• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • sarahl

    Nu frågar jag er eftersom det är väl ganska många här som säljer sina alster?

    Babyproffsenbutiken här i visby vill börja sälja filtar och mössor som jag syr! Jätteskoj tycker jag, men vet inte riktigt hur jag skall gå till väga. Pratade med skatteverket men blev inte klokare för det.

    Hur skulle ni gå vidare liksom, hobbyverksamhet? men då får man väl inte tjäna något på det man säljer? 
    hur tar man upp i deklaration och måste man registrera sig någonstans?

    hur gör man praktiskt i butik? skall jag hyra en hylla eller låta butiken köpa in av mig?

  • Mimmi 71
    sarahl skrev 2010-06-09 14:44:08 följande:
    Nu frågar jag er eftersom det är väl ganska många här som säljer sina alster?

    Babyproffsenbutiken här i visby vill börja sälja filtar och mössor som jag syr! Jätteskoj tycker jag, men vet inte riktigt hur jag skall gå till väga. Pratade med skatteverket men blev inte klokare för det.

    Hur skulle ni gå vidare liksom, hobbyverksamhet? men då får man väl inte tjäna något på det man säljer? 
    hur tar man upp i deklaration och måste man registrera sig någonstans?

    hur gör man praktiskt i butik? skall jag hyra en hylla eller låta butiken köpa in av mig?
    Gå in på sysidan och läs gamla inlägg men ställ även frågan igen. Här tror jag inte det är så lyckat att diskutera det hela, tyvärr.
  • Stormorsan

    Har inte sytt något på länge pga flytt och nedpackade maskiner och tyger. Men igår fick jag inspiration och sydde ett snickarbälte till (snart 3 åriga) barnbarnet.

    Han var mycket nöjd och stolt och skulle genast leta fram verktyg.

  • Stormorsan
    m o e skrev 2010-06-09 09:10:38 följande:
    Jag tänkte slakta ett par väskremmar att använda som spännen. Har läst att en del tar gamla nyckelband, men de är väl inte reglerbara? (fast det kanske inte är nödvändigt?)
    Reglerbara kan de bli om du använder två D-ringar på ena sidan.
  • Mimmi 71
    Stormorsan skrev 2010-06-09 15:06:16 följande:
    Har inte sytt något på länge pga flytt och nedpackade maskiner och tyger. Men igår fick jag inspiration och sydde ett snickarbälte till (snart 3 åriga) barnbarnet.

    Han var mycket nöjd och stolt och skulle genast leta fram verktyg.
    Kan tänka mig att det uppskattades. Här hemma så är jobbarbyxorna det som åker på allra helst. Tyvärr kunde inte sonen invänta sömnaden av dessa (hade köpt blå twill från S&S) så när vi hittade ett par inte allt för stora på Biltema så köpt hans pappa dem
  • Stormorsan
    Mimmi 71 skrev 2010-06-09 15:16:20 följande:
    Kan tänka mig att det uppskattades. Här hemma så är jobbarbyxorna det som åker på allra helst. Tyvärr kunde inte sonen invänta sömnaden av dessa (hade köpt blå twill från S&S) så när vi hittade ett par inte allt för stora på Biltema så köpt hans pappa dem
    Jo han är "jobbargubbe" hela tiden utom när han är polis eller hövarparat (sjörövarpirat) så det får väl bli en polis och en piratutstyrsel också vad det lider.  
  • yrväder

    Jag har sytt en gravidmunkjacka - oavsiktligt......(är inte gravid)

    Hatar tajta kläder och har länge tänkt sy en lite pösig munkjacka eftersom jag inte hittar nån på affärerna. Nu har jag sytt en och pösig är den, men problemet är att dragkedjan gör att pöset står rakt ut, vilket gör att jag ser halvt höggravid ut Har ingen aning om vad jag ska göra åt saken.
    Just nu lutar det åt att bara använda den öppen, och hoppas att det går till sig lite med tvätt och användning. Alternativt sy om lite och sätta knappar istället. (vilket i sig skulle kännas lite surt för jag har äntligen lyckats sy fast en dragkedja och få själva sömnaden snygg iaf)

  • Akleja
    yrväder skrev 2010-06-09 15:33:25 följande:
    Jag har sytt en gravidmunkjacka - oavsiktligt......(är inte gravid)

    Hatar tajta kläder och har länge tänkt sy en lite pösig munkjacka eftersom jag inte hittar nån på affärerna. Nu har jag sytt en och pösig är den, men problemet är att dragkedjan gör att pöset står rakt ut, vilket gör att jag ser halvt höggravid ut Har ingen aning om vad jag ska göra åt saken.
    Just nu lutar det åt att bara använda den öppen, och hoppas att det går till sig lite med tvätt och användning. Alternativt sy om lite och sätta knappar istället. (vilket i sig skulle kännas lite surt för jag har äntligen lyckats sy fast en dragkedja och få själva sömnaden snygg iaf)
    Om inget av det funkar kan du alltid låna den till mig :) Och sen förhoppningsvis kunna ha den själv så småningom ;)
    Nejdå, men hoppas att du får till det. Har tyvärr inga smarta råd att ge... Jag skulle nog i ditt fall använda den öppen till att börja med i alla fall.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd