• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Du och Jag ver2
    yrväder skrev 2010-08-05 22:44:09 följande:
    man kallar dom mest coversömmar i allmänhet, men sen finns det ju såklart den som kallas top coversömmen. me & i och pop har den på många av sina kläder. (kika i theas blogg kokalal.blogspot.com/2008/01/lite-oreda-i-mas... )

    Fippla lite med inställningarna om den verkar dra sig/böja sig åt nåt håll.
    Nu har jag läst på lite! (dock inte testat på min maskin än....) Men ja, det är ju egentligen top cover sömmen jag är ute efter!

    Nån som vet om Pfaffs 4874 har kommit till Sverige än?? Vad jag hittat när jag googlat runt så hittade jag bara gamla inlägg i forum (nyaste från 2009) å då beställde de från england. Nån som har den maskinen här? Tänkte om den är bra å så!!

    Eller är det så att det rentav finns en ren top cover maskin nu? (har inte funnit nån).

    Kliar lite i fingrarna....har ju ett par maskiner som skulle gå å sälja
  • yrväder
    Du och Jag ver2 skrev 2010-08-09 15:51:24 följande:
    Nu har jag läst på lite! (dock inte testat på min maskin än....) Men ja, det är ju egentligen top cover sömmen jag är ute efter!

    Nån som vet om Pfaffs 4874 har kommit till Sverige än?? Vad jag hittat när jag googlat runt så hittade jag bara gamla inlägg i forum (nyaste från 2009) å då beställde de från england. Nån som har den maskinen här? Tänkte om den är bra å så!!

    Eller är det så att det rentav finns en ren top cover maskin nu? (har inte funnit nån).

    Kliar lite i fingrarna....har ju ett par maskiner som skulle gå å sälja
    Tror inte den maskinen kommer komma till sverige alls, är för liten efterfrågan på den. Enl vad jag hört så skulle den landa på runt 20 papp i sverige, och det är ju kanske inte så många som lägger det på en symaskin.....

    Har inte kollat runt nåt eftersom jag redan har en janome coverpro. Men en ren covermaskin som ska kunna sy topcover oxå måste ha 5 trådar.
  • mlu0914

    Hej!


    Jag sitter och funderar på om jag ska byta upp mig till en bättre vanlig symaskin eller om jag ska skaffa mig en overlock.Jag har idag en Husgvarna Huskystar E10 som jag trivs med men inga tillbehör passar till den maskinen.. Jag syr mestadels barnkläder just nu men en hel del saker till hemmet blir det också (gardiner kuddfodral etc.). Vad säger ni som sytt lite mer än mig? Vad är ert råd?

  • ak74
    mlu0914 skrev 2010-08-09 18:49:19 följande:

    Hej!


    Jag sitter och funderar på om jag ska byta upp mig till en bättre vanlig symaskin eller om jag ska skaffa mig en overlock.Jag har idag en Husgvarna Huskystar E10 som jag trivs med men inga tillbehör passar till den maskinen.. Jag syr mestadels barnkläder just nu men en hel del saker till hemmet blir det också (gardiner kuddfodral etc.). Vad säger ni som sytt lite mer än mig? Vad är ert råd?


    En overlock hade jag satsat på direkt!
  • uppochner
    mlu0914 skrev 2010-08-09 18:49:19 följande:

    Hej!


    Jag sitter och funderar på om jag ska byta upp mig till en bättre vanlig symaskin eller om jag ska skaffa mig en overlock.Jag har idag en Husgvarna Huskystar E10 som jag trivs med men inga tillbehör passar till den maskinen.. Jag syr mestadels barnkläder just nu men en hel del saker till hemmet blir det också (gardiner kuddfodral etc.). Vad säger ni som sytt lite mer än mig? Vad är ert råd?


    Overlock helt klart och spara den gammla vanliga maskinen också. Jag använder min overlock mycket och även när jag syr kanter på kuddar och gardiner osv. 
  • mlu0914
    uppochner skrev 2010-08-09 19:50:24 följande:
    Overlock helt klart och spara den gammla vanliga maskinen också. Jag använder min overlock mycket och även när jag syr kanter på kuddar och gardiner osv. 
    ak74 skrev 2010-08-09 19:01:12 följande:
    En overlock hade jag satsat på direkt!
    Tack så mycket för råden! En overlock blir det. Så får vi se om jag uppgradera den andra maskinen senare.
  • plura
    plura skrev 2010-08-06 22:17:37 följande:
    Vi har visserligen varit och badat idag -men det gäller ju att vara ute i tid
    Så ni som sytt vinteroveraller till små -vad har ni använt för modell och material.
    Tycker att den (med 2 dragkedjor) i Anita Gunnars "Sy till småbarnen" är fin, men vet ju inte hur den är att sy eller hur den blir till en (då) ettåring.
    Funderar även på att sy en i fleece för att det är bättre i åkpåsen.
    Jag vet att jag är lite tidigt ute, men vill ha bestämt mig för vad så att en tygbeställning kan göras nästa månad (för det blir väl antagligen från S&S och då får jag ju en anledning att köpa lite annat med )
    Puffar lite
    Nån som sytt vinteroverall till ettåring?
    Tänkte handla tyg från S&S (bara höstnyheterna kommer -kan nog kanske slinka med nåt mer )
    Sen har jag köpstopp!
    Blev lite sugen på manchester -hur varmt kan det bli med fleccefoder? Han kommer ju inte att sitta nåt, i snön just så det behöver inte vara nåt "tecmaterial" (för nån sån begagnad har jag redan)

    Sen har jag bestämt mig för att utmana mig själv -att sy nåt ur varje "sybok"
    Då jag handlar gamla syböcker och mönster på loppisar (tyvärr har jag ju inte hittat nån av "rariteterna" men då ska man väl ha en himla tur) som inspirerar, men som sen bara ställs in i hyllan.
    Mest för att få ändan ur -tyvärr så får jag inte tiden att riktigt räcka till. Så lite "positiv" press att skapa nåt från färdigt mönster är nog vad jag behöver.
    Mönsterkonstruktion låter spännande, men hur ska man ha tid att lära sig det bara. 
  • Du och Jag ver2
    yrväder skrev 2010-08-09 16:58:50 följande:
    Tror inte den maskinen kommer komma till sverige alls, är för liten efterfrågan på den. Enl vad jag hört så skulle den landa på runt 20 papp i sverige, och det är ju kanske inte så många som lägger det på en symaskin.....

    Har inte kollat runt nåt eftersom jag redan har en janome coverpro. Men en ren covermaskin som ska kunna sy topcover oxå måste ha 5 trådar.
    Synd Nä, 20 skulle jag inte vilja lägga - men 10 skulle jag kunna ge om den fanns här!

    Har testat sömmen nu - haha - funkade ju tom på min vanliga overlock ju! Dock så har jag inte riktigt kmmit överens med den än... testade och sydde ett par byxor - men när jag sydde grensömmen så åkte ju sömmen i benen upp ju! Hade knytit trådarna, fast när jag tänker efter så körde jag nog med kniven nere - får väl ge sjutton i det!
    Dock blir det inte riktigt det resultatet som jag önskar. Men, övning ger väl färdighet...
  • Lallan

    Är det någon här som har sytt vanlig mössa +vantar till nyfödd och har ungefärliga mått på det? Har sytt till för ca 3-6 månader men hur mycket mindre bör man göra? Vantarna kan nog funka bra bara man tar bort sömsmånen men mössmåttet tycker jag nog är svårast fast det gäller i och för sig alla storlekar.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd