• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • yrväder
    Litenloppa84 skrev 2010-08-04 19:39:24 följande:
    satans j*va skit, det var som jag trodde=(
    får väl fortsätta för hand,tror inte det blir poppis med ännu än symaskin här hemma.
    tack för hjälpen
    Jag tycker inte det är så jobbigt, jag har faktiskt en coverpro, men jag syr inte kantbanden på den, tycker det verkar så meckigt med kantbandsmojängen, och det blir lätt hoppstygn och grejer, och man måste fippla med inställningar hit och dit. Så, jag har fortsatt göra kantband på det gamla hederliga sättet med min vanliga maskin. Covern använder jag till fållar och dekorsömmar.
  • Du och Jag ver2

    Nu måste jag bara ställa en oerhört korkad fråga *Skäms* Men, iaf! Coverpro sömmen - Det är alltså samma som man får när man syr tvillingsömmen/trillingsömmen?! Man lär alltså ha plagget med avigan upp när man syr? Elle rär jag helt galet ute?! Å vad tusan ska man ha för maskin isf!??!!?



  • yrväder
    Du och Jag ver2 skrev 2010-08-04 22:14:57 följande:
    Nu måste jag bara ställa en oerhört korkad fråga *Skäms* Men, iaf! Coverpro sömmen - Det är alltså samma som man får när man syr tvillingsömmen/trillingsömmen?! Man lär alltså ha plagget med avigan upp när man syr? Elle rär jag helt galet ute?! Å vad tusan ska man ha för maskin isf!??!!?

     


    Coverpron syr tre sorters sömmar, dels kedjesöm som är stretchig raksöm, sen syr den tvillingsöm i två bredder och så trillingsömmen. Det jag tycker är den stora skillnaden är att dels blir tvillingsömmen mkt mer hållbar, jag har knappt använt mig av tvillingnål tidigare, för sömmen gick bara upp hela tiden. Sen kan man som du säger sy med avigan upp, dvs baksidan av sömmen hamnar på framsidan av plagget, detta är snyggast med trillingsömmen.

    Det finns flera varianter, dels har bernina och janome två rena covermaskiner, tror iof brother har en oxå. Vad jag vet är janome en av dom billigare, och iaf när jag köpte min, för 1.5 år sen, den enda på marknaden som hade trillingsömmen. Berninan hade (då iaf) bara kedjesömmen samt den smala tvillingsömmen, och kostade då 2000 mer än janomen. Tror även babylock har en ren cover, men har för mig den låg på 10-12000 nånting. Janomen kostade då 6000 i sverige, men jag köpte min från england för 3500. priset har dock gått upp både här och i england, vet dock inte hur mkt.
  • Pumpalicious

    Ska på en anställningsintervju vid Globen idag. Tänkte svänga förbi söder på vägen, och kika in i den där tygbutiken som ska ligga där. Men vad heter den och vart ligger den? Närmsta tunnelbana?

  • Snoddas Snoddas
    Pumpalicious skrev 2010-08-05 06:33:15 följande:

    Ska på en anställningsintervju vid Globen idag. Tänkte svänga förbi söder på vägen, och kika in i den där tygbutiken som ska ligga där. Men vad heter den och vart ligger den? Närmsta tunnelbana?


    Spännande med anställningsintervju! Lycka till!
    Är att det är Tygverket du menar så ligger det på Sankt Paulsgatan 19, tror närmaste tunnelbana är Mariatorget.
  • Pumpalicious

    Tack!
    Är det värt att besöka tygverket? Har dom klädtyger?

  • Pumpalicious

    Är det svårt att hitta tygverket från Södra station? Kommer ju med pendeln kom jag på!

  • Snoddas Snoddas
    Pumpalicious skrev 2010-08-05 08:16:06 följande:
    Tack!
    Är det värt att besöka tygverket? Har dom klädtyger?
    Jag har faktiskt aldrig varit där! Skäms
    Men jag har hört att de har mycket fint, både vävt och trikå.
  • madebyinferno

    Fick min bandkantsvikare som bara viker tre gånger i går, beställd den 21, betald den 24 skickad den 29 och kom igår plus att den inte fastnade i tullen - kostade totalt 230:-  har tyvärr inte hunnit testa den ännu dock då syrummet för närvarande är tillflyktsort för våra stödhemskissar, men idag hoppas jag kunna smyga in och göra ett test iaf!


    A creative mess is better than tidy idleness
  • gewjyn
    madebyinferno skrev 2010-08-05 11:40:06 följande:
    Fick min bandkantsvikare som bara viker tre gånger i går, beställd den 21, betald den 24 skickad den 29 och kom igår plus att den inte fastnade i tullen - kostade totalt 230:-  har tyvärr inte hunnit testa den ännu dock då syrummet för närvarande är tillflyktsort för våra stödhemskissar, men idag hoppas jag kunna smyga in och göra ett test iaf!
    hur ser en sån ut? Jag funderar på om det skulle gå att modda om så att det skulle passa min Singer som det inte finns någon mojäng till... Fäster man på själva pressarfoten eller är det som en egen pressarfot?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd