• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • linweg
    Ullerull skrev 2010-06-22 21:24:59 följande:
    linweg: Igår sydde jag en klänning till mig själv med smock MEN jag förjade för flera dagar sedan. Det blev ingen rynk för mig heller. Kolla in det här:

    * Att resoren verkligen har hamnat i trådspänningsklykan på spolkapseln, man kan behöva dra lite för att den ska falla in

    * mixa lite med trådspänningen, testa åt båda hållen, tror även att man kan öka stygnlängden lite

    * sista utvägen är att ändra på undertrådspänningen, det är bra om man slipper bråka med den. Jag var dock tvungen att dra åt skruven ett helt varvn. Det blev perfekt då! Håll bara koll på var du började, vrid i "kvartar".
    Tack, trådspänning och stygnlängd har jag testat, tror inte att jag kan ändra undertrådsspänningen, (ska dubbelkolla igen).

    Tror att mitt problem är att när jag trär undertråden så kommer den rätt men den "rullar upp" sig själv några varv så att det blir en slak resårtråd första biten och sedan när jag börjar sy så hör jag hur det swischar till i spolen då tråden blir spänd för att släppa igen.
    Jag testade att sy med öppen undertrådslucka och hålla fast med ett finger men det gick ju inte då övertråden vill komma fram där...! :)

    Det är ju mammas maskin så jag kanske kan testa med häftmassa eller något annat kletigt för att hålla fast spolen. :D
  • Ullerull
    plura skrev 2010-06-22 23:14:22 följande:
    Ska spara de här tipsen -har idag köpt resårtråd, får väl se om jag lyckas.
    Visst ska man snurra upp den lite spänd?
    Åh vad fina klänningarna är. Jag gillar verkligen när det är syskonmatchning, fast inte helt lika.
    Jag har ju en dotter -så tyvärr så blir det inte tillfälle till så skojiga klännings-matchningar mellan henne och hennes bröder *suckar*

    Är det bara jag som tycker att tjejkläder är roligare?
     
    Hoppas det går bra!
    Tack, de är faktiskt finare live än på bilden, det ser så tråkigt ut när det är så vitt (den stora) men jag tycker nog att den vita är snyggare än den röda. Nu återstår bara att se om de kan ha dem :o) Den röda skulle ju lillan ha på sitt dop men den blev på tok förstor så det skulle inte förvåna mig om den är förliten nu.
    Jalapeno skrev 2010-06-23 00:42:54 följande:
    med puff nertill är det svårt att skippa sidosömmen

    åh så söta ullerull!

    plura, rulla den jättespänd så får du mera smock
     
    Tack!
    linweg skrev 2010-06-23 07:59:29 följande:
    Tack, trådspänning och stygnlängd har jag testat, tror inte att jag kan ändra undertrådsspänningen, (ska dubbelkolla igen).

    Tror att mitt problem är att när jag trär undertråden så kommer den rätt men den "rullar upp" sig själv några varv så att det blir en slak resårtråd första biten och sedan när jag börjar sy så hör jag hur det swischar till i spolen då tråden blir spänd för att släppa igen.
    Jag testade att sy med öppen undertrådslucka och hålla fast med ett finger men det gick ju inte då övertråden vill komma fram där...! :)

    Det är ju mammas maskin så jag kanske kan testa med häftmassa eller något annat kletigt för att hålla fast spolen. :D
    Men att den rullar upp sig ska väl inte göra något för det är ju trådspänningen om ska hålla emot? När jag rullar upp resoren lite spänd så snurrar det till i spolkapseln och resoren är inte spänd längre. Jag spänner den ingenting när jag rullar. Jag sätter fast den på maskinen och håller i resorrullen och styr med andra handen (man kan ju rulla upp förhand också, men det gär så smidigt så här tycker jag)
    Undertrådspänningen ska vara en liten skruv på spolkapseln, vad har du för maskin? Läste på syforumet att det oftast finns två skruvar och det är den med "streck" man ska skruva på eller den som har grönt på dig. Mailade även med symaskinsförsäljaren och hon sa att det gröna var till för att hålla skruven på plats och om man ruckar på det kan man å problem med att den vill flytta på sig men det går tydligen att sätta på sånt där grönt igen om man vill.
    Bra blev det i alla fall!
    gewjyn skrev 2010-06-23 08:25:03 följande:
    Jag har sytt en midsommarklänning till lillskruttan, tyget gör allt, jag är jättenöjd
    Fram och baksida
    www.facebook.com/photo.php?pid=268946&l=d7428...
    www.facebook.com/photo.php?pid=268947&l=dcdcd...
    Å så fin!

    ------------------

    Jag ska sälja min gamla overlock idag, måste nog hålla avskedscermoni, den är ju helt fantastisk och jag kommer sakna den, men att ha kvar den i garderoben är ju lite lyxigt kanske. Ska ha kurs först hur man använder den, så snart blir det systuga för hela slanten här hemma.
  • Näbbgädda
    emmize skrev 2010-06-22 23:59:59 följande:
    Åh, jag blir tokig snart. Klarar inte att få till nåt bra mönster på muddbyxor. Skulle vilja ha några med lite puff där nere. Finns det ingen här som skulle kunna tänka sig att dela med sig av nåt mönster??? Jag kan betala...är bara så fruktansvärt less på att rita och sy och aldrig bli nöjd
    Eftersom byxor med pös är bredare nertill än upptill så är den enkla varianten utan sidosöm inte att rekomendera, du behöver ett framstycke och ett bakstycke till var ben. Leta upp ett par byxor du tycker sitter bra upptill över rumpan, rita av rumpans framstycke och bakstycke. Sedan gillar jag när de är lite tightare i själva låren, då kan man rita de ganska raka på utsidan och något insvängda på insidan om man inte önskar häng där, ner till ungefär knäna, sedan låta de gå utåt så pass mycket man själv tycker behövs för pöset man önskar.
  • Made in Taiwan

    Jag har sytt 2 stycken midsommarklänningar till en bekant, fast vi får se om jag hinner lämna över dom till henne tills midsommar, det är svårt att hitta tid till det, plus en bäbis som kan ploppa ut när som. Men förhoppningsvis kan jag lämna över dom i helgen (midsommar är på fredag va? men vi kör en heldag på lördag istället för att det ska passa alla...) Ska bli så kul och se om dom passar!!

    agataragata.blogspot.com/search/label/Klänning
     


  • Näbbgädda

    Resårproblem här!


    Jag konstruerade igår en hatt modell keps som visserligen blev rätt bra direkt, förutom att den utan pös ser ut mer som en ridhjälm. Jag tänkte att om jag drar på bredden lite på mönstret, och sedan sätter en resår i nacken så kanske den skulle pösa till sig lite och inte ligga slickad och likna ridhjälm. Så nu provade jag det, och jag valde att sy på en ca 5 cm lång, 2 cm bred resårbit mot fodret i nacken. Vad hände? Ingenting. Fastän jag drog i resåren allt jag kunde när jag sydde fast den så drog den inte ihop tyget. Så nu är det fortfarande slick ala ridhjälm med en hårdare bit i nacken. Var gick det fel?

  • Näbbgädda

    Kanske jag skulle sy in smalaste resårmodellen runt hela när jag syr ihop foder och yttermössa?

  • Näbbgädda
    Näbbgädda skrev 2010-06-23 11:34:06 följande:
    Kanske jag skulle sy in smalaste resårmodellen runt hela när jag syr ihop foder och yttermössa?
    Blev perfekt!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd