• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Kaja
    ak74 skrev 2010-06-29 09:25:58 följande:
    Blev det ifrån Etsy den här gången?
    Jag ska beställa därifrån bara jag får till designen...
    Har fortfarande många lappar kvar men vill ha med det nya namnet. Känns onödigt att lagra upp en massa sydda plagg med det gamla namnet.
    Nä. Det var någon som tipsade om Mera Produktion i Sävedalen. Så det blir dem denna gången. Men, så köper jag 2000 etiketter också...
    Sew much fabric - sew little time!
  • ak74
    Kaja skrev 2010-06-29 09:42:59 följande:
    Nä. Det var någon som tipsade om Mera Produktion i Sävedalen. Så det blir dem denna gången. Men, så köper jag 2000 etiketter också...
    Det var ett nytt ställe för mig.
    Finns det någon länk till dem...?
  • Kaja
    ak74 skrev 2010-06-29 09:45:50 följande:
    Det var ett nytt ställe för mig.
    Finns det någon länk till dem...?
    www.mera.se
    Sew much fabric - sew little time!
  • Kaja

    Skräp! Mjukatyger hade 20-30% rabatt på hela sortimentet till och med igår. jag hade lite "stapel"-varor som var slut, så jag tänkte beställa... men så glömde jag... Tja, då får det bli lite dyrare i stället då!


    Sew much fabric - sew little time!
  • plura
    Knastroll82 skrev 2010-06-29 09:36:12 följande:
    Ni som beställt namnlappar från etsy, vilka mått har ni tagit på lapparna, hur många färger, vilket antal och vad har slutsumman hanmnat på?
    Funderar på att beställa, men blir inte riktigt klok på hur man ska gå tillväga...
    Inte jag heller
    Så jag undrar också?
    Vet på ett ungefär hur de ska se ut, fast kan känna att det är lite överkurs (iallafall kostnadsmässigt) när man bara syr till barnen.
    -Fast kul med ett fint märke, så nästa månad kanske.

    Nu är det bara jag som är sjuk här hemma -rösten är åter, men med den kom även hostan, ögon och näsa rinner och kroppen värker -Glad sommar *gah*
    Blev nästan en body igår iallafall -usch vad det tar tid att kanta mudd.
    Dessutom så ville jag prova att sy fast den med en söm precis mellan mudden och tröjan och så passar inte pressarfoten!
    Har aldrig använt just den tidigare och den var 0,2 mm för tjock (maken fick mäta
     
    Skitgrejjer!
    Nu ska jag ha en annan symaskin till hösten en som tillbehören passar på och som trådspänningen inte jäklas ständigt!

    Appropå att kanta i trikå -finns det några bra tips eller är det bara övning.
    Vill ha en rak och perfekt söm, men jag vinglar (eller pressarfoten gör det) som en alkoholist på cykel. 
    Tyvärr så hinner jag inte öva så mycket heller då lilleman sover för det gör han i sov/sy- rummet *suck* 
  • gewjyn
    Kaja skrev 2010-06-29 10:01:03 följande:
    Skräp! Mjukatyger hade 20-30% rabatt på hela sortimentet till och med igår. jag hade lite "stapel"-varor som var slut, så jag tänkte beställa... men så glömde jag... Tja, då får det bli lite dyrare i stället då!
    Jag kom ihåg Hoppas den nya OL-en är räsersnabb, för nu har jag snart tyg överalltFörvånad
  • Kaja
    plura skrev 2010-06-29 10:02:37 följande:
    Tyvärr så hinner jag inte öva så mycket heller då lilleman sover för det gör han i sov/sy- rummet *suck* 
    Alltså. DET är en fråga om träning. Vi la om taket när grabben var ett halvår gammal. De slet up råspont och spikade i ny, två meter ovanför mitt huvud när jag skulle få sonen att sova middag. Det gick hur bra som helst... Lilltjejan somnade ju när storebror bonkade på sina tåg och krockade med sina bilar och det gick bra det också. Det finns visserligen barn som är VÄLDIGT ljudkänsliga, men med lite träning så kan du snart få till det. Du kan ju köra lite långsamt i början för att vänja honom innan du gasar på för fullt!
    Sew much fabric - sew little time!
  • gewjyn
    ak74 skrev 2010-06-29 09:32:12 följande:
    Jag skulle satsa på stora koner i vit och svart (mörk) och sen använda 1000 metersrullar i andra färger. Det är främst till overlockssömmarna som det går åt mycket tråd. Till täcksömmar klarar man sig bra på tusingar.
    Man kan "fuska" ganska bra genom att bara använda rätt nyans där det syns.
    Tack för svar om tråd. Jag har ganska gott om svart, vit och offwhite tråd på 1000metersrullar sedan, beställer jag stora när de är slut. Ska beställa ett par färger till coversömmar på 1000m. hur många trådar syns på framsidan när man kör 5-trådig trippelcover? På framsidan om man tar "baksidan" av sömmen som rätsida, alltså
  • tinni78
    Kaja skrev 2010-06-29 10:01:03 följande:
    Skräp! Mjukatyger hade 20-30% rabatt på hela sortimentet till och med igår. jag hade lite "stapel"-varor som var slut, så jag tänkte beställa... men så glömde jag... Tja, då får det bli lite dyrare i stället då!
    Sew much fabric - sew little time!
    Nej vad typiskt, jag beställde lite även om jag inte skulle ha något.
  • ak74

    Jag beställde också från Mjuka tyger fastän det är full i tyghyllan
    Beställde i söndags kväll och måndag 10.30 får jag status "levererad". Det känns snabbt tycker jag. 

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd