• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Kaja
    GOBLIgobli skrev 2010-07-09 18:48:37 följande:
    Jag tycker det är rätt kul att det verkar finnas en viss trend länderna emellan när det kommer till vilken stil saker sys i. Finnarna gör applikationer, norrmännen gör en vis stil av spetshuvor och hjärtan, gärna i fleece och ull och för att inte tala om tyskarnas übersyglädje! Massor med färger, band, sömmar, broderier, helt underbara tycker jag. En av mina favvisar: 5005sabine.blogspot.com/
    Japp gillar henne också. Hon är länkad till mig och jag länkar till henne. Det kommer en hel del besök den vägen kan jag säga...

    Det är inte hon som har skrivit www.sewing-clothes-kids-love.de/ . Det är ägaren till Farbenmix, Sabine Pollehn som har gjort det. Men, 5005sabine verkar ha någon deal med flera som gör mönster, för hon är oftast först ut med nya mönster, redan innan de har kommit ut i webbshopparna. Sedan är hon ju en fena på att göra om Ottobres mönster till oigenkännlighet. Jag blev totalförälskad i en av hennes kreationer. Hittade vilket  mönster hon hänvisade till och började fundera på hur i hela friden hon kunde få DET resultatet från DET mönstret...  Bloggare i Tyskland utan broderi-maskin göre sig icke besvär.

    Kan fylla på listan med Australien och USA som bara syr "pillow-case-dresses", en slags klänning i vävt tyg med tunna axelband och mycket rynk. Gärna med massor med volanger på. Och så matchande "bloomers" (typ luftig trosa med volanger för att täcka blöjan). Jag läser bloggar från många olika länder och har överdoserat lite på de där klänningarna redan innan jag har sytt dem själv...
    Sew much fabric - sew little time!
  • Jalapeno
    Fiffa5 skrev 2010-07-10 11:52:49 följande:
    Jag tycker min OL skär av så mycket så att sömmen hamnar utanför kanten. Antar att det är ngt man måste ställa in??  Behöver man ändra det beroende av vad för tyg man syr i eller är det ngt man bara ställer in en gång??
    japp, det är knivplaceringen som du ska justera. Finns troligen en ratt nära kniven markerad 5-6-N-7-ungefär
  • plura
    Kaja skrev 2010-07-10 12:05:46 följande:
    Japp gillar henne också. Hon är länkad till mig och jag länkar till henne. Det kommer en hel del besök den vägen kan jag säga...

    Det är inte hon som har skrivit www.sewing-clothes-kids-love.de/ . Det är ägaren till Farbenmix, Sabine Pollehn som har gjort det. Men, 5005sabine verkar ha någon deal med flera som gör mönster, för hon är oftast först ut med nya mönster, redan innan de har kommit ut i webbshopparna. Sedan är hon ju en fena på att göra om Ottobres mönster till oigenkännlighet. Jag blev totalförälskad i en av hennes kreationer. Hittade vilket  mönster hon hänvisade till och började fundera på hur i hela friden hon kunde få DET resultatet från DET mönstret...  Bloggare i Tyskland utan broderi-maskin göre sig icke besvär.

    Kan fylla på listan med Australien och USA som bara syr "pillow-case-dresses", en slags klänning i vävt tyg med tunna axelband och mycket rynk. Gärna med massor med volanger på. Och så matchande "bloomers" (typ luftig trosa med volanger för att täcka blöjan). Jag läser bloggar från många olika länder och har överdoserat lite på de där klänningarna redan innan jag har sytt dem själv...
    Aha jag har förväxlat dem -men mycket fint (och hysteriskt) är det

    En fleeceklänning måste jag bara ha föresten -det får bli ett höstprojekt.
    Fast i nån sorts ullfleece då, så att man inte fryser -även om det inte känns som att man nånsin kommer att behöva nåt värmande -en dag som denna.

    Har provat mig på just en "pillow-case" klänning -fick då lära mig att göra en vändsöm (kan french seam
    heta så på svenska) -lärorikt
    Fast den blev alldeles för vid för dottern
  • Ullerull

    Kaja: En sån där pillow casw dress från en vän i canada när yngsta dottern föddes, hmm, den kan honnog ha nu, men huva vilket tyg. Hpn hade köpt den i ett varuhus där det mitt på golvet (ja  hon satt väl inte på golvet antar jag) satt och sydde klänningar och sålde. Den är i sån där intetsägande bege med hysteriskt många lila violblommor på, vändbar givetvis med fluffiga trosor till. Ska nog prova den på henne någn dag.

    Idag har jag shoppat lite till lilltjejen på lindexrean, ara för att det är så kul och som vanligt hittar jag bara saker som inte passar ihop så nu måste jag sy massor så hon kan ha det jag köpt :o)

  • lilla sol

    Frida S:
    Toppenfin tunika i bloggen!
    -Jag har ritat av jordgubbe-mönstret men det har blivit liggande, har inte klippt ut i tyg. Hur upplevde du vidd och längd? Gjorde du några justeringar?

  • Fiffa5
    lilla sol skrev 2010-07-11 14:03:08 följande:
    Frida S:
    Toppenfin tunika i bloggen!
    -Jag har ritat av jordgubbe-mönstret men det har blivit liggande, har inte klippt ut i tyg. Hur upplevde du vidd och längd? Gjorde du några justeringar?
     Tack!

    Jordgubbemönstret??  

    Om du menar tunikan så sydde jag direkt av mönstret. Kan tycka att den är ngt bred men det gör inte så mycket på just den modellen, se livebilden i bloggen.  
  • lindalake

    ååh, strawberry tunikan/klänningen är jättesöt. sydde en till kusindottern. Den är stoor. jag tycker den är lite väl bred faktiskt. hon var 96 cm och jag sydde visserligen i storlek 104. lite dumt kanske

  • uniMog

    Är det någon som sett såna här någon annanstans? Letar på ebay tex men jag vet inte om jag söker på fel sak... blir ju orimligt dyrt att sy om man ska lägga 80kr på varje knäppning

    www.stoffochstil.se/Katalog/Sytilbehoer.aspx&articleid=25901


    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd