• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Kaja

    Hej hej i tråden!

    Var och fyndade lite på loppis idag. Mest glad blev nog dottern för ett Skönheten & odjuret påslakan för 20 spänn. Det är lite grått tyvärr, men som sagt så är det rätt motiv på.

    Någon som har koll på vad jag kan göra för att göra det lite vitare. Gärna utan att bleka trycket allt för mycket då... Klorin?


    Sew much fabric - sew little time!
  • plura

    Kaja:
    Vet att man kan använda citronsyra, vet dock inte hur utspätt det ska vara.

    Lavendula -Tack för hjälpen. 

  • melizza
    Kaja skrev 2010-06-07 19:33:59 följande:
    Hej hej i tråden!

    Var och fyndade lite på loppis idag. Mest glad blev nog dottern för ett Skönheten & odjuret påslakan för 20 spänn. Det är lite grått tyvärr, men som sagt så är det rätt motiv på.

    Någon som har koll på vad jag kan göra för att göra det lite vitare. Gärna utan att bleka trycket allt för mycket då... Klorin?
    Sew much fabric - sew little time!
    ooo nej gode gud inte klorin....då förstörs den nog helt o hållet men kanske du kan lägga den i blöt med diskmaskintabletter.....det gjorde jag med mina båtgardiner som var så gula och fula och även lite småmögliga men efter ett par dagar i blött med ett par diskmaskintabletter (vita bara) så blev dem som nya......efter jag haft dem i blött så tvättade jag dem som vanligt med tvättmedel och sköljmedel
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • ak74
    melizza skrev 2010-06-07 21:58:10 följande:
    ooo nej gode gud inte klorin....då förstörs den nog helt o hållet men kanske du kan lägga den i blöt med diskmaskintabletter.....det gjorde jag med mina båtgardiner som var så gula och fula och även lite småmögliga men efter ett par dagar i blött med ett par diskmaskintabletter (vita bara) så blev dem som nya......efter jag haft dem i blött så tvättade jag dem som vanligt med tvättmedel och sköljmedel
    Bra tips! Tack för det
    Min favorit är ättika men det är bäst mot dålig lukt samt att det fixerar färgen.
  • Fiffa5
    Stratus skrev 2010-06-07 16:17:16 följande:
    Kan du inte ta med något annat handarbete? Kanske dags att lära dig sticka eller virka eller brodera, om du inte kunde det innan.  Jag åker aldrig någonstans utan ett handarbete i väskan. Man vet aldrig vad som kan hända, signalfel, lokbrist eller vuklanutbrott.
    Bra idé! Jag skulle gärna vilja lära mig att virka
  • Ullerull
    m o e skrev 2010-06-07 16:52:43 följande:
    Oki. Då kanske det är jag som inbillar mig då? Även om vi är många som glömmer bort att sköta maskinen så kanske ett halvår är lite för tidigt för att det ska vara dags att vässa kniven. Jag vet att jag körde över ett par nålar när den var alldeles ny, det kanske kan ha påverkat? Mig har det dock påverkat positivt, jag nålar nästan ingenting längre och det är ju sååå skönt att slippa!
    Om du kört över nålar är det garanterat det som gjort knivarna slöa. Jag gjorde det för ett par veckor sedan och det blev en kratar i båda knivarna. Med den gamla maskinen sydde jag över en nål en gång men då hände det inget.
    Min mamma har haft sin brother sedan 80-talet, aldrig bytt knivar eller aldrig haft den på service. Hon sydde mycket de första åren. Den går fortfarande som en klocka, jag älskar hennes ol. Hon har också kört över nålar ibland med det har inte påverkat knivarna.
  • emptythorn
    yrväder skrev 2010-06-06 22:43:16 följande:
    Tänker du på eurokangas i torneå? Isåfall är det rätt enkelt, man kör över till finska sidan, sen kör man rakt fram förbi 2 rödljus, sen kommer man till en rondell, där tar man vänster, och så har man en stor byggnad på vänster sida där eurokangas ligger. Sitter en stor skylt på byggnaden så man kan inte missa det. Dom kan engelska där, och den del kan svenska oxå så det är inga problem.
    Tack! Vi funderar på att åka till helgen, beroende på om resten av familjen har blivit frisk tills dess.
    Har de bra priser? Den enda tygaffär jag har varit på är Ohlssons i Luleå och de har så himla tråkiga stuvar, verkar som om det aldrig kommer in något nytt där.
  • linweg

    Idag var det så dags för att åka och känna på lite symaskiner. Passade på att tajma så att dottern sov sött i vagnen. Glad i hågen kommer jag fram till affären, då har den stängt, för gott, sedan den 1/6! Grrr.....
    Inte hade jag kollat upp några andra ställen heller, så det blev till att gå i lite klädaffärer istället. :)

  • Kaja
    ak74 skrev 2010-06-07 22:19:26 följande:
    Kaja!
    Har tyget kommit? 
    Oj förlåt! Klart att det har kommit! Det kom i torsdags, men vi hade avslutning på dagis då så jag glömde nog bort det i villervallan....

    Tusen tack! Det har till och med hunnit åka tvättmaskin, så nu är det bara att sy!

    Och det är nog tur det, för det ser ut att bli klippa framöver här...

    Sålde precis lite kläder som ska få åka till Island. På något sätt så känns det häftigare med island än med USA eller Australien. Det är väl för att de inte är så många där... Ungefär som att sälja till Vatikanstaten eller något sådant.  Skickade till Paris häromdagen och det är inte fy skam det heller...
    Sew much fabric - sew little time!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd