• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • sarahl

    någon här som bedriver hobbyverksamhet men och som säljer till butik, kan ni nboxa mig då jag har en del frågor!

  • Fiffa5

    Ngn som har sytt singoallaklänning i trikåtryg efter Ulla Welinders mönster? Hur är mönstret i storkek  kan man sy dirket av eller måste man anpassa mönstret innan man börjar sy?

    Ska så småningom försöka få igång min nya overlock (Janome 644D) som jag köte på semestern i Skottland, men har ingen aning om hur man gör: Så det lär nog ta lite tid att få den att funka som den ska....


  • ak74

    Kompisen frågade om jag har något färgglatt hemma som jag kan brodera namn på. En bekant har precis fått barn.
    Jag har nog inget färdigt hemma men självklart slänger man ihop något Frågan är bara vad jag ska hitta på som passar att brodera på...?
    Håller just på att ta reda på vad det är för kön...Och namn  

  • plura
    ak74 skrev 2010-06-29 07:03:42 följande:
    Kompisen frågade om jag har något färgglatt hemma som jag kan brodera namn på. En bekant har precis fått barn.
    Jag har nog inget färdigt hemma men självklart slänger man ihop något Frågan är bara vad jag ska hitta på som passar att brodera på...?
    Håller just på att ta reda på vad det är för kön...Och namn  
    Haha ja det blir ju lite lättare att göra det personligt, om man vet det sistnämda
  • ak74
    ak74 skrev 2010-06-29 07:03:42 följande:
    Kompisen frågade om jag har något färgglatt hemma som jag kan brodera namn på. En bekant har precis fått barn.
    Jag har nog inget färdigt hemma men självklart slänger man ihop något Frågan är bara vad jag ska hitta på som passar att brodera på...?
    Håller just på att ta reda på vad det är för kön...Och namn  
    Funderar på om jag ska sy något klädesplagg eller en filt. 
    Mössor med broderat namn har jag sytt förut men det känns inte rätt i tiden...
    Men filt... vad är det för mått på dem? Och funkar det att kanta 3-vik med CP:n på filtar?
  • plura
    ak74 skrev 2010-06-29 08:52:33 följande:
    Funderar på om jag ska sy något klädesplagg eller en filt. 
    Mössor med broderat namn har jag sytt förut men det känns inte rätt i tiden...
    Men filt... vad är det för mått på dem? Och funkar det att kanta 3-vik med CP:n på filtar?
    Meandi är 75 x 100 om jag inte mätt fel.
    Sen hemmasydda och nån till köpt, är mellan 50 x 70 och 65 x 80.
    Jättefint med namn på eller kanske "goding" eller  "sötnos" -ja typ nåt sånt broderat på.
    (Åh vad jag skulle vilja ha en brodermaskin )
    gewjyn skrev 2010-06-28 17:32:46 följande:
    Hur långt klarar man sig på 1000m trådrullar i en OL/Coverlock? Jag har bestämt mig för att slå till på Singers kombimaskin och då måste jag ju ha tråd också, och det känns inte ekonomiskt att köpa tråd till coversömmarna på kon, det blir ju massor Förvånad
    Jag vet inte hur länge de räcker, då jag inte haft min overlock tillräckligt länge (har inte sytt slut på nån färg än, men har vitt och svart på 5000y)
    Fick tips här att köpa tråd av Bibbi och jämfört med vad jag betalat för tråd tidigare (förutom skittråd på IKEA då) så blir man ju inte ruinerad på hennes 1000m rullar precis.
    Fast sen är det ju det här med förvaring också -tänk om man haft en riktigt syrum *drömmer*

     
    Mimmi 71 skrev 2010-06-28 17:42:26 följande:
    Dåligt sydda kläder och köpekläder i dålig kvalité är ju vardagsmat. Man blir nog lite kräsen när man syr själv. Lilleman fick en t-shirt från KappAhl för några veckor sedan och halsmudden är under all kritik, bubblig och alldeles för stor. Funderar på att sprätta och sy dit en ny.
    Äldsta sonen har många tröjor från Logg (tycker om deras randiga) jag tror att jag fållat om varenda en efter några tvättar -fast sen håller de rätt ok, så tyget får helt klart godkänt.

    Kunde inte låta bli att tvätta den dåligt sydda klänningen (kände att jag ville inte lägga tid på att rädda den) -bara för att se hur den blev. Plus att det var en del kladd på den, som jag inte ville skulle fastna.
    Den fransade upp helt och hållet! 
    Tänk om man hade gjort som vanligt och tvättat direkt -då hade dottern inte ens kunnat ha den en gång.
    Nåja nu ska jag vid tillfälle sy en likadan till henne.
     
  • Kaja

    Så! Då har man beställt nya etiketter då... fasen vad svårt det ska vara och ändå är det nästan samma som förra gången...


    Sew much fabric - sew little time!
  • ak74
    Kaja skrev 2010-06-29 09:18:11 följande:
    Så! Då har man beställt nya etiketter då... fasen vad svårt det ska vara och ändå är det nästan samma som förra gången...
    Blev det ifrån Etsy den här gången?
    Jag ska beställa därifrån bara jag får till designen...
    Har fortfarande många lappar kvar men vill ha med det nya namnet. Känns onödigt att lagra upp en massa sydda plagg med det gamla namnet.
  • ak74
    gewjyn skrev 2010-06-28 17:32:46 följande:
    Hur långt klarar man sig på 1000m trådrullar i en OL/Coverlock? Jag har bestämt mig för att slå till på Singers kombimaskin och då måste jag ju ha tråd också, och det känns inte ekonomiskt att köpa tråd till coversömmarna på kon, det blir ju massor Förvånad
    Jag skulle satsa på stora koner i vit och svart (mörk) och sen använda 1000 metersrullar i andra färger. Det är främst till overlockssömmarna som det går åt mycket tråd. Till täcksömmar klarar man sig bra på tusingar.
    Man kan "fuska" ganska bra genom att bara använda rätt nyans där det syns.
  • Knastroll82

    Ni som beställt namnlappar från etsy, vilka mått har ni tagit på lapparna, hur många färger, vilket antal och vad har slutsumman hanmnat på?
    Funderar på att beställa, men blir inte riktigt klok på hur man ska gå tillväga...


Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd