller på att sy barnens finkläder till det stundande bröllopet.. jippie.. :-/

  • melizza

    skulle behöva lite hjälp med min OL.....jag har en janome 644 D

    när jag syr vanligt 4 trådig overlocksöm så syns det liksom på det räta som om det är glest liksom......nån som fattar eller?? jag vill inte att trådarna ska synas på det  räta sen när man sytt klart.......vart ska man vrida för att strama åt så att dem inte sysn på rätan sen??


    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Annamamma 83

    Någon som vet bra stickmönster?

    Skulle vilja ha en liknande lundemyr overall...
    Men de kanske funkar med en vanlig overall med luva, o så lägger man till flätor.
    ja ska ej sticka själv, de lämnar jag över till mormor

  • Emstersalster
    melizza skrev 2010-06-07 14:45:15 följande:
    skulle behöva lite hjälp med min OL.....jag har en janome 644 D

    när jag syr vanligt 4 trådig overlocksöm så syns det liksom på det räta som om det är glest liksom......nån som fattar eller?? jag vill inte att trådarna ska synas på det  räta sen när man sytt klart.......vart ska man vrida för att strama åt så att dem inte sysn på rätan sen??
    Jag hade samma problem med min J644, speciellt när jag ska sy i vävda tyger från att ha sytt med trikåinställningarna. Dessa inställningar har jag haft nu när jag sytt solhattar i stretchdenim från vänster till höger: 2,5- 3- 3,5- 4
    Jag tajtar alltså till den synliga sömmen (den längst till höger) men att göra det hjälper inte om man inte gör gripartrådarna (de två till höger) lite lösare, alltså mer än tre, fyra nånstans. vet inte om det kommer hjälpa dig men så gjorde jag.
  • melizza
    Emstersalster skrev 2010-06-07 15:41:05 följande:
    Jag hade samma problem med min J644, speciellt när jag ska sy i vävda tyger från att ha sytt med trikåinställningarna. Dessa inställningar har jag haft nu när jag sytt solhattar i stretchdenim från vänster till höger: 2,5- 3- 3,5- 4
    Jag tajtar alltså till den synliga sömmen (den längst till höger) men att göra det hjälper inte om man inte gör gripartrådarna (de två till höger) lite lösare, alltså mer än tre, fyra nånstans. vet inte om det kommer hjälpa dig men så gjorde jag.
    för mig är det tvärtom....gick jättebra när jag sydde i stumma tyger och sen när jag gick över till att sy i strechigt så blev det så här......men ska ändra så som du säger så får jag se om det blir bättre......har alltid haft på 3-3-3-3 tidigare men får väl ändra nu då....

    tack för hjälpen
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Akleja
    plura skrev 2010-06-07 13:35:39 följande:
    RuttuNuttu har tävling och självklart vill jag vinna -kanske nån annan med
    Googles översättningsprogram gör dock inte finskan glasklar, så jag vet inte om jag som inte har nån blogg kan vara med och bara lämna en kommentar och mailadress.
    Nån språkkunnig som kan bringa klarhet
    Jag kan finska så jag kan hjälpa dig. Väldigt fritt översatt och inte exakt ord för ord men det står ungefär så här:

    Hip och hej! Nu slår jag upp Ruttu-Nuttus första utlottning någonsin. Anmälningstiden är från och med idag till 27 juni. Som pris lovar jag att sy en t-shirt till sommaren i valfri storlek med valfri applikation.
    Jag ber er att redan i kommentaren nämna vilken färg ni vill ha på t-shirten, vilken bild ni vill ha som applikation samt i vilken storlek t-shirten ska sys.
    Om du kopierar länken samt bilden ovan och publicerar i din blogg får du ytterligare en lott i utlottningen. Lycka till till alla deltagare!!
  • Stratus
    Fiffa5 skrev 2010-06-07 10:00:04 följande:
    Nu bär det av på semester till Skottland! Inget syende på en månad...hur ska det gå!?
     
    Kan du inte ta med något annat handarbete? Kanske dags att lära dig sticka eller virka eller brodera, om du inte kunde det innan.  Jag åker aldrig någonstans utan ett handarbete i väskan. Man vet aldrig vad som kan hända, signalfel, lokbrist eller vuklanutbrott.
  • m o e
    ak74 skrev 2010-06-07 12:11:55 följande:
    Hmmm... jag köpte min OL begagnad för kanske 7 år sedan och bytte knivar för första gången nu vid årsskiftet. Då började maskinen krångla, den stannade så fort jag körde över något tjockare. Sedan lämnade jag in den på service ett par veckor senare och då fick den lite olja också (förutsätter jag i alla fall).

    Exemplarisk skötsel av maskinen med andra ord
    Oki. Då kanske det är jag som inbillar mig då? Även om vi är många som glömmer bort att sköta maskinen så kanske ett halvår är lite för tidigt för att det ska vara dags att vässa kniven. Jag vet att jag körde över ett par nålar när den var alldeles ny, det kanske kan ha påverkat? Mig har det dock påverkat positivt, jag nålar nästan ingenting längre och det är ju sååå skönt att slippa!
    Nu har vi två mirakelkillar!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd