• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Jalapeno

    jag sicksackar ihop även 5 mm resåren. Den bredare syr jag ihop med överlocken om jag ändå sitter vid den maskinen. Två sömmar, en på vardera sida

  • plura
    Jalapeno skrev 2010-06-17 22:34:32 följande:

    "sydde klart", inte sydde. Jag ska beställa Welinders bok på bibblan för alla singoallor från den verkar få så fint fall
    Åh är det den gamla boken (tror inte om man kan få tag på den på "mitt" bibliotek) eller finns det även i den från 2007 på danska (adlibris)
    Har tittat på den sista men skulle gärna vilja bläddra lite innan jag vågar slå till.
    Lycka till på marknaden, här är det hantverksmarknad i september och nej jag ska inte sälja nåt -däremot så brukar jag handla  
  • Ullerull

    Min bibbla har inte welinder, det var ju typiskt, skulle också behöva ett bra singoallamönster.

    Har den boken bra grundmönster?

    Jag har många mönster från meedom, men de är så breda.

  • lindalake
    Made in Taiwan skrev 2010-06-18 04:24:32 följande:
    Ni som syr filtar med fleece på baksidan, tvättar ni det först? Det blir ju ofta så nopprigt och fult, många gånger efter bara en tvätt tycker jag...
    fleece är väl 100% polyester ? så det behöver man inte förtvätta. Fast jag brukar förtvätta det iaf, för att få ur ev. rester från processen. Nopprigt blir det ju ändå. Kan dock förstå om man inte vill göra det om filten ska säljas.
  • tinni78
    Ullerull skrev 2010-06-17 23:37:56 följande:
    Min bibbla har inte welinder, det var ju typiskt, skulle också behöva ett bra singoallamönster.

    Har den boken bra grundmönster?

    Jag har många mönster från meedom, men de är så breda.
    Den finns inte på mitt bibliotek heller, det är så typiskt för jag skulle också behöva ett bra singoallamönster.
  • yrväder
    Ullerull skrev 2010-06-17 22:32:04 följande:

    linjo och yrväder: Jag köpte 1,5 meter av henne för 200:- och idag på ohlssons köpte jag 2 meter för 78:-
    Tycker också att det är taskigt, men jag förstår henne till viss del, ohlssons finns inte överallt (eller de kanske har på nätet) och kan hon göra sig en hacka att köpa andra tyg för så är ju det bra för henne. Men tradera hade ju varit helt klars schystare(?)...

    Hon lurade mig ordentligt, men så kan det gå när man inte kollar upp saker, jag har lärt mig en läxa....


    Ja, fast ändå, på nåt vis känns det som att vi är en grupp människor som hjälper varandra, och även om man kanske inte hjälper exakt samma människa som man fick hjälp av så kanske man hjälper nån annan. Jag har köpt åt nån och visst jag fått en slant för besväret, men inte mer än vad tyget kostat, och det var en som köpte och skickade åt mig med, och jag gav en slant extra jag med.  Som du säger är tradera schysstare om man vill tjäna sig en slant.
  • lilla sol

    Tack för tipset om att Welinders bok har Singoalla-mönster Jalapeno!

    Här var det kö på boken på bibblan - många sytrådsläsare Glad, innan jag får boken är väl säsongen slut.

    Frågade ju om tips på överdragsbyxmönster från Ottobre för ett tag sedan. Sydde till slut ett par "Pluto" ur 6/2008, verkar väldigt vida, är glad att jag förlängde och smalnade av något. Tyvärr vägrar modellen ens ha på dem så länge så att jag ser om resåren i midjan blev lagom... Hur mycket kortare än midjemåttet klipper ni bred mjuk resår? Tog kanske 4 cm kortare och tycker de verkar stora, men som sagt jag avvaktar ordentlig provning :)

  • plura
    yrväder skrev 2010-06-18 10:32:59 följande:
    Ja, fast ändå, på nåt vis känns det som att vi är en grupp människor som hjälper varandra, och även om man kanske inte hjälper exakt samma människa som man fick hjälp av så kanske man hjälper nån annan. Jag har köpt åt nån och visst jag fått en slant för besväret, men inte mer än vad tyget kostat, och det var en som köpte och skickade åt mig med, och jag gav en slant extra jag med.  Som du säger är tradera schysstare om man vill tjäna sig en slant.
    Håller med dig -man vill väl hjälpa varandra. Vill man tjäna pengar är verkligen Tradera ett bättre alternativ. 
    Nu har ju inte jag nån blogg, så jag är ju anonym. Skulle få köpa 5 mönster (med prislappar på 3 och 5 kr på) för 300 kronor från en tjej (med blogg) -Jag avstod, då blir det tom billigare på Tradera då.

    Nu har jag kollat bibliotekskatalogen för HELA länet och nej Welinders bok finns inte att uppbringa här i mittersta Sverige *suck*
    Nån som har nya boken och kan jämföra de båda.
    Vill klicka på köp-knappen, men har handlat lite för mycket så jag vill inte "köpa grisen i säcken".

    Puffar för frågan om färgade tryckknappar som passar Prymtången?
     
  • gewjyn

    Är det någon som har testat att göra singoalla efter modell nr 11 i Ottobre 1/10? Det ska ju vara med smock, men ja tänkte testa att sy den med en smal resårkanal istället. Får se när jag hinner med det, dottern har vaknat och hittills vägrat prova solhatten jag sydde medan hon sov.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd