• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • emptythorn

    Tryckknappar som man bankar fast, Har Bibbi det?  (Har gjort en beställning på MjukaTyger, så månadens budget är förbrukad. Alltså ingen tång den här månaden..)


  • Nhelia
    Knastroll82 skrev 2010-06-27 10:42:35 följande:
    En fråga
    Var kan man få tag på gummiringar till nappband?
    Livsmedelsgodkända såklart.
    Jag har köpt på Claes Ohlsson. 5 kr/st kostar de där och kallas för O-ringar. Det är bra att ha med en napp för att prova för det finns i många olika storlekar.
  • sarahl

    hur är mjukatygers troll, apor och multistar interlock i kvaliteten?

  • melizza
    ak74 skrev 2010-06-25 09:52:34 följande:
    Jag har en pressarfot som är avsedd speciellt för dolt blixtlås.
    Prova att tråckla sömmen där blixtlåset ska sitta först och pressa sömsmånerna åt var sitt håll. Sy även sömmen under blixtlåset fast med vanlig raksöm. Sen sprättar du tråcklingssömmen och syr på blixtlåset så tänderna hamnar kant i kant med vikningen. Då hamnar sömmen strax innanför medans sömmen under hamnat rätt i vikningen.

    När du syr på blixtlåset syr du först ena sidan uppifrån och sen syr du andra sidan uppifrån fast du stannar en cm ovanför första sömmen. Det är för att man ska kunna få upp löparen.

    Jag kan se om jag kan fota pressarfoten under dagen så du kan se hur den ser ut
    har jag fattat rätt om du menar att jag ska sy dubbla sömmar fast en från var sitt håll??? ska kolla upp om det finns en annan pressarfot som är speciell för dolt blixtlås till min Janome.....

    tack för all din hjälp....tror jag fattar och ska prova det.....hoppas det blir bättre iaf

    fota gärna din pressarfot så jag kan se hur din ser ut....jämfört med den jag har hemma
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • ak74
    melizza skrev 2010-06-28 15:27:59 följande:
    har jag fattat rätt om du menar att jag ska sy dubbla sömmar fast en från var sitt håll??? ska kolla upp om det finns en annan pressarfot som är speciell för dolt blixtlås till min Janome.....

    tack för all din hjälp....tror jag fattar och ska prova det.....hoppas det blir bättre iaf

    fota gärna din pressarfot så jag kan se hur din ser ut....jämfört med den jag har hemma
    Nej inga dubbla sömmar En på varje del av blixtlåset. Jag syr alltid uppifrån och ner.

    Ska se om jag kan få till en bra bild på pressarfoten.
  • gewjyn

    Hur långt klarar man sig på 1000m trådrullar i en OL/Coverlock? Jag har bestämt mig för att slå till på Singers kombimaskin och då måste jag ju ha tråd också, och det känns inte ekonomiskt att köpa tråd till coversömmarna på kon, det blir ju massor Förvånad

  • Mimmi 71
    Näbbgädda skrev 2010-06-24 10:44:28 följande:

    Usch. Jag gav mig på att försöka få till ett par kalsipper till minstingen här. Tog helt sonika det enda paret han har och ritade av det, klippte ut med sömnsmån och sydde ihop grenen, kantade benhålen, si ihop sidorna och så sy fast en resår i midjan, vika ner och sy fast. Smidigt, snabbt och enkelt. Men någon 3 åring med 98/104 passade de inte, så jag får ge dom till lille 1,5 åriga kusinen med 86/92. Inte för att så små använder kalsonger men kan ju inte kasta dom.


    Skumt att de blev så små. Problemet är nog i benhålen, de blev så tighta att de inte ens gick att dra upp över de små köttbullelåren här. Nu sydde jag dock fast kantbanden med vanlig raksöm då tvillingnålen pajat, men det brukar funka i halsringningar om man töjer tyget väl under sömnaden. Kanske det var problemet. Får helt enkelt ge mig på det igen i kväll.


    Tur det går åt så otroligt llite tyg till kalsipper!


    Inser att lilleman är rätt så liten, 3 år i september och under semestern planerar vi att bli blöjfria. Lilleman har 86/92!!! Hans smeknamn "lilleman" passar rätt bra Jag blundar för årsangivelserna de få gångerna jag handlar kläder i affären.
  • Mimmi 71

    Dåligt sydda kläder och köpekläder i dålig kvalité är ju vardagsmat. Man blir nog lite kräsen när man syr själv. Lilleman fick en t-shirt från KappAhl för några veckor sedan och halsmudden är under all kritik, bubblig och alldeles för stor. Funderar på att sprätta och sy dit en ny.

  • melizza
    ak74 skrev 2010-06-28 16:33:09 följande:
    Jag vet inte vilken Janome du har men på Skövde symaskiner hittade jag den här för dolt blixtlås
     butik.skovdesymaskiner.se/janome-blixtlasfot-...
    det är inte en sådan jag har så då måste jag ju skaffa mig en sådan.......den jag har måste vara för vanlig dragkedja då för jag kommer aldrig såå nära blixtlåset
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd