• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • yrväder
    Akleja skrev 2010-06-09 15:43:41 följande:
    Om inget av det funkar kan du alltid låna den till mig :) Och sen förhoppningsvis kunna ha den själv så småningom ;)
    Nejdå, men hoppas att du får till det. Har tyvärr inga smarta råd att ge... Jag skulle nog i ditt fall använda den öppen till att börja med i alla fall.
    Ja, den tanken for faktiskt genom mitt huvud Dock känns det som att jag lagt ner lite för mkt tid och pengar på den för att bara kunna använda den typ ett halvår eller så...
  • Elyelle
    yrväder skrev 2010-06-09 15:33:25 följande:
    Jag har sytt en gravidmunkjacka - oavsiktligt......(är inte gravid)

    Hatar tajta kläder och har länge tänkt sy en lite pösig munkjacka eftersom jag inte hittar nån på affärerna. Nu har jag sytt en och pösig är den, men problemet är att dragkedjan gör att pöset står rakt ut, vilket gör att jag ser halvt höggravid ut Har ingen aning om vad jag ska göra åt saken.
    Just nu lutar det åt att bara använda den öppen, och hoppas att det går till sig lite med tvätt och användning. Alternativt sy om lite och sätta knappar istället. (vilket i sig skulle kännas lite surt för jag har äntligen lyckats sy fast en dragkedja och få själva sömnaden snygg iaf)
    Har du provat med ett par cm kortare dragkedja? Om tyget tojs ut vid somnaden av dragkedjan, star den garanterat ut. Om den tojs mycket, bubblar den med. Annars har jag markt att sprialdragkedjorna ar lite mjukare overlag - atminstone de marken jag anvant.
  • klara07
    m o e skrev 2010-06-09 09:10:38 följande:
    Imorn reser vi till Tallin i några dagar och jag har bestämt mig för att sy en Sack n' seat till lillkillen (fyllde 1 för tre veckor sen). Jag har ritat mönster igår, tog ett gammalt lakan, mätte och hängde över en stol och så har jag klippt, nålat och ritat som jag vill ha det. Men ikväll blir det sy, sy, sy!

    Är det någon som har sytips generellt till en sån? Nån som har sytt och stött på problem?

    Jag tänkte slakta ett par väskremmar att använda som spännen. Har läst att en del tar gamla nyckelband, men de är väl inte reglerbara? (fast det kanske inte är nödvändigt?)
    Har inte sytt en själv, men har haft mönster på en länge. Kanske kan du hitta nåt tips på den sidan.
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/chairseat.html
  • yrväder
    Elyelle skrev 2010-06-09 16:32:20 följande:
    Har du provat med ett par cm kortare dragkedja? Om tyget tojs ut vid somnaden av dragkedjan, star den garanterat ut. Om den tojs mycket, bubblar den med. Annars har jag markt att sprialdragkedjorna ar lite mjukare overlag - atminstone de marken jag anvant.
    Det bubblar inte av den anledningen skulle jag tro, utan hela munkjackan är ungefär ett par tre nummer för stor runt midjan, med resår längst ner, så det ska bli pös, det blir pös runtom, men dragkedjan är för hård så den buktar ut istället för att falla i snyggt pös. Jag har använt en spiraldragkedja, en 6mm.

    Men nu har jag beställt några 4 mm från usa, har länge tänkt beställa därifrån, dels för att dom har många färger, och dels har dom 4 mm spiral, vilket är finare på barnplagg, sen är dom riktigt billiga oxå, 114 kr ink frakt för 3 st 90 cm dragkedjor
    Hoppas det hjälper med en smalare dragkedja om inte nåt annat gör det.
  • Ullerull
    yrväder skrev 2010-06-09 17:54:10 följande:
    Det bubblar inte av den anledningen skulle jag tro, utan hela munkjackan är ungefär ett par tre nummer för stor runt midjan, med resår längst ner, så det ska bli pös, det blir pös runtom, men dragkedjan är för hård så den buktar ut istället för att falla i snyggt pös. Jag har använt en spiraldragkedja, en 6mm.

    Men nu har jag beställt några 4 mm från usa, har länge tänkt beställa därifrån, dels för att dom har många färger, och dels har dom 4 mm spiral, vilket är finare på barnplagg, sen är dom riktigt billiga oxå, 114 kr ink frakt för 3 st 90 cm dragkedjor
    Hoppas det hjälper med en smalare dragkedja om inte nåt annat gör det.
    Var ifrån har du handlat?
  • Ullerull

    Jag är lite inne på att beställa några pressarfötter till min brother nv900 från ebay. Bla en rynkfot, då är ju frågan.

    Har någon beställt där ifrån, jag antar att det är plagiat allt samman. De hade en med snap on fäste och en som man måste skruva på "armen" den som har snap on var av bättre kvalla enligt honom.

    MEN den sämre kostar 16 dollar den bättre 44 dollar - npgon som köpt som vet om det är värt denna enorma prisskillnad?

    Det är ju inte såååå ofta den lär användas så 44 dollar är den ju inte värd skulle jag tro.

  • Tjej 83

    hur lång ska mudden vara i halsen på en tröja/linne i strolek 92 samt 98
    tack :)

    hinner inte sy så mycket nu,  jobbar för fullt, bara hem o vända känns de som!
    tur att barnen älskar dagis!
    nästa vecka bär det iväg till Gotland, lite semester ska bli gött!

    sen ska vi se i somamr om ja har tid o sy något!

  • Elyelle
    yrväder skrev 2010-06-09 17:54:10 följande:
    Det bubblar inte av den anledningen skulle jag tro, utan hela munkjackan är ungefär ett par tre nummer för stor runt midjan, med resår längst ner, så det ska bli pös, det blir pös runtom, men dragkedjan är för hård så den buktar ut istället för att falla i snyggt pös. Jag har använt en spiraldragkedja, en 6mm.

    Men nu har jag beställt några 4 mm från usa, har länge tänkt beställa därifrån, dels för att dom har många färger, och dels har dom 4 mm spiral, vilket är finare på barnplagg, sen är dom riktigt billiga oxå, 114 kr ink frakt för 3 st 90 cm dragkedjor
    Hoppas det hjälper med en smalare dragkedja om inte nåt annat gör det.
    Ok, misstankte att det kunde handla om for hard dragkedja. Da ar det bara att prova mindre, mjukare dragkedja om mojligt.
    Ja, man kan fa tag pa mycket billiga tyger och sybehor har, men ibland ar kvaliten lag med. Galler att veta vad man ska valja eller bestalla/kopa mindre mangd for att kolla kvaliten forst. :)
  • Ullerull
    Elyelle skrev 2010-06-09 21:33:09 följande:
    Ok, misstankte att det kunde handla om for hard dragkedja. Da ar det bara att prova mindre, mjukare dragkedja om mojligt.
    Ja, man kan fa tag pa mycket billiga tyger och sybehor har, men ibland ar kvaliten lag med. Galler att veta vad man ska valja eller bestalla/kopa mindre mangd for att kolla kvaliten forst. :)
    Precis det jag fundrar på nu när jag ska beställa lite pressarfötter, hur kvalisorten är. Svårt att veta när man är på andra sidan.

    Känner att det inte är värt att köpa orginal för det lilla de kommer att användas, frågan är ju bara om plagiaten håller måttet och går att använda utan att bli tokig.

    Bor du där alltså? Var? Brukar det finnas plagiat i affärerna?
  • yrväder
    Ullerull skrev 2010-06-09 21:08:43 följande:
    Var ifrån har du handlat?
    www.zipperstop.com/index.php
    Elyelle skrev 2010-06-09 21:33:09 följande:
    Ok, misstankte att det kunde handla om for hard dragkedja. Da ar det bara att prova mindre, mjukare dragkedja om mojligt.
    Ja, man kan fa tag pa mycket billiga tyger och sybehor har, men ibland ar kvaliten lag med. Galler att veta vad man ska valja eller bestalla/kopa mindre mangd for att kolla kvaliten forst. :)
    Ja, fast dessa dragkedjor är YKK:s så dålig kvalitet tror jag inte det är
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd